رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب چقدر مهم است؟

9:34 - 30 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۴۷۲
بازگشت سوریه به اتحادیه عرب چقدر مهم است؟
به دست آوردن مجدد عضویت کامل در اتحادیه عرب یک پیروزی بزرگ برای دولت سوریه است.

خبرگزاری میزان - بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، با حضور «بشار اسد»، رئیس جمهور این کشور در نشست روز جمعه در عربستان منعکس کننده یک تغییر مهم در نحوه نگرش بازیگران منطقه‌ای نسبت به سوریه است. این تغییر نگرش با آن چیزی که غرب می‌خواهد در تضاد است.

به گزارش «الجزیره»، بیش از ۱۱ سال پس از تعلیق سوریه از اتحادیه عرب، اجماع در حال ظهور در پایتخت‌های عربی، این است که رسیدگی به مشکلات مستلزم تعامل با دمشق است.

با درک بحران سوریه به عنوان یک مشکل عربی، کشور‌های عربی مصمم به دنبال کردن راهبرد‌های موثر برای غلبه بر اثرات درگیری‌ها در منطقه هستند. 

«آرون لوند»، از کارشناسان موسسه Century International و یک تحلیلگر امور خاورمیانه، معتقد است که به دست آوردن مجدد عضویت کامل در اتحادیه عرب یک پیروزی بزرگ برای دولت سوریه است. 

به گفته وی، اجازه بازگشت (به اتحادیه عرب) نشان می‌دهد که سوریه در حال ادغام مجدد به منطقه است و دیگر سران عرب اطمینان دارند که باید با دمشق همکاری کنند؛ بنابراین، این یک پیروزی سیاسی برای دولت دمشق است. 

نقش عربستان در بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

نقطه عطف در ادغام مجدد سوریه در حوزه دیپلماتیک جهان عرب در اوایل سال جاری، زمانی رخ داد که عربستان حرکت به سوی گرم کردن روابط با دمشق را آغاز کرد. 

هم زمین لرزه ششم فوریه و هم توافق دیپلماتیک ۱۰ مارس عربستان و ایران حرکت ریاض به سمت عادی سازی مجدد روابط با دمشق را تسریع کردند.

به گفته کارشناسان، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از تغییر موضع عربستان امکان پذیر شد. 

اگرچه چند کشور عربی مانند قطر، کویت و مراکش روابط خود را با دمشق عادی سازی نکرده‌اند، ریاض از نفوذ خود به عنوان یک وزنه مهم در جهان عرب استفاده کرد تا آن‌ها را متقاعد کند که مانع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نشوند. 

این اقدام یک اقدام عملگرایانه است، زیرا ریاض و دیگر پایتخت‌های عربی بر اساس نحوه درک منافع ملی کشور‌های خود با دمشق برخورد می‌کنند. 

تحریم‌های غرب مانع سرمایه گذاری در سوریه

در حال حاضر از دیدگاه بسیاری از دولت‌های عربی، استراتژی کنونی آمریکا و دیگر کشور‌های غربی برای انزوای سوریه ناپایدار است. 

تحریم‌های غرب علیه سوریه، در حال حاضر بزرگترین مانع در برابر سرمایه گذاری‌های عربستان، امارات و سایر کشور‌های عربی در سوریه است. 

تحلیلگران بر این باورند که ابوظبی و ریاض تحریم‌های غرب را مانعی موقتی می‌دانند که واشنگتن یا آن را برطرف می‌کند یا آن را کاهش می‌دهد. 

اماراتی‌ها و عربستانی‌ها بر این باورند که زمانی فرا می‌رسد که آن‌ها می‌توانند شروع به سرمایه‌گذاری در سوریه پس از جنگ و استفاده از شبکه‌های خود برای به دست آوردن نفوذ بیشتر ژئوپلیتیکی در این کشور کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *