بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت روز نکبت/تاکید بر همه‌پرسی عمومی در سرزمین فلسطین

17:22 - 24 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۶۴۵
بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت روز نکبت/تاکید بر همه‌پرسی عمومی در سرزمین فلسطین
وزارت امور خارجه بیانیه‌ای را به مناسبت روز نکبj منتشر کرد.

خبرگزاری میزان - وزارت امور خارجه ایران بیانیه‌ای را به مناسبت روز نکبت (یوم النکبه) منتشر کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

۱۴ می ۱۹۴۸، یادآور یکی از دردناک‌ترین فجایع تاریخ بشری و شکل‌گیری غده‌ای سرطانی در قلب جهان اسلام و منطقه استراتژیک غرب آسیا است.

این پدیده شوم باعث ایجاد طولانی‌ترین و غم‌انگیزترین بحران سیاسی و انسانی یکصد سال اخیر جهان و بروز ناامنی گسترده در منطقه، اشغال سازمان یافته و غصب ظالمانه سرزمین فلسطین، نسل‌کشی فلسطینیان و نقض بدیهی‌ترین حقوق انسانی ساکنان اصلی این سرزمین مقدس در ۷۵ سال گذشته شده است. 

در این فاجعه غم‌انگیز تاریخی که سالروز آن به درستی روز نکبت نام‌گذاری شده، رژیم آپارتاید صهیونیستی شکل گرفت که موجب آوارگی چند میلیون فلسطینی به عنوان ساکنان و صاحبان اصیل فلسطین از سرزمین آبا و اجدادی خویش شده است. 

ماشین کشتار رژیم جنایتکار صهیونیستی در ۷۵ سال گذشته هیچگاه متوقف نشده است. کشتار‌ها و فجایع سازمان یافته نظیر کشتار‌های دیریاسین، کفر قاسم، صبرا و شتیلا و به شهادت رساندن هزاران فلسطینی، لبنانی و شهروندانی از دیگر کشور‌ها و تهاجم نظامی به کشور‌های پیرامونی فلسطین و اشغال بخش‌هایی از سرزمین‌های کشور‌های منطقه، تنها گوشه‌ای از جنایات این رژیم سفاک در سایه سکوت و بی‌تحرکی جامعه جهانی و حمایت آشکار و پنهان حامیان این رژیم جنایتکار به شمار می‌رود. 

رفتار‌های خشن و وحشیانه در قبال اسرا و زندانیان فلسطینی، هتک حرمت مقدسات مسلمانان و مسیحیان و سلب آزادی دینی ساکنان این سرزمین، ترور‌های هدفمند فعالان و مردم عادی فلسطین، تخریب منازل و مزارع و اماکن کسب و کار فلسطینی‌ها و توسعه شهرک‌سازی‌ها و بی‌ارزش قلمداد کردن قطعنامه‌ها و مصوبات بین‌المللی، تنها اندک صفحاتی از تاریخ سیاه ۷۵ ساله این رژیم در نقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و حقوق بشردوستانه به عنوان رویکرد و رویه ثابت این رژیم در چند دهه گذشته بوده است.

در برابر سیاهه قطور اقدامات تروریستی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و در پرتو سکوت و انفعال دردآور جامعه جهانی، ملت مظلوم و گروه‌های مقاومت فلسطین، به درستی راه آزادی و دستیابی به حقوق مسلّم خود را در مقاومت و ایستادگی به عنوان حق مشروع و شناخته شده دفاع در برابر اشغال و تجاوز یافته‌اند، مقاومتی که در سایه ایمان به نصرت الهی و انسجام ملت، گروه‌ها و مبارزان فلسطینی در کرانه باختری، قدس، غزه و نیز فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ پس از کسب  پیروزی‌های بزرگ در نبرد‌های سالیان اخیر، چون جنگ‌های ۲۲ روزه، ۵۱ روزه، سیف القدس و …، معادلات میدان را به کلی تغییر داده و عرصه را بر رژیم صهیونیستی تنگ کرده است. 

توان بازدارندگی گروه‌های مقاومت فلسطینی، سپر مدافع ملت فلسطین در مقابل وحشی‌گری رژیم صهیونیستی است که قابل چانه‌زنی و معامله نیست. امروزه مقاومت در بهترین وضعیت خود و رژیم صهیونیستی در نتیجه درماندگی در برابر قدرت مقاومت از یکسو و گسست‌ها و اختلافات چندلایه داخلی از سوی دیگر، در بدترین شرایط خود در ۷۵ سال گذشته قرار دارند و روند زوال و اضمحلال رژیم موقت صهیونیستی آغاز شده است.

بی‌تردید وحدت و انسجام امت اسلامی و عزم و اراده تمامی دولت‌ها و ملت‌های آزادی‌خواه در سراسر جهان در حمایت از ملت مظلوم فلسطین یک ضرورت و مسئولیت است و ارزش افزوده‌ای برای مبارزات رهایی‌بخش ملت فلسطین محسوب می‌شود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن اعلام همبستگی مجدد با ملت مظلوم فلسطین و تبریک پیروزی برجسته آنان در نبرد اخیر در مقابل رژیم جنایت پیشه صهیونیستی و تاکید دوباره بر حمایت و پشتیبانی از مقاومت و آرمان مشروع مردم فلسطین در مسیر آزادسازی سرزمین‌های اشغالی و تشکیل دولت مستقل و یکپارچه خود در کل سرزمین تاریخی فلسطین به پایتختی قدس شریف و با عنایت به بی نتیجه بودن کلیه طرح‌های سیاسی ارایه شده در سه دهه گذشته به دلیل عدم توجه به ریشه‌های اصلی بحران، بار دیگر بر راه‌حل دموکراتیک خود برای حل بحران قدیمی فلسطین مبنی بر بازگشت همه آوارگان فلسطینی به سرزمین آبا و اجدادی خویش و برگزاری یک همه‌پرسی عمومی با شرکت همه ساکنان اصلی این سرزمین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی به منظور اِعمال حق تعیین سرنوشت و تعیین نوع نظام سیاسی خود تاکید می‌کند.

همچنین ضمن محکوم کردن جنایات روز‌های اخیر رژیم کودک‌کُش صهیونیستی علیه ساکنان غزه که بیش از هجده سال در بزرگترین زندان طبیعی در محاصره به سر می‌برند، این جنایات را نقض آشکار اصول و قوانین آمره بین‌المللی و نیز نقض فاحش حقوق بشر دانسته و سکوت و انفعال حامیان صهیونیست‌ها و مدعیان دروغین حقوق بشر را عامل گستاخی بیش از پیش این رژیم جعلی می‌داند و بر ضرورت مجازات مقامات رژیم صهیونیستی به عنوان عاملان این جنایات ضدانسانی تاکید می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *