رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ادامه سیاست اخراج پناهجویان در مرزهای جنوبی آمریکا

15:40 - 26 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۹۴۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ادامه سیاست اخراج پناهجویان در مرزهای جنوبی آمریکا
مقامات مرزی آمریکا اعلام کردند که در روز‌های اخیر بیش از ۲ هزار ۴۰۰ پناهجو را از مرز‌های جنوبی این کشور به مکزیک بازگردانده‌اند.

خبرگزاری میزان - به گفته یک مقام آمریکایی، این کشور حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر - از جمله پناهجویان کوبایی، نیکاراگوئه و ونزوئلا - را از زمان پایان یافتن سیاست مرزی بحث‌انگیز موسوم به عنوان ۴۲ در اواخر هفته گذشته به مکزیک بازگردانده است.

به گزارش الجزیره، پایان عنوان ۴۲ که به مقامات آمریکا اجازه می‌داد به سرعت پناهجویان را به بهانه حفظ سلامت عمومی از مرز‌های جنوبی این کشور اخراج کنند، اواخر روز پنجشنبه گذشته به پایان رسید.

پایان این قانون همزمان با اجرای سیاست مهاجرتی جدید صورت می‌گیرد که دسترسی به پناهندگی در مرز این کشور را محدود می‌کند.

دستیار وزیر در وزارت امنیت داخلی (DHS)، روز دوشنبه گفت که از زمان منقضی شدن عنوان ۴۲ تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ نفر به مکزیک بازگردانده شده‌اند؛ وی افزود که هزاران نفر دیگر به بیش از ۱۰ کشور از جمله کلمبیا، هندوراس و پرو بازگردانده شدند.

دولت جو بایدن، افزایش شدید عبور از گذرگاه‌های مرزی را در پی انقضای عنوان ۴۲ پیش‌بینی کرده بود، اما دستیار وزیر امنیت داخلی آمریکا گفته تا کنون هیچ افزایشی گزارش نشده است.

قانون جدید پناهجویی

قانون جدید پناهجویی به مقامات آمریکا اجازه می‌دهد تا افرادی را که در ابتدا در کشور‌هایی که قبلا در سفر خود از آن‌ها عبور کرده‌اند، درخواست نداده باشند یا اگر ابتدا درخواست نکرده و از طریق یک برنامه مهاجرتی آمریکا به نام CBP نوبت دریافت نکرده‌اند، از درخواست حمایت در آمریکا محروم می‌شوند.

در حالی که مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند طرح جدید شامل برخی استثنا‌ها و فرصت‌هایی برای استیناف است، گروه‌های حقوق بشری گفته‌اند که آن را به منزله «ممنوعیت پناهندگی» می‌دانند.

مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا می‌گوید افرادی که به طور نامنظم از مرز عبور می‌کنند اکنون با عواقب سخت‌تری در مرز روبرو هستند، از جمله دستکم پنج سال ممنوعیت ورود مجدد و احتمال پیگرد کیفری در صورت تلاش مجدد برای ورود.

این سیاست پس از آن اتخاذ شد که دولت بایدن در ماه ژانویه اعلام کرد که در صورت تلاش برای عبور از مرز بدون مجوز، ماهانه ۳۰ هزار مهاجر و پناهجو از نیکاراگوئه، هائیتی، کوبا و ونزوئلا را به مکزیک بازمی گرداند.

گروه‌های حقوق بشری این اقدام را محکوم و تاکید کردند که پناهجویان با خطرات بسیاری و همچنین تبعیض در شهر‌های مرزی مکزیک روبرو هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *