رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آمریکا به دنبال بازداشت‌‌ بیشتر پناهجویان در مرزهای جنوبی

8:37 - 31 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۶۴۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا به دنبال بازداشت‌‌ بیشتر پناهجویان در مرزهای جنوبی
مقام‎های آمریکا به دنبال تشکیل گروهی ویژه به منظور بازداشت پناهجویان در مرزهای جنوبی این کشور هستند.

خبرگزاری میزان - یک لایحه جدید در ایالت تگزاس می‌تواند به زودی یک گروه ویژه با استفاده از غیرنظامیان ایجاد کند که صلاحیت «دستگیری یا بازداشت افرادی را که به طور غیرقانونی از مرز تگزاس و مکزیک عبور می‌کنند» داشته باشد.

به گزارش «گاردین»، این تصمیم که از سوی مقام‎های ایالت تگزاس ارائه شده، موجب نگرانی‌های بیشتر درباره وضعیت پناهجویان در مرز‌های جنوبی این کشور شده است.

لایحه ۲۰ و مصونیت از تعقیب قضایی

لایحه ۲۰ مجلس نمایندگان که از سوی «مت شفر»، نماینده جمهوری‌خواه نوشته شده است، به دنبال ایجاد یک «واحد جدید حفاظت از مرز» است.

این لایحه مدعی است که پناهجویان را از ورود غیرقانونی به تگزاس با استفاده از نیروی غیر مرگبار بازمی‌دارد.

این گروه ویژه می‌تواند شامل افراد غیرنظامی با تجربه نظامی قبلی در میان اعضای خود باشد؛ مانند گارد ملی یا ماموران گشت مرزی سابق - که به دلیل اقداماتی که به عنوان اعضای این نیرو انجام داده‌اند، مصونیت از تعقیب قضایی به آن‌ها اعطا می‌شود.

لایحه HB۲۰ هفته گذشته در مجلس قانونگذاری تگزاس لغو شده، اما پس از آن به سرعت به عنوان HB۷ احیا شد؛ یک اصلاحیه کمی متفاوت برای قوانین مهاجرتی موجود.

 واحد پیشنهادی به «نیروی مرزی تگزاس» تغییر نام داد و تحت فرماندهی بخش تکاور تگزاس قرار گرفت.

با اکثریت جمهوری خواهان در مجلس ایالتی و سنا، به نظر می‌رسد لایحه جدید تصویب شود.

انتقاد نهاد‌های حقوق بشری

«برناردو کروز»، وکیل بخش تگزاس اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU)، می‌گوید: این اقدام واقعا یک اقدام غیرقانونی از سوی مقامات ایالتی است؛ ما واقعاً می‌ترسیم که این امر منجر به تشدید تراژدی بیشتر برای مهاجران کنونی شود، و همچنین بر همه کسانی که در آن سوی مرز‌ها و ایالت‌ها زندگی می‌کنند تأثیر بگذارد.

خبر این لایحه اندکی پس از انقضای عنوان ۴۲ منتشر می‌شود، سیاست دوران همه‎گیری کرونا که به مقامات آمریکا این اختیار را می‌دهد تا مهاجرانی را که به منظور جلوگیری از گسترش کرونا به مرز آمریکا و مکزیک مراجعه کرده و درخواست پناهندگی می‌کردند، برگردانند.

هشدار درباره تبعات اجرای لایحه

فعالان مهاجرت و حقوق بشری این قانون را محکوم کرده و گفته‌اند که تصویب احتمالی آن «ناامید کننده» است؛ منتقدان لایحه، مانند دیده بان حقوق بشر، می‌گویند که لایحه اخیر اقدامات خودسرانه تحت حمایت دولت آمریکا را بیشتر می‌کند.

«باب لیبال» از دیده‌بان حقوق بشر در ماه آوریل در مقابل کمیته امور ایالتی تگزاس، گفت که یگان حفاظت از مرز منجر به «تدوین و گسترش یک سیستم پلیس مرزی، دادگاه و زندان خواهد شد که تا به امروز منجر به جراحات، مرگ و میر، تبعیض نژادی و شرایط توهین آمیز بازداشت شده و تأثیر وحشتناکی بر آزادی بیان دارد.

این واحد تحت نظارت دپارتمان امنیت عمومی تگزاس خواهد بود و به افسران خود اختیاراتی گسترده را برای دستگیری، ساخت موانع مرزی و جست‎وجوی خودرو‌هایی که مشکوک می‌دانند، می‌دهد.

«روشل گارزا»، رئیس پروژه حقوق اجتماعی تگزاس، می‌گوید که «از این پیشنهاد خطرناک و غیرقانونی که برای نقض قوانین فدرال به قیمت جامعه مرزی که من خانه می‌نامم، طراحی شده است، وحشت زده شده‌ام.»

به گفته وی، این لایحه نه تنها نیروی نظامی جدیدی را تحت نظر فرماندار آماده می‌کند، بلکه به رئیس این نیرو اجازه می‌دهد تقریبا هر کسی را برای اجرای قانون مهاجرت فدرال، از جمله گروه‌های اقدام خودسرانه که جوامع مرزی تگزاس را هدف قرار داده‌اند، همراهی کند.

کروز از ACLU، گفت که این واحد توسعه عملیات «لون استار» خواهد بود، تلاش ایالتی دیگر برای «ایمن سازی مرز آمریکا با مکزیک»، که از سوی فرماندار راستگرای جمهوری‌خواه این ایالت در مارس ۲۰۲۱ راه اندازی شد.

عملیات «لون استار» یک عملیات مشترک بین بخش امنیت عمومی و گارد ملی تگزاس است؛ این اقدام با افزایش مهاجران در مرز این ایالت ایجاد شد که فرماندار تگزاس برای آن «اعلامیه فاجعه» صادر کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *