اعزام ۲ هزار و ۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال به حج امسال؛ مسن‌ترین زائر ۱۱۱ ساله است

12:46 - 30 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۵۴۸
اعزام ۲ هزار و ۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال به حج امسال؛ مسن‌ترین زائر ۱۱۱ ساله است
رئیس مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه امسال بیش از ۲۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال به حج اعزام می‌شوند گفت: حدود ۴۰ تن داروی مورد نیاز در حج تحویل سازمان هواپیمایی شده است.

خبرگزاری میزان - سید علی مرعشی در نشست خبری که همزمان با نردیک شدن ایام حج برگزار شد، گفت: پیشگیری از بیماری‌ها در میان زائران بسیار حائز اهمیت است و مرکز پزشکی حج هلال احمر که مسئول ارائه خدمات بهداشتی و درمانی حج است و معاینات زائران را بر عهده دارد از مدت‌ها قبل به معاینه زائران پرداخته است.

وی ضمن اشاره به اینکه معاینات امسال با تغییراتی همراه بود و همه پزشکانی که احراز استطاعت جسمی و روانی زائران را انجام داده اند، الزاما به حج اعزام نمی‌شوند، ادامه داد: ۴۵۸ پزشک معاینات زائران را انجام دادند و بیش از ۲۰۰ نفر از آن‌ها به حج مشرف می‌شوند.

رئیس مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه سال گذشته زائران بالای ۶۰ سال طبق اعلام و ابلاغ کشور عربستان سعودی از حج باز ماندند گفت: امسال میانگین سنی زائران بالا و بیش از ۲۳۰۰ زائر بالای ۸۰ سال به حج اعزام می‌شوند، همچنین مسن‌ترین زائر امسال ۱۱۱ ساله و کوچک‌ترین زائر ۹ ماهه است و تعداد زائران مشابه سال ۹۸ است. 

مرعشی با اشاره به اینکه خرید دارو انجام شده و حدود ۴۰ تن دارو تحویل هواپیمایی شده است، اظهار کرد: امسال ۴۰۰ قلم دارو در دارونامه حج در دسترس است.

وی ضمن بیان اینکه بیشترین بیماری زائران بیماری‌های قلبی و ریوی، فشار خون، دیابت و بیمار‌های ریوی است، ادامه داد: ۱۷ بیمار کلیوی نیاز به دیالیز دارند که در طول حج این خدمات را دریافت می‌کنند.

وی تاکید کرد: بیماران باید دارو‌های مورد نیاز خود را حتماً به همراه داشته باشند. داروی مخدر و دوپینگی جزو دارو‌های ممنوعه است و لازم است تا زائران نسخه انگلیسی داروی خود را نیز به همراه داشته باشند.

کمتر از ۲۰۰ زائر موفق به کسب استطاعت جسمانی نشدند

رئیس مرکز پزشکی جمعیت هلال‌احمر ادامه داد:  تفاوت دیگر این حج با حج‌های قبلی کاهش چشمگیر عوامل اجرایی است تا این ظرفیت در اختیار زائرانی قرار گیرد که در صف طولانی قرار دارند.

وی با بیان اینکه فردا شب پیش پرواز عوامل اجرایی صورت می‌گیرد و سوم خرداد هم نخستین اعزام زائران انجام می‌شود گفت: ۸۳ هزار زائر امسال به حج اعزام می‌شوند و به طور کلی کمتر از ۲۰۰ نفر در معاینات پزشکی نتوانستند استطاعت جسمانی لازم را کسب کنند؛ افراد مبتلا به آلزایمر پیشرفته یا سرطان پیشرفته در حال درمان از جمله این افراد هستند.

تزریق واکسن کرونا و مننژیت الزامی است

مرعشی با بیان اینکه  واکسن‌های مننژیت و کووید ۱۹ از واکسن‌های الزامی است که زائران باید در پرونده پزشکی زائران ثبت شده باشد، گفت: زائران باید واکسن مننژیت که توسط وزارت بهداشت حدود ۶۰۰ هزار تومان قیمت ‌گذاری شده و  ۱۰ روز قبل از تشرف ۲ نوبت واکسن کووید مورد تایید که شامل واکسن‌های آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک را تزریق کرده باشند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه دمای هوای مکه هم اکنون ۳۹ تا ۴۰ درجه است که زائران ایرانی نمی‌توانند این درجه حرارت را تحمل کنند ادامه داد: به زائران توصیه می‌شود در روز تردد نکنند، در سایه رفت و آمد کنند، زیارت حرمین شریفین را به شب موکول کرده و بطری آب به همراه داشته باشند.

مرعشی با اشاره به اینکه مجموع کادر درمان اعزامی‌ به حج ۴۵۸ نفر هستند، اظهار کرد: در مدینه یک درمانگاه ۲۴ ساعته، ۲ درمانگاه ۱۶ ساعته و یک درمانگاه ۸ ساعته داریم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *