بررسی محور‌های نشست گروه ۷ در هیروشیما/ طرح ادعا درباره ایران

12:38 - 30 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۵۴۳
بررسی محور‌های نشست گروه ۷ در هیروشیما/ طرح ادعا درباره ایران
سران هفت کشور از قدرتمندترین کشور‌های جهان برای نشست گروه هفت در هیروشیما گرد هم آمده‌اند.

خبرگزاری میزان - سران ۷ کشور جهان برای نشست گروه ۷ در هیروشیما، محل اولین حمله اتمی جهان در پایان جنگ جهانی دوم، گرد هم آمده‌اند.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، از پدیدار شدن کشور‌های در حال توسعه حیاتی گرفته تا نگرانی‌های امنیتی، موضوع چین، کره شمالی و روسیه موضوعات مورد بحث در این نشست خواهد بود.

گروه ۷ در این نشست با طرح اتهاماتی ادعایی، از ایران خواسته است که تحویل پهپاد به روسیه را متوقف کند.

گروه مذکور در ادامه این بیانیه همچنین مدعی شد: ما بر لزوم عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید می‌کنیم و راه حل دیپلماتیک بهترین راه در این زمینه است. 

این بیانیه می‎افزاید: ما از چین می‌خواهیم که روسیه را به خاطر جنگ در اوکراین تحت فشار بگذارد. 

گروه ۷ همچنین در بیانیه خود می‎گوید: ما با نظامی سازی چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه مخالفی هستیم؛ ما خواهان روابط سازنده و پایدار با چین هستیم.

به گفته سران این ۷ کشور، ما متعهد می‌شویم که روسیه و همه کسانی را که از آن در جنگ با اوکراین حمایت می‌کنند، پاسخگو بدانیم؛ ما بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای حمایت از اوکراین بدون توجه به مدت زمانی که برای برقراری صلح جامع طول می‌کشد، تاکید می‌کنیم.

بیانیه این گروه همچنین درباره موضوع سودان، می‎گوید: ما جنگ بین ارتش سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع را به شدت محکوم می‌کنیم.

نشست گروه ۷ چیست؟

گروه هفت یک گروه غیررسمی از کشور‌های پیشرو صنعتی است. این گروه متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا است. 

امسال نوبت ژاپن برای میزبانی است، اما ریاست نشست سران گروه ۷ بین همه اعضا عضو می‌چرخد. دو نماینده اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور دارند.

همانطور که در سال‌های اخیر مرسوم بوده است، سران برخی از کشور‌های غیر گروه ۷ و سازمان‌های بین‌المللی نیز در برخی از جلسات شرکت خواهند کرد. 

سران در مورد طیفی گسترده‌ از موضوعات از جمله سیاست‌های اقتصادی، امنیت، تغییرات آب و هوایی و انرژی بحث می‌کنند. 

اولین نشست در سال ۱۹۷۵ برگزار شد، زمانی که فرانسه میزبان نشست آن زمان گروه شش بود تا در مورد مقابله با رکود اقتصادی که پس از تحریم نفتی به وجود آمده بود، گفت‎وگو کند.

کانادا یک سال بعد به عنوان هفتمین عضو به این گروه اضافه شد. روسیه در سال ۱۹۹۸ برای تشکیل گروه ۸ به آن ملحق شد، اما پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ از این گروه کنار گذاشته شد.

چه کشور‌های دیگری در این نشست شرکت می‌کنند؟

امسال همچنین از سران استرالیا، برزیل، کومور، جزایر کوک، هند، اندونزی، کره جنوبی و ویتنام برای حضور در این نشست دعوت شده است. 

همچنین بر اساس گزارش‌ها، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین هم برای شرکت در این نشست وارد هیروشیما شده است.

دعوت از سران کشور‌های غیر عضو به منظور گسترش همکاری به طیف وسیع‌تری از کشور‌ها است.

سهم کشور‌های گروه ۷ از فعالیت اقتصادی جهانی از حدود ۵۰ درصد در چهار دهه قبل به حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. اقتصاد‌های در حال توسعه مانند چین، هند و برزیل به دستاورد‌های بزرگی دست یافته‌اند و سؤالاتی را در مورد ارتباط گروه ۷ و نقش آن در مدیریت اقتصاد جهانی که به طور فزاینده‌ای به رشد در کشور‌های کمتر ثروتمند متکی است، ایجاد کرده‌اند. 

مقامات سازمان ملل، آژانس بین‌المللی انرژی، صندوق بین‌المللی پول، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، بانک جهانی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان تجارت جهانی نیز برای حضور در این نشست دعوت شده‌اند.

چرا هیروشیما؟

هیروشیما زادگاه فومیو کیشیدا است. انتخاب محل برگزاری او بر عزم خود برای قرار دادن خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای در راس دستور کار نشست امسال تاکید دارد. 

مهمترین موضوعات مورد بررسی در این نشست

یکی از موضوعات مورد بررسی موضوع جنگ اوکراین خواهد بود.

از دیگر موضوعات می‌توان به تنش میان چین و تایوان، راه‌هایی برای کاهش وابستگی اقتصادی و زنجیره تامین کشور‌های غربی به چین و همچنین ارائه برخی کمک‌ها به کشور‌های در حال توسعه اشاره کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *