تصویب پرداخت غرامت به قربانیان برده‌‎داری و تبعیض در کالیفرنیا

9:50 - 19 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۶۶۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تصویب پرداخت غرامت به قربانیان برده‌‎داری و تبعیض در کالیفرنیا
کارگروهی در کالیفرنیا از تصمیم این ایالت در آمریکا برای پرداخت غرامت به ساکنان سیاه‌پوست به دلیل آسیب‌های بین نسلی خبر می‌دهد.

خبرگزاری میزان - یک کارگروه غرامت در کالیفرنیا اخیرا رای داد تا توصیه‌هایی را درباره نحوه جبران خسارت و عذرخواهی این ایالت از ساکنان سیاه پوست به خاطر چندین نسل آسیب ناشی از سیاست‌های تبعیض‌آمیز تصویب کند.

به گزارش «گاردین»، این کمیته که اولین کمیته در نوع خود در آمریکا است، فهرست سنگینی از پیشنهادات، از جمله پرداخت‌های نقدی غرامت به نوادگان مردم سیاه پوست را تایید نهایی کرد.

«باربارا لی»، نماینده کنگره، که از لایحه‌ای برای مطالعه پیشنهادات بازپرداخت برای آمریکایی‌های آفریقایی تبار حمایت می‌کند، گفت که کار این کارگروه می‌تواند یک مدل در سطح ملی باشد و از ایالت‌ها و دولت فدرال خواست تا قانون جبران خسارت را برای سیاه پوستان آفریقایی تبار تصویب کنند.

به گفته وی، غرامت‌ها نه تنها از نظر اخلاقی قابل توجیه هستند، بلکه پتانسیل رسیدگی به نابرابری‌ها و عدم تناسب نژادی طولانی‌مدت را دارند.

پیشینه تشکیل کارگروه غرامت

این کارگروه در سال ۲۰۲۰ پس از قتل جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی، و در پی تصویب قانون ایالتی که مستلزم مطالعه و توسعه پیشنهاد‌های غرامت بود، تشکیل شد.

این تیم ۹ نفره که شامل مقامات حقوق اجتماعی، وکلا، قانونگذاران و دانشگاهیان است، بیش از دو سال را صرف گوش دادن به شهادت کارشناسان، میزبانی جلسات عمومی و بررسی پیشنهادات کرده است؛ ۱۵ جلسه عمومی برگزار و با بیش از صد کارشناس مصاحبه کرده است.

موارد تایید شده و درخواست برای عذرخواهی

در پیش نویس گزارش نهایی که به تازگی تصویب شد، این هیئت گزارشی مفصل از تبعیض تاریخی علیه سیاه پوستان کالیفرنیا در زمینه‌هایی مانند رای دادن، مسکن، آموزش، سیاست‌های نامتناسب و حبس و ... ارائه می‌دهد.

این پیش‌نویس به قانون‌گذاران توصیه می‌کند از طرف دولت آمریکا از سیاه پوستان آفریقایی تبار عذرخواهی کنند که باید «شامل محکوم کردن اقدامات وحشیانه علیه آنها» باشد.

این هیئت همچنین ایجاد یک آژانس جدید برای ارائه خدمات به نوادگان افراد برده شده را توصیه می‌کند و به دولت آمریکا توصیه می‌کند که به افراد واجد شرایط پول نقد پرداخت کند.

این گروه همچنین معیار‌هایی را برای واجد شرایط بودن و مدلی برای محاسبه میزان آن پرداخت‎ها، در صورت تایید قانونگذاران، پیشنهاد می‌کند.

این کارگروه دو راه را برای جبران خسارت توصیه می‌کند؛ غرامت انباشته برای یک طبقه واجد شرایط و غرامت خاص برای افراد به دلیل آسیب‌های معقول؛ این هیئت پیشنهاد می‌کند که غرامت انباشته چندین دسته از آسیب‌های اجتماعی را در نظر می‌گیرد، از جمله «نابرابری‌های سلامتی، زندانی شدن جمعی و نظارت بیش از حد، و تبعیض مسکن». 

برخلاف غرامت خاص، غرامت انباشته هیچ یک از اعضای طبقه واجد شرایط را ملزم به ارائه شواهدی برای مستندسازی آسیب خود نمی‌کند؛ و این گروه مجموعه‌ای از تغییرات پلیس را پیشنهاد می‌کند، از جمله اعلام روز انتخابات به عنوان تعطیلات دولتی با حقوق، بازگرداندن حق رای به همه افراد زندانی سابق و فعلی، و اجرای سقف اجاره در محله‌های دارای خط قرمز تاریخی.

آسیب‌های ناشی از برده داری 

این کارگروه در مارس ۲۰۲۲ به توصیه محدود کردن غرامت به شهروندان کالیفرنیا که از نوادگان سیاه‌پوستان برده‌شده یا آزاد هستند که در پایان قرن نوزدهم در آمریکا بودند، رأی داد.

حامیان آن تصمیم استدلال کردند که غرامت باید برای فرزندان مستقیم بردگان و نوادگان ساکنان سیاه پوستی که آزاد بودند و در قرن نوزدهم به این کشور مهاجرت کردند، با توجه به چالش‌های موجود در مستندسازی نسب‌شناسی و خطر در زمان برده شدن، در دسترس باشد.

برخی از اعضای گروه برای جبران غرامت برای همه سیاه‌پوستان کالیفرنیایی، صرف‌نظر از اصل و نسب، تلاش کرده بودند و استدلال می‌کردند که آن‌ها همچنان از «نابرابری در زمینه‌هایی مانند مسکن، آموزش، اشتغال و عدالت کیفری» رنج می‌برند. 

آن‌ها در مورد دشواری‌های اثبات نسب ابراز نگرانی و خاطرنشان کردند که برده داران اغلب افراد را برای کار در کارخانه‌های مختلف در سراسر آمریکا و خارج از کشور می‌فرستادند.

پیشنهاد‌ها تا اجرا فاصله زیادی دارد؛ این هیئت یک بار دیگر تشکیل جلسه داده و گزارش نهایی خود را تا اول جولای به کنگره ارسال خواهد کرد؛ سپس قانونگذاران باید توصیه‌های آن را بسنجند؛ انتظار می‌رود دو قانونگذار ایالتی که در این هیئت حضور دارند، این تلاش را مدیریت کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: کالیفرنیا آمریکا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *