کودکان مهاجران؛ عمده‌ترین قشر آسیب پذیر در برابر سیاست‌های مهاجرتی آمریکا

7:00 - 03 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۵۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کودکان مهاجران؛ عمده‌ترین قشر آسیب پذیر در برابر سیاست‌های مهاجرتی آمریکا
تشدید بحران مهاجرت در مرز آمریکا سبب شد تا کودکان به عنوان افراد آسیب پذیر بیش از همیشه در معرض مخاطرات جدی قرار بگیرند.

خبرگزاری میزان – موج جدید مهاجرتی در مرز آمریکا و مکزیک سبب رقم خوردن جنایت‌های حقوق بشری متعددی در این منطقه شد، اما مهم‌ترین مورد آن ها، سرعت گرفتن روند مرگ و میر کودکان مهاجر در بازداشتگاه‌های مرزی آمریکا است.

چهارشنبه هفته گذشته، ۱۷ مه، یک دختربچه ۸ ساله مهاجر در بازداشتگاه آژانس گمرک و حفاظت مرزی هارلینگن ایالت تگزاس آمریکا جان خود را از دست داد؛ وی به مدت یک هفته در بازداشت بود، زمانی بیش از دو برابر مدت مجاز و قانونی بازداشت مهاجران به ویژه کودکان.

این کودک مهاجر اهل پاناما، سومین قربانی سیستم بازداشت مهاجران آمریکا در اندکی بیش از دو ماه گذشته است؛ خانواده این کودک تاکید دارند که مقام‌های آژانس گمرک و حفاظت مرزی آمریکا به اخطار خانواده وی درباره مشکل تنفسی کودک بی توجهی کردند.

بر اساس اعلام یک مقام مرزی ایالت تگزاس، مقام‌های بازداشتگاه از وضعیت پزشکی جدی این کودک بی اطلاع بودند؛ این در حالیست که همه مهاجران بازداشت شده طبق قانون فدرال باید مورد معاینات پزشکی قرار بگیرند.

در ۱۰ مه نیز یک کودک هندوراسی در بازداشتگاه کودکان مهاجر در ایالت فلوریدا آمریکا درگذشت.

در اندکی بیش از دو ماه گذشته سه کودک مهاجر در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا جان خود را از دست دادند؛ اکنون این پرسش بیش از همیشه خود را نمایان می‌کند که دلیل مرگ کودکان مهاجر در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا چیست؟

آسیب پذیری بالای کودکان مهاجر بدون همراه

برخی از کودکان مهاجر بدون همراه پس از شکست درخواست پناهجویی خانواده خود، مجددا به تنهایی به مرز آمریکا می‌آیند؛ برخی از آن‌ها همراه اقدام و بستگان به مرز آمریکا وارد می‌شوند؛ و برخی دیگر قصد دارند به خانواده خود که در آمریکا حضور دارند، بپیوندند.

اکثر این کودکان در یا نزدیک مرز جنوبی آمریکا بازداشت می‌شوند و اغلب خود را به مقامات تسلیم می‌کنند؛ در حالی که آن‌ها امیدوارند ورودشان به سیستم مهاجرتی آمریکا به واکنش سازمان‌ها و مفاد قانونی ایمن باشد، وارد بازداشتگاه‌های مهاجرتی می‌شوند که می‌تواند بازداشتگاه‌های مهاجرتی بزرگسالان یا ویژه کودکان باشد.

گذشته از نبود استاندارد‌های مراقبتی ویژه کودکان در بازداشتگاه‌های مهاجرتی بزرگسالان، بازداشتگاه یا اقامتگاه‌های ویژه کودکان مهاجر در آمریکا نیز از چنین استاندارد‌های ادعایی برخوردار نیستند.

سالانه در میانه امتناع مقام‌های آمریکایی از تلاش و اقدام برای بهبود شرایط، هزاران کودک مهاجر به طور معمول در سلول‌های سرد و شلوغ بازداشتگاه‌های ویژه بزرگسالان مهاجر بازداشت می‌شوند.

تاکنون موارد متعددی از مرگ و میر کودکان مهاجر بدون همراه در بازداشتگاه‌های ویژه این کودکان در آمریکا گزارش شده است.

این روند در میانه عدم پاسخگویی اداره بهداشت و خدمات انسانی آمریکا به عنوان آژانس مسئول نظارت بر مراقبت از کودکان مهاجر بدون همراه یا والدین همچنان ادامه دارد و قربانی می‌گیرد.

گزارش‌های جدیدتر نشان می‌دهند که اداره بهداشت و خدمات انسانی آمریکا حتی در استخدام کارکنان بازداشتگاه‌های کودکان مهاجر بدون همراه نیز کوتاهی کرده و بررسی لازم در زمینه سوابق آن‌ها از جهت کودک آزاری را انجام نمی‌دهد.

از سوی دیگر انتقاد‌های جدی به دفتر اسکان پناهجویان آمریکا وارد است؛ این دفتر بر اساس قانون فدرال مسئول نگهداری از کودکان مهاجر تنها به مدت ۷۲ ساعت پس از ورود به خاک آمریکاست.

وضعیت بحرانی کودکان در مرز آمریکا و مکزیک

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بازداشت کودکان مهاجر به فعالیت روزمره گشت مرزی آمریکا تبدیل شده است و هر روز صد‌ها کودک مهاجر در مرز آمریکا و مکزیک بازداشت می‌شوند؛ این شرایط از سال ۲۰۱۸ و زمان اعلام سیاست مهاجرتی تحمل صفر در مسیر وخامت فزاینده قرار گرفت.

در واقع برخورد‌های شوکه کننده گشت و نیرو‌های مرزی آمریکا با کودکان مهاجر در سال ۲۰۱۸ سبب شد تا رفتار آمریکا با کودکان مهاجر به شکلی کم سابقه به صدر اخبار بین المللی برود.

برخورد‌های مرزی با کودکان مهاجر در مرز آمریکا از سال ۲۰۲۰ به شکلی قابل توجه افزایش یافت.

سال ۲۰۲۱ را باید یکی از بدترین سال‌ها برای کودکان مهاجر در مرز آمریکا دانست؛ در این سال گشت مرزی روز‌ها و هفته‌ها کودکان مهاجر را در بازداشت نگه می‌داشت.

در همان سال، گشت مرزی ایالت تگزاس، بیش از ۴ هزار نفر عمدتا کودک را در یک بازداشتگاه با ظرفیت ۲۵۰ هزار نفری با محدودیت‌های کرونایی نگهداری کرد.

بر اساس تجزیه و تحلیل‌های انجام شده از فوریه سال ۲۰۱۷ تا ژوئن ۲۰۲۱ از هر سه نفری که در بازداشتگاه مرزی آمریکا نگهداری می‌شوند، یک نفر کودک زیر ۱۸ سال بوده است؛ در این مدت بیش از ۶۵۰ هزار کودک بازداشت شدند که ۲۲۰ هزار نفر آن‌ها بیش از ۷۲ ساعت در بازداشت بوده اند.

شواهد به دست آمده از بازداشت کودکان مهاجر در دوران دولت ترامپ، تاثیرات مخرب این سیاست را مدت‌ها پس از آزادی کودکان تایید می‌کرد؛ تاثیراتی مانند افسردگی، خودآزاری، افکار خودکشی.

آزار و اذیت و مرگ کودکان مهاجر در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا

شرایط اسفبار کودکان در بازداشتگاه‌های مرزی آمریکا در گزارش‌های زیادی مطرح شده است؛ این گزارش‌ها موارد متعددی از بی توجهی و سوءاستفاده از کودکان را افشا کردند.

تجزیه و تحلیل‌های انجام شده از سوی سازمان‌های حقوقی نشان می‌دهد که از هر ۵ کودک مهاجر در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا دستکم یک نفر بدرفتاری در حین بازداشت را تجربه کردند.

مرگ کودکان مهاجر در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا اگرچه سال هاست که رخ می‌دهد، اما از سال ۲۰۱۸ بیش از هر زمانی به کانون توجهات تبدیل شد؛ در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل مرگ کودکان مهاجر زیر سن قانونی در بازداشتگاه‌های آژانس گمرک و حفاظت مرزی با انتقاد شدید مواجه شد.

بین پاییز ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ شش کودک مهاجر جان خود را در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا از دست دادند؛ این در حالی بود که طی یک دهه گذشته هیچ کودک مهاجری در بازداشت آمریکا جان خود را از دست نداده بود.

دست‌کم هفت کودک در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، در حبس مهاجرت جان خود را از دست دادند.

مرگ و میر کودکان مهاجر؛ نتیجه جنگ سیاسی در واشنگتن

افزایش قابل توجه مرگ و میر کودکان در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا در واقع انعکاسی از جنگ سیاسی در واشنگتن است؛ نکته مهم این که وجه اشتراک دو طرف حزبی که در دو جبهه این نبرد قرار دارند، استفاده رسمی از خشونت مرگبار علیه مهاجران است و وجه افتراق آن‌ها ابزار‌های مورد استفاده برای به کار بردن این خشونت است.

توصیف آمریکا از موج‌های مهاجران به عنوان تهدید‌های جدی امنیت ملی و تلاش برای اجرای سیاست‌های بازدارنده سیستم‌های مراقبت و بازداشت کودکان مهاجر را تحت تاثیر قرار داده و مرگبار کرده است.

منتقدان سیاست‌های مهاجرتی آمریکا تاکید دارند که سیاست‌های مذکور بحران بشردوستانه‌ای را در مرز‌های آمریکا سبب شده است که نتیجه نقض هنجار‌های حقوق بشری بین المللی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تفاوتی در سیاست‌های مهاجرتی دولت‌های ترامپ و جو بایدن در قبال کودکان مهاجر وجود ندارد.

داده‌ها نشان می‌دهد نیمی از افرادی که توسط گشت مرزی در پنج ماه اول دوره ریاست جمهوری بایدن بازداشت شدند، زیر سن قانونی بودند و ۳۰ درصد از این کودکان بیش از ۷۲ ساعت را در بازداشت سپری کردند؛ در دوران ریاست جمهوری ترامپ، ۳۵ درصد از آن‌ها بیش از ۷۲ ساعت در آنجا مانده بودند.

آمریکا ناقض حقوق کودکان

حفاظت از حقوق کودکان در پی افزایش آسیب پذیری کودکان مهاجر و آواره به موضوع مهمی در عرصه بین المللی تبدیل شده است؛ یکی از مهم‌ترین موافقتنامه‌هایی که وظایف کشور‌ها به ویژه در قبال کودکان را مشخص می‌کند، کنوانسیون حقوق کودکان است.

کنوانسیون مذکور مصوب ۱۹۸۹ تاکید می‌کند که کشور‌ها حق جدا کردن کودکان از خانواده‌های مهاجر را ندارند و بازداشت کوتاه مدت کودکان مهاجر باید آخرین راه حل کشور‌های مختلف باشد.

آمریکا یکی از امضا کنندگان کنوانسیون حقوق کودکان است، اما تنها کشوری در سراسر جهان است که این کنوانسیون را تصویب نکرده و به همین دلیل از نظر قانونی ملزم به اجرای آن نیست.

سازمان ملل هم تاکید دارد که کودکان پناهجو نباید بازداشت شوند؛ با وجود این، تا پیش از شیوع کرونا سالانه ۳۳۰ هزار کودک مهاجر در ۷۷ کشور جهان بازداشت می‌شدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *