لزوم تدوین الگوی دانش‌بنیان در حوزه منابع طبیعی

10:26 - 20 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۸۷۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
لزوم تدوین الگوی دانش‌بنیان در حوزه منابع طبیعی
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، در اولویت قرار گرفتن حفظ گونه‌های در حال انقراض، حفظ تنوع زیستی، ایجاد نسخه پشتیبان بانک ژن گیاهی برای تمام ذخایر ژنتیکی، تدوین طرح الگوی دانش‌بنیان در حوزه منابع طبیعی و شناسایی و معرفی گونه‌های بومی، مناسب و سریع‌الرشد برای تامین کاغذ در یک بازه زمانی را مورد تاکید قرار داد.

خبرگزاری میزان- به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی امروز (چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه) در سومین همایش ملی حمایت و حفاظت جنگل‌ها و مراتع ایران طی سخنانی افزود: منابع طبیعی در راستای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع به شدت نیاز به دانش‌بنیان شدن دارد و این در حالی است که گاهی از دانش‌های رسوب شده در این حوزه استفاده نمی‌کنیم.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی اظهار داشت: انتظار داریم همه ظرفیت‌های موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در راستای اولویت‌های منابع طبیعی سوق داده شود.

خیام‌نکویی بازنگری در دروس دانشگاهی در حوزه منابع طبیعی و کشاورزی را ضروری خواند و تصریح کرد: تغییرات در سرفصل دروس و مقاطع تحصیلی در حوزه کشاورزی باید متناسب با نیاز‌های بخش اجرا باشد.

وی با بیان این که از حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی، فقط ۴ درصد تحصیلات تکمیلی دارند، اظهار داشت: ۷۰ درصد شاغلان بخش کشاورزی یا کم سوادند و یا به سمت بی‌سوادی هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تدوین و طراحی شورای راهبردی تحقیقات منابع طبیعی نیز خبر داد و گفت: ریاست این شورا بر عهده رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گذاشته شده و چند موسسه تحقیقاتی اعضای این شورا هستند ضمن آن که رییس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز دبیر این شورا خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد که این شورا بتواند منشا اثر در حفاظت و حمایت از منابع طبیعی کشور باشد.

خیام‌نکویی با اذعان به این که نگاه و رویکرد ما به منابع طبیعی باید به عنوان بستر حیات انسانی و حیات وحش و تضمین کننده امنیت غذایی باشد، گفت: رویکرد‌های مورد انتظار ما باید برای مردم تببین شود.

وی افزود: بررسی کشور‌های موفق در حوزه جنگل‌ها و منابع طبیعی نشان می‌دهد که حفاظت از این منابع به فرهنگ عمومی تبدیل شده است.

رییس سازمان تات به تاثیر تغییرات اقلیمی بر منابع طبیعی اشاره کرد و اظهار داشت: تغییر اقلیم موجب شکنندگی اکوسیستم جنگل‌ها، مراتع و بیابان شده است.

وی ادامه داد: در پی تغییرات اقلیمی بحث کاهش بارندگی‌ها، تغییر نوع و زمان بارش در فصول مختلف مطرح می‌باشد.

خیام‌نکویی تصریح کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد افزایش هر یک درجه حرارت زمین موجب کاهش ۲ تا ۱۰ درصدی محصولات کشاورزی می‌شود.

وی حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، در اولویت قرار گرفتن حفظ گونه‌های در حال انقراض، حفظ تنوع زیستی، ایجاد نسخه پشتیبان بانک ژن گیاهی برای تمام ذخایر ژنتیکی، تدوین طرح الگوی دانش‌بنیان در حوزه منابع طبیعی و شناسایی و معرفی گونه‌های بومی، مناسب و سریع‌الرشد برای تامین کاغذ در یک بازه زمانی را مورد تاکید قرار داد.

معاون وزیر در سازمان تات در همین حال خواستار کنترل آفات و بیماری‌ها در حوزه جنگل و مراتع کشور شد و گفت: برای جلوگیری از طغیان آفات و بیماری‌ها در حوزه منابع طبیعی باید دستورالعمل تدوین شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *