رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چرا آمریکا خواهان ادامه جنگ یمن است؟

15:04 - 30 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۵۸۵
چرا آمریکا خواهان ادامه جنگ یمن است؟
کارشناسان معتقدند به نظر می‌رسد که آمریکا مایل به پایان جنگ یمن نیست.

خبرگزاری میزان - برخی کارشناسان بر این باورند که در مورد جنگ یمن، اگر آمریکا بخواهد واقعاً جنگ تمام می‌شود.

به گزارش «اینترسپت»، هر طرف دیگری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم درگیر این جنگ است، یعنی عربستان، امارات، انصارالله، چین، عمان، قطر، اردن و غیره، به نظر می‌رسد که می‌خواهند جنگ را پشت سر بگذارند.

بیش از یک سال است که آتش‌بس برقرار بوده و مذاکرات صلح، از جمله در موضوع تبادل زندانیان و دیگر بیان‌های مثبت دیپلماسی، با شتاب بیشتر پیش می‌رود.

با این حال، به نظر می‌رسد که آمریکا مشتاقانه مایل به پایان جنگ نیست. نیرو‌های نیابتی آمریکا در میدان نبرد مورد حمله قرار گرفته‌اند و در نتیجه در موقعیت ضعیفی از مذاکره قرار دارند.

به نظر می‌رسد که آمریکا در تلاش است تا مذاکرات صلح را به آرامی پیش برده و حتی آن را از بین ببرد. 

نفع آمریکا از جنگ یمن

آغاز از سرگیری خصومت‌ها، عملیات بمباران دیگری به سرکردگی عربستان را آغاز می‌کند که می‌تواند شرایط بهتری را برای نیرو‌های نیابتی آمریکا در مورد کنترل خط ساحلی یمن به دست آورد (دریای سرخ و خلیج عدن اقیانوس هند را به دریای مدیترانه در گوشه جنوب غربی یمن متصل می‌کند؛ منطقه‌ای که از نظر ژئوپلیتیکی به قدری برای جریان نفت و ترافیک بین‌المللی مهم است که آمریکا یکی از بزرگترین پایگاه‌های خود را در جیبوتی در سراسر تنگه دارد).

فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، نظرات بدبینانه‌ای را در مورد مذاکرات ارائه کرده است. او اخیراً گفته بود: من انتظار ندارم یک راه حل پایدار رای درگیری تقریباً ۸ ساله یمن یک شبه اتفاق بیفتد؛ یک روند سیاسی زمان می‌برد و احتمالاً با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.

در واقع مقام آمریکایی در تلاش است تا اختلاف قابل توجهی در طرفین یمن رخ دهد. بخش بزرگ این اختلافات قابل توجه با پیروزی انصارالله در جنگ حل شده است. اما اعتراف به این امر به نمایندگان تحت حمایت آمریکا هیچ موقعیت واقعی در دولت جدید یمن نمی‌دهد. 

به همین دلیل است که آمریکا همچنان برای یک دولت فراگیر فشار می‌آورد؛ همان عبارتی که واشنگتن درباره افغانستان به کار برده است و از طالبان خواسته است که برای آزادسازی ذخایر ارزی کشور، طالبان باید نیرو‌های نیابتی آمریکا در این کشور را تقویت کنند. 

در اواسط آوریل، همزمان با انتشار خبر توافق صلح عربستان، ایران و انصارالله، دیپلمات‌های آمریکایی به سرعت به عربستان رفتند تا جلوی پیشرفت بیشتر این توافق را بگیرند.

«آکسیوس» در آن زمان گزارش داد که «برت مک گورک»، فرستاده ارشد در منطقه و مقام آمریکایی در امور یمن بر حمایت واشنگتن از آنچه «دفاع عربستان در برابر تهدیدات یمن یا جا‌های دیگر» خوانده شده تأکید کردند.

این صدای تند و تیز و صحبت از تضمین‌های امنیتی جدید درست زمانی رخ داد که صد‌ها زندانی مبادله می‌شدند و جهان گام‌های به سوی صلح را می‌دید.

نظر کارشناسان درباره تاثیر اقدامات آمریکا در قبال جنگ یمن

یمن در حال حاضر برای بقای سیاسی و واقعی نیاز به رفع محاصره دارد. اگر مذاکرات بیش از حد طولانی شود، انصارالله احتمالا حملات فرامرزی را از سر خواهند گرفت.

همه طرفین درگیر این را می‌دانند، به همین دلیل به نظر می‌رسد که عربستان مشتاق دستیابی به یک توافق نهایی است، در حالی که آمریکا به طرح شروط جدید ادامه می‌دهد.

«اریک اسپرلینگ»، مدیر اجرایی Just Foreign Policy، گفت: این سورئال است که فکر کنیم دولت بایدن درمقایسه با عربستان در مورد یمن جنگ طلب‌تر است، اما این واقعیت فعلی است. 

به گفته وی، آمریکا ترجیح می‌دهد مقام‎های ریاض به جنگ و محاصره خود علیه یمن، حتی اگر به معنای به خطر انداختن امنیت عربستان باشد، ادامه دهند؛ اگر آمریکا در هدف خود برای خنثی کردن توافق عربستان و انصارالله و تشدید جنگ موفق شود، مسئولیت ریخته شدن خون یمنی‌ها بار دیگر آمریکا خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *