حرکت سودان به سمت بحران انسانی ثانویه

7:15 - 19 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۶۱۷
حرکت سودان به سمت بحران انسانی ثانویه
حدود ۴۵ میلیون نفر در سودان با کمبود شدید سوخت، غذا، آب و دسترسی پزشکی مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - کمیته بین‌المللی نجات پیش‌بینی می‌کند که با سرازیر شدن پناهجویان به کشور‌های همسایه برای فرار از تشدید درگیری در سودان، بحران انسانی ثانویه ایجاد شود.

درگیری بین نیرو‌های مسلح سودان و شبه نظامیان موسوم به نیرو‌های پشتیبانی سریع (RSF) وارد چهارمین هفته شده است.

«آوریل هاینز»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا به تازگی در جلسه استماع سنا گفت که احتمال دارد جنگ طولانی شود، زیرا هر دو طرف معتقدند که می‌توانند از نظر نظامی پیروز شوند و انگیزه‌های کمی برای آمدن به میز مذاکره دارند.

حدود ۴۵ میلیون نفر در سودان با کمبود شدید سوخت، غذا، آب و دسترسی پزشکی مواجه هستند. 

آتش‌بس‌های متعدد به سرعت به خشونت‌های بیشتر تبدیل شده است و دریافت کمک‌های بشردوستانه به این کشور وسیع و گسترده را برای نهاد‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی دشوار کرده است. 

تخمین‌ها درباره تعداد پناهجویان سودانی

کمیته بین‌المللی نجات تخمین زده که درگیری‌ها حدود ۳۳۴ هزار نفر را در خود سودان آواره کرده و این در حالی است که تخمین زده می‌شود تقریباً ۶۵ هزار نفر که به عنوان پناهجو به کشور‌های همسایه از طریق مرز‌ها نقل مکان کرده‌اند. 

مقام ارشد کمیته بین‌المللی نجات برای آفریقا، به «سی‌ان‌بی‌سی» گفت: این کشور‌ها هم‌اکنون به دنبال درگیری‌های جاری و مشکلات ناشی از شش فصل بارانی در شاخ آفریقا، که هم‌اکنون باعث ناامنی غذایی یا سوءتغذیه بسیاری از مردم شده است، با مشکل مواجه هستند.

بر اساس گزارش کمیته بین‌المللی نجات، ۳۰ هزار پناهجو از ۱۵ آوریل از منطقه «دارفور» در غرب سودان از مرز عبور کرده و وارد کشور چاد شده‌اند.

۱۵ هزار نفر دیگر به سودان جنوبی گریخته‌اند که بسیاری از آن‌ها کسانی هستند که قبلاً از درگیری‌های کشورشان در جنوب مرز گریخته بودند. این در حالی است که همچنین هزاران نفر نیز به اتیوپی رفته‌اند.

تخمین تعداد آوارگان در صورت ادامه درگیری‌ها

آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده که در صورت ادامه درگیری طبق آنچه به نظر می‌رسد، تعداد پناهجویان از ۸۰۰ هزار نفر هم فراتر خواهد رفت. این رقم شامل کسانی است که در شرایط وخیم به کشور‌های همسایه چاد، سودان جنوبی و اتیوپی سفر می‌کنند.

کمبود سوخت، مواد غذایی و تجهیزات داروخانه‌ها، قیمت‌ها را در کشوری که پیش از تشدید خشونت‌ها هم با مشکل مواجه بود، بیشتر کرده است. 

بر اساس گزارش کمیته بین‌المللی نجات، بیشتر پناهندگانی که وارد چاد می‌شوند زن و کودک بوده و اهل دارفور هستند.

دهه‌ها درگیری در سودان رشد این کشور را متوقف کرده و بیش از نیمی از جمعیت را به سمت فقر سوق داده است. 

چندین جنگ داخلی خونین در سومین کشور بزرگ آفریقا که در آن زمان تحت حکومت عمر البشیر بود که بیش از ۳۰ سال بر این کشور حکومت کرد، رخ داد. 

هر دو فرمانده نظامی که اکنون برای کنترل توانایی‌های نظامی دولت با هم رقابت می‌کنند، فرماندهان تحت فرماندهی البشیر بودند و پس از کودتا در سال ۲۰۱۹ پس از ماه‌ها اعتراض، از خاکستر حکومت او برخاستند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *