رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عامل مهم در فاصله گرفتن کشور‌ها از دلار آمریکا چیست؟

8:30 - 29 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۱۲۹
عامل مهم در فاصله گرفتن کشور‌ها از دلار آمریکا چیست؟
کشور‌ها در حال حاضر از دلار آمریکا دور می‌شوند تا حدی به این دلیل که آمریکا بزرگترین کشور بدهکار در تاریخ جهان است.

خبرگزاری میزان - «جیم راجرز»، سرمایه‌گذار مشهور آمریکایی، می‌گوید: زمان دلار آمریکا به عنوان برترین ارز جهان به دلیل نبود بی‌طرفی واشنگتن و نگرانی‌ها در مورد اعتبار آمریکا در حال پایان است.

به گزارش «اسپوتنیک»، راجرز گفت: بسیاری از دوستان آمریکا در حال دور شدن از واشنگتن بوده و تلاش می‌کنند چیزی برای رقابت و در نهایت جایگزینی دلار آمریکا پیدا کنند.

وی معتقد است این اتفاق خواهد افتاد و زمان آمریکا رو به پایان است؛ دلار آمریکا این بار رو به پایان است.

عامل مهم در فاصله گرفتن کشور‌ها از دلار آمریکا

کارشناسان می‌گویند که کشور‌ها در حال حاضر از دلار آمریکا دور می‌شوند تا حدی به این دلیل که آمریکا بزرگترین کشور بدهکار در تاریخ جهان است.

آن‌ها معتقدند که تحریم‌های آمریکا علیه روسیه این حرکت را برای مردم تسریع می‌کند تا به دنبال چیزی برای رقابت با دلار آمریکا باشند. حتی دوستان آمریکا نیز نگران هستند که ممکن است این اتفاق (تحریم‌ها) برای آن‌ها بیفتد و بنابراین جهان با سرعت بیشتری در حال حرکت به سوی ارز‌های جایگزین است. 

روسیه در ماه‌های اخیر همکاری‌های اقتصادی خود را با چین تقویت کرده و واحد پول یوآن را برای تجارت استفاده کرده است.

در اوایل آوریل، یوان جایگزین دلار به عنوان پرمعامله‌ترین ارز در روسیه شد و ارز چین همچنان در حال جایگزین شدن در تعدادی از بازار‌های دیگر در سراسر جهان است.

در اوایل ماه می، «کریستالینا جورجیوا»، مدیر صندوق بین‌المللی پول، گفت که او در آینده نزدیک جایگزینی برای دلار آمریکا نمی‌بیند؛ این در حالی است که کشور‌های بیشتری در تجارت به ارز‌های ملی روی آورده‌اند.

در ماه آوریل، صندوق بین المللی پول اعلام کرد که ارزش دلار آمریکا از اکتبر ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

در همان ماه، «دیوید مالپاس»، رئیس بانک جهانی، گفت که تسلط دلار آمریکا از سوی رقبایی مانند فناوری بلاک چین و یوان چین زیر سوال رفته است. 

در انتظار رکود اقتصادی

به اعتقاد برخی کارشناسان، رکود ممکن است در سال جاری یا سال آینده به آمریکا ضربه زده و تاثیرات آن بر این کشور ۴ تا ۵ سال طول بکشد. 

آن‌ها معتقدند که رکود بعدی طولانی‌تر از دوره‌های قبلی خواهد بود. 

«راجرز»، در بخشی دیگر گفت: در سال‌های اخیر رکود‌ها یک سال، ۲ یا ۳ سال طول کشیده است. این بار احتمالاً ۴ یا ۵ سال طول می‌کشد، زیرا میزان بدهی بسیار زیاد است؛ و اگر جنگ وجود داشته باشد، جنگ بیشتر، فقط باعث می‌شود رکود اقتصادی طولانی‌تر و طولانی‌تر شود. 

در اوایل ماه می، «جروم پاول»، رئیس بانک مرکزی آمریکا، گفت که این کشور ممکن است دچار رکود اقتصادی شود. 

سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند که این کشور در اواخر سال جاری میلادی با یک رکود خفیف اقتصادی مواجه خواهد شد که ممکن است ۲ سال طول بکشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *