گفت‌وگو|

دامپروان مراقب تب کریمه کنگو باشند

12:03 - 31 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۶۶۵
دامپروان مراقب تب کریمه کنگو باشند
یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه وضعیت تب کریمه کنگو در ایران به صورت غیر دائمی است گفت: فرادی که دام را سلاخی می‌کنند و کارشان دام‌پروری است باید مراقب این بیماری باشند.

افشین محمدعلی زاده در گفت‌وگو با میزان در خصوص تب کریمه کنگو گفت: این بیماری حاصل ۳ ضلع انسان، دام و یک نوع گزنده، پشه، کک  یا کنه است و اگر شرایط فراهم باشد امکان بروزش وجود دارد. تب کریمه کنگو علائم خاص خود را دارد که در کشور ما این علائم جدول‌بندی و دستورالعمل شده است تا تشخیص‌های نزدیک به واقعیت تحت مراقبت قرار گیرند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور ادامه داد: وضعیت ما در برابر این بیماری اسپورادیک یعنی بیماری تک گیر و به طور غیر دائمی است و اگر شرایط بروز این بیماری فراهم شود با مواردی از ابتلا مواجه هستیم.

وی با توجه به نزدیک بودن ایام حج ضمن اشاره به اینکه در کشور عربستان هم اگر شرایط بروز این بیماری فراهم باشد مواردی از ابتلا وجود دارد، افزود: تجربه نشان داده است که ما در زمان حج چندان با بیماری تب کریمه کنگو در بین زائران مواجه نیستیم.

این پزشک متخصص با بیان اینکه معمولا در کشور ما موارد ابتلا به این بیماری در منطقه سیستان‌وبلوچستان شناسایی می‌شود، متذکر شد: افرادی که دام را سلاخی می‌کنند و کارشان نگهداری از دام و دام‌پروری است و به طور کلی با دام ارتباط مستقیم دارند باید مراقب این بیماری باشند چرا که در صورت وجود شرایط لازم و حشره عامل بیماری بیش از سایر افراد در معرض خطر هستند.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *