معاون وزیر خارجه آمریکا بازنشسته شد/ نگاهی به مهمترین ماموریت‎های دیپلماتیک وندی شرمن

16:07 - 23 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۴۳۰
معاون وزیر خارجه آمریکا بازنشسته شد/ نگاهی به مهمترین ماموریت‎های دیپلماتیک وندی شرمن
وندی شرمن ۷۳ ساله از سال ۱۹۹۳ در وزارت خارجه آمریکا فعالیت کرده است.

خبرگزاری میزان - رسانه‎های آمریکایی به تازگی گزارش دادند که «وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا در پایان ماه ژوئن از پست و خدمات دولتی خود بازنشسته خواهد شد. هنوز جانشینی برای او معرفی نشده است.

از دوران حرفه‌ای شرمن چه می‌دانیم؟

«شرمن» که در سال ۱۹۴۹ بالتیمور متولد شد، کار خود را به عنوان یک مددکار اجتماعی آغاز کرد و در سیاست حزب دموکرات فعال شد. 

وی از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ در کالج «اسمیت» تحصیل کرد و در سال ۱۹۷۱ از دانشگاه بوستون در رشته جامعه شناسی و مطالعات شهری فارغ التحصیل شد.

«وندی شرمن» در سال ۱۹۷۶ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مددکاری اجتماعی از دانشگاه مریلند دریافت کرد.

به گزارش «هیل»، «شرمن» ۷۳ ساله از سال ۱۹۹۳ برای وزارت خارجه آمریکا فعالیت کرده است.

او این خبر را در یک ایمیل به کارکنان و از طریق توییتر در روز جمعه، ۱۲ می، یعنی در همان روزی که دهه‌ها قبل به این وزارتخانه پیوست، اعلام کرد.

«شرمن» در دوران حرفه‌ای خود که مربوط به سه رئیس جمهور و پنج وزیر خارجه در دولت‌های دموکرات بود، در برخی از پرآشوب‌ترین زمان‌های تاریخ آمریکا در موضوع تدوین سیاست خارجی آمریکا فعالیت کرد. 

«وندی شرمن» به عنوان مشاور «مادلین آلبرایت»، وزیر خارجه سابق آمریکا، که اولین وزیر خارجه زن آمریکا بود، و مشاور ویژه و هماهنگ کننده سیاست در مورد کره شمالی «بیل کلینتون»، رئیس جمهور وقت آمریکا فعالیت داشت.

«شرمن» در دولت اوباما به اولین زن معاون وزیر خارجه در امور سیاسی تبدیل شد، جایی که او نقشی کلیدی در توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ ایفا کرد.

در دولت بایدن، «شرمن» بر رقابت با چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام و حمایت آمریکا از اوکراین پس از آغاز عملیات روسیه در سال گذشته نظارت داشته است.

برخی از نقش‌های «شرمن» در زمینه سیاست خارجی آمریکا از سوی جمهوری‌خواهان مورد انتقاد قرار گرفته است، از جمله نقش او در توافق هسته‌ای که واشنگتن در زمان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

این دیپلمات آمریکا اخیرا گفت که از کاری که در طول دوران فعالیتش با وزارت خارجه انجام داده رضایت دارد.

در این رابطه، «آنتونی بلینکن»، بر نقش «شرمن» در تقویت روابط آمریکا با کره جنوبی، ژاپن و اتحادیه اروپا تاکید کرد.

مهم‌تریم فعالیت‌های شرمن در پست معاون وزیر خارجه آمریکا

«وندی شرمن» پس از روی کار آمدن «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۲۱، به چین سفر کرد و مذاکراتی پرتنش، اما بی سر و صدا در مورد رقابت گسترده بین دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان داشت.

او همچنین سفر‌های اولیه‌ای به ترکیه و مصر انجام داد، متحدان دیرینه آمریکا که بایدن در ابتدا به دلیل آنچه «نگرانی‌های حقوق بشری» خوانده بود، وعده فاصله بیشتر از آن‌ها را داده بود. 

ـوندی شرمن» که یک مذاکره کننده کهنه کار بود، در زمان بیل کلینتون با کره شمالی مذاکره کرد. توافق با کره هم مانند از سوی رئیس جمهور بعدی که جمهوری‌خواه بود از بین رفت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *