دلارزدایی در دستور کار کشورهای مستقل/انتقاد متحد کلیدی آمریکا از سلطه دلار

11:47 - 24 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۵۶۷
دلارزدایی در دستور کار کشورهای مستقل/انتقاد متحد کلیدی آمریکا از سلطه دلار
آمریکا همواره از دلار به عنوان ابزاری سیاسی و اقتصادی برای تحت فشار دادن کشور‌های دیگر استفاده کرده است.

خبرگزاری میزان - دلار آمریکا پس از جنگ جهانی دوم، ارز ذخیره جهان بوده و نقش بزرگی در تجارت جهانی ایفا کرده است. 

به گزارش «بیزینس اینسایدر»، اما کشور‌ها در سطح جهان اکنون در حال جایگزینی ارز‌های پشتیبان برای تجارت خود هستند، زیرا تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین باعث شده است که برخی از سران برجسته جهان و شخصیت‌های تجاری هشداری را درباره غالب بودن دلار آمریکا به صدا درآورند. 

حتی «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، که متحد کلیدی آمریکا به حساب می‌آید، نسبت به برون‌سرزمینی بودن دلار آمریکا هشدار داد و در مصاحبه‌ای با «پولیتیکو» در آوریل پیشنهاد کرد که اروپا باید وابستگی خود را به دلار قطع کند. 

به گفته وی، اروپا زمان و منابع لازم برای تأمین مالی استقلال استراتژیک را نخواهد داشت و اگر تنش‌ها بین آمریکا و چین بالا برود، این اتحادیه تبدیل به یک دست نشانده خواهد شد.

حال یوان چین از فرصت استفاده کرده و در حال تلاش برای به چالش کشیدن سلطه دلار است.

بر اساس گزارش تحقیقاتی «بلومبرگ» در ۲۶ آوریل، استفاده از یوان در ماه مارس برای اولین بار از استفاده از دلار در معاملات برون مرزی چین پیشی گرفت. 

«جانت یلن»، وزیر خزانه داری آمریکا، در ماه آوریل به «سی‌ان‌ان» گفت: زمانی که از تحریم‌های مالی مرتبط با نقش دلار استفاده می‌کنیم، این خطر وجود دارد که در طول زمان هژمونی دلار را تضعیف کند. 

چرا دلارزدایی مطلوب است؟

استفاده از وضعیت ارز ذخیره دلار توسط آمریکا برای به راه انداختن جنگ اقتصادی از طریق تحریم‌ها و تصمیمات سیاست پولی آن که به صدور تورم به سایر کشور‌های جهان، از جمله کشور‌های غیر متحد با آمریکا منجر شده است، افزایش درخواست‌ها برای دلارزدایی در چندین کشور به همراه داشته است.

کشور‌های اقدام کننده در موضوع دلارزدایی

کشور‌هایی که اقداماتی را برای مقابله با دلار آمریکا آغاز کرده اند شامل چین، روسیه و ایران است.

کشور‌های دیگری که اخیراً به این گروه پیوسته‌اند هند، عربستان، برزیل و حتی مالزی هستند. 

هند با سیاست تجارت خارجی جدید خود که در آوریل امسال اجرایی شد، تلاش‌های خود در این زمینه را به طور جدی آغاز کرده است. در نتیجه، ۱۸ کشور، از جمله انگلیس، آلمان، سنگاپور و سایر کشور‌ها توافق کرده‌اند که تسویه حساب‌های تجاری را به روپیه انجام دهند.

پکن در حال مذاکره با ریاض برای استفاده از یوان به جای دلار برای خرید نفت خام عربستان است. 

رئیس جمهور برزیل، از کشور‌های عضو بریکس، گروهی شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، خواسته است تا با ارز‌های محلی تجارت کنند و از دلار استفاده نکنند.

چین قبلاً این کار را آغاز کرده است و اولین تجارت گاز طبیعی مایع (LNG) خود را به یوان با توتال انرژی فرانسه انجام داده است. پس از محرومیت روسیه از سیستم پرداخت سوئیفت، یوان جایگزین دلار به عنوان پرمعامله‌ترین ارز شده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *