همایش ستاد صبر استان خوزستان با قدردانی از ۱۰۶ نفر از اولیای دم برگزار شد

11:31 - 26 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۹۱۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
همایش ستاد صبر استان خوزستان با قدردانی از ۱۰۶ نفر از اولیای دم برگزار شد
همایش ستاد صبر مرکز توسعه حل اختلاف استان خوزستان با هدف تجلیل از اولیای دمی که در پویش «به حرمت امام رئوف می‌بخشم»، از حق قصاص خود گذشت کردند، برگزار شد. 

خبرگزاری میزان - در همایش ستاد صبر مرکز توسعه حل اختلاف استان خوزستان، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان، جمعی از معاونین رئیس کل دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان و نیز جمع کثیری از مصلحین اعم از شیوخ، بزرگان، سران و متنفذین طوائف اعضای ستاد صبر استان و شورا‌های حل اختلاف و جمعی از مردم حضور داشتند. 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان نیز در این همایش با قدردانی از زحمات مصلحین اجتماعی، گفت: گذشت و ایثار در بین مردم وجود دارد، اما این خصائل نیاز به ساماندهی دارد که بزرگان و سران طوایف با نفوذ و اعتباری که رد میان مردم دارند، بهترین گزینه برای این امر بوده و هستند. 

صادق جعفری چگنی اظهار کرد: این روش‌های اصلاحی_ اجتماعی در بسیاری از کشور‌های دنیا به کار گرفته می‌شود و انتظار ما این است که اقدامات اثربخش مصلحین اجتماعی از آغاز شروع یک اتفاق آغاز شود تا شاهد شکل‌گیری اتفاقات بعدی نباشیم. 

وی افزود: هم اکنون این روش در میان مصلحین اجتماعی استان خوزستان به کار گرفته شده است و خوشبختانه با گرفتن مهلت و تلاش برای تحویل متهم، از بسیاری اختلافات بعدی کاسته شده است که این ورود به موقع جای قدردانی دارد. 

حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی در این همایش با قدردانی از مصلحین اجتماعی حاضر در این نشست، گفت: پیشگیری از گسترش اختلافات و ایجاد آرامش در جامعه، از مواهب برقراری صلح میان طرفین دعواست که جز با تلاش شما مصلحین و اعضای ستاد صبر و شورا‌های حل اختلاف محقق نمی‌شود. 

وی ادامه داد: افراد به هنگام خشم، ممکن است مرتکب اعمال خلاف قانون و عرف شوند و این نافرمانی مدنی به ویژه هنگامی که یکی از عزیزان خود را به ناحق از دست داده باشند، بیشتر بروز می‌کند و چه بسا می‌تواند منشاء اتفاقات و حوادث ناگوار بیشتری شود. 

حجت الاسلام امانت بهبهانی تصریح کرد: در این مواقع سران، شیوخ و بزرگان طوایف هستند که با ورود به موقع خود به دعوا، موجبات ایجاد آرامش را فراهم آورده و در وقت مقتضی به آشتی میان طرفین ورود می‌کنند. 

وی با بیان این که اصلاح ذات البین از اقداماتی است که نزد خداوند بسیار ستوده شده است، گفت: خانواده‌هایی که به حرمت قرآن از حق قصاص خود گذشتند نیز قابل قدردانی هستند و بدانند که با این کار پسندیده، دری از بهشت را به روی خود گشوده‌اند چرا که با این بخشش، از گسترش خشم و ناراحتی در جامعه پیشگیری کرده‌اند. 

در ادامه معاون قضایی دادگستری استان خوزستان نیز اظهار کرد: عفو در نظام دینی و عرفی جامعه ما جایگاه بالایی دارد و در قرآن کریم نیز برای این امر پسندیده پاداش فراوان در نظر گرفته شده است. 

عبدالعباس زبیدی‌نیا افزود: صلح و صبر کلماتی است که جامعه به آن نیاز دارد و باید با توکل به خداوند برای ایجاد آرامش در جامعه تلاش کرد. 

در پایان این همایش از ۱۰۶ نفر از خانواده مقتولینی که سال گذشته با گذشت از حق قصاص نفس محکومین پرونده، موجب بازگشت آنان به زندگی شدند، با اهدای یک جلد قرآن کریم و لوح تقدیر، قدردانی شد. 

سال گذشته ۹۱ پرونده قصاص نفس در شورا‌های حل اختلاف استان و ۱۵ پرونده قصاص نفس دیگر نیز در کمیته سازش اداره کل زندان‌های استان خوزستان منجر به سازش شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *