نظامی‌سازی جدید اروپا؛ بازتابی از جنگ جهانی دوم

10:48 - 19 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۶۹۲
نظامی‌سازی جدید اروپا؛ بازتابی از جنگ جهانی دوم
هزینه‌های نظامی کشور‌های اروپای مرکزی و غربی در سال ۲۰۲۲ به ۳۴۵ میلیارد دلار رسیده است.

خبرگزاری میزان - بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) هزینه‌های نظامی کشور‌های اروپای مرکزی و غربی برای اولین بار به صورت واقعی از هزینه‌های سال ۱۹۸۹ فراتر رفت.

«پائولو رافون»، تحلیلگر استراتژیک و مدیر بنیاد CIPI در بروکسل، می‎گوید که هیچ دلیل نظامی یا استراتژیکی برای توجیه تسلیح مجدد سنگین همه اعضای اروپایی ناتو وجود ندارد.

به گفته وی، نه مسکو و نه پکن این ائتلاف نظامی و اعضای آن را تهدید نمی‌کنند. 

«رافون»، معتقد است در حالی که روسیه دارای قلمروی مجاور با بلوک ناتو است و چین هم بسیار دور از منطقه است و نمی‌توان آن‌ها را به عنوان یک تهدید نظامی برای کشور‌های اروپایی در نظر گرفت؛ بنابراین، کاملاً واضح است که تسلیح مجدد اعضای ناتو از سوی منافع ژئواستراتژیک قدرت هژمون، یعنی آمریکا که اروپا را نظامی می‌کند، دیکته می‌شود.

به گزارش «اسپوتنیک»، پیش از این SIPRI گزارش داده بود که هزینه‌های نظامی کشور‌های اروپای مرکزی و غربی در سال ۲۰۲۲ به ۳۴۵ میلیارد دلار رسیده است. 

افزایش هزینه‌های نظامی کشور‌های اروپایی

برخی از بیشترین افزایش‌ها در فنلاند (۳۶ درصد)، لیتوانی (۲۷ درصد)، سوئد (۱۲ درصد) و لهستان (۱۱ درصد) ثبت شده است. در همین حال، مجموع بودجه دفاعی اتحادیه اروپا و انگلیس پنج برابر بیشتر از روسیه و از چین بوده است.

مطبوعات غربی با اشاره به عملیات نظامی روسیه برای غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی اوکراین، تلاش می‌کنند افزایش هزینه‌های نظامی را توجیه کنند. با این حال، باید در نظر داشت که نظامی‌سازی اروپا خیلی قبل از عملیات نظامی روسیه آغاز شده بود. 

به طور خاص، در سال ۲۰۱۲، دولت «باراک اوباما» مجتمع دفاع ضد موشکی Aegis Ashore را در رومانی راه‌اندازی کرد که در سال ۲۰۱۶ عملیاتی شد. علاوه بر این، ساخت سایت مشابه با تاخیر در منطقه «ردزیکوو» لهستان آغاز شد.

روسیه بار‌ها اعلام کرده است که استقرار رهگیر‌های ضد بالستیک موازنه استراتژیک در اروپا را برهم می‌زند، اما آمریکا مدعی شد که هدف از نصب سامانه‌ها علیه تسلیحات هسته‌ای فرضی برخی کشور‌ها بوده است. 

در همین حال، از فوریه ۲۰۱۴، زمانی که کودتاچیان تحت حمایت آمریکا به طور غیرقانونی قدرت را در کی‌یف به دست گرفتند، تا سال ۲۰۲۱، واشنگتن ۲.۷ میلیارد دلار کمک نظامی و آموزش به اوکراین ارائه کرد. 

پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، غرب دسته جمعی به طور چشمگیری تحویل تسلیحات به کی‌یف را افزایش داد.

در نتیجه، اوکراین شاهد افزایش ۶۴۰ درصدی در سال ۲۰۲۲ بود که بالاترین افزایش یک ساله در هزینه‌های نظامی یک کشور است که توسط داده‌های SIPRI ثبت شده است. 

سود آمریکا از جنگ اوکراین

طبق اطلاعات اخیر وزارت خارجه آمریکا، از فوریه ۲۰۲۲، واشنگتن ۳۵.۷ میلیارد دلار سلاح و آموزش به اوکراین ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش، شرکای واشنگتن در سراسر جهان بیش از ۱۳ میلیارد دلار کمک امنیتی ارائه کرده یا متعهد به ارائه آن شده‌اند.

«رافون»، در بخشی دیگر گفت: تحریک کشور‌های اروپایی برای حمایت نظامی از اوکراین و با تدارکات نظامی به این معنی است که ذخایر نظامی اروپا نیاز به تکمیل دارند. این به معنای خرید تجهیزات جدید از آمریکا با سود آشکار این کشور است. اتحادیه اروپا توسط متحد اصلی خود، یعنی آمریکا، به آینده‌ای با زوال اقتصادی و وابستگی سیاسی و استراتژیک محکوم شده است. 

تحلیلگران بین‌المللی استدلال می‌کنند که کشور‌های عمده اروپایی در موقعیتی نیستند که هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهند، زیرا تورم همچنان در حال افزایش بوده و استاندارد‌های زندگی به شدت کاهش یافته است. 

آلمان که از گاز ارزان روسیه محروم است، با صنعت زدایی بیشتر مواجه است. تخریب خطوط لوله «نورد استریم»، که به گفته «سیمور هرش»، روزنامه نگار برنده جایزه «پولیتزر»، توسط متحدان ناتویی آلمان، آمریکا و نروژ انجام شد، اوضاع را بدتر کرده است. فرانسه تحت تأثیر ناآرامی‌های اجتماعی عمدتاً ناشی از رکود اقتصادی است، رتبه بدهی‌اش به AA- رسیده است.

به گفته کارشناسان بین‌المللی، نظامی سازی مداوم اروپا و اوکراین شباهت زیادی به تحولات قبل از جنگ جهانی دوم دارد. آن‌ها تشابهاتی بین ابتکار مسکو برای توقف نظامی‌سازی و نازی‌سازی اوکراین و تقویت امنیت مشترک در دسامبر ۲۰۲۱ و تلاش‌های اتحاد جماهیر شوروی برای تشکیل ائتلاف ضد نازی‌ها از دسامبر ۱۹۳۳ ترسیم کرده‌اند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *