دانستنی های حقوقی

تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری

15:56 - 26 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۹۵۳
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
تفاوت عبارت متهمِ فاقد پیشینه کیفری با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری
متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آنها روبرو می شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.

خبرگزاری میزان- متهمِ فاقد پیشینه کیفری است با متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، عباراتی اند که در گواهی عدم سوء پیشینه با آن‌ها روبرو می‌شویم. درحالیکه شاید در وهله اول به نظر برسد هیچ تمایزی میان این دو عبارت وجود ندارد.


درحالیکه باید بیان داشت محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی، موجب محرومیت محکوم از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی می‌گردد؛ که شامل کلیه مجازات‌های حدی (اعم از حدود با مجازات سلب حیات، حبس ابد، شلاق حدی، قطع عضو و نفی بلد)، مجازات سلب حیات، حبس ابد، قطع عضو، نفی بلد، حبس درجه یک تا پنج و شلاق حدی می‌شود. در اینصورت در گواهی‌های صادره از مراجع ذیربط، مراتب محکومیت منعکس می‌گردد.


از طرف دیگر در غیر موارد گفته شده، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود، اما در گواهی‌های صادره از مراجع ذیربط منعکس نمی‌شود. در چنین حالتی چنانچه محکوم به مجازاتی غیر از مجازات‌های مذکور محکوم شده باشد، در گواهی صادره عبارت متهم فاقد پیشینه موثر کیفری است، درج می‌شود و چنانچه فاقد هرنوع محکومیت باشد عبارت فاقد پیشینه کیفری است، درج می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *