رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بررسی طرح اتصال ریلی خاورمیانه به هند/ اهداف سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان

15:04 - 18 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۶۰۳
بررسی طرح اتصال ریلی خاورمیانه به هند/ اهداف سفر مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان
طرح اتصال ریلی خاورمیانه به هند شامل اتصال کشور‌های عربی در بخش شرقی دریای مدیترانه و در خلیج فارس از طریق شبکه راه آهن است که از طریق بنادر دریایی در خلیج فارس نیز به هند متصل می‌شود.

خبرگزاری میزان - گزارش‌ها حاکی است که مشاوران امنیت ملی عربستان، امارات، آمریکا و هند در حال مذاکره درباره پیشنهاد واشنگتن برای اتصال کشور‌های خاورمیانه از طریق شبکه خطوط راه آهن با استفاده از تخصص هند و اتصال منطقه به جنوب آسیا از طریق خطوط دریایی هستند.

دلیل مطرح شدن این طرح از سوی آمریکا

به گزارش «ایندیا اکسپرس»، این پروژه یکی از طرح‌های کلیدی است که آمریکا می‌خواهد در خاورمیانه همزمان با افزایش نفوذ چین در منطقه به پیش ببرد.

«آکسیوس»، نوشت که این طرح در زمانی مطرح می‌شود که خاورمیانه بخش کلیدی چشم انداز طرح «کمربند و جاده» چین است. 

به گفته منابع، ایده این طرح جدید در جریان مذاکرات در مجمع دیگری به نام I۲U۲ مطرح شد که شامل آمریکا، رژیم صهیونیستی، امارات و هند است. 

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به تازگی در مؤسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن، گفت: اگر چیز دیگری از سخنرانی من به یاد نمی‌آورید، I۲U۲ را به خاطر بسپارید، زیرا با پیشروی ما بیشتر در مورد آن خواهید شنید. 

«سالیوانم، اضافه کرد: مفهوم اساسی این است که آسیای جنوبی را به خاورمیانه و به آمریکا به روش‌هایی که فناوری اقتصادی و دیپلماسی ما را ارتقا دهد، متصل کنیم. 

به گفته وی، تعدادی از پروژه‌ها در حال انجام است و برخی گام‌های جدید هیجان انگیز که ما مشتاقانه منتظر انجام آن‌ها در ماه‌های آینده هستیم.

منظور از طرح اتصال کشور‌های خاورمیانه از طریق شبکه خطوط راه آهن چیست؟

به گزارش «آکسیوس»، منابع مطلع گفتند که این طرح شامل اتصال کشور‌های عربی در بخش شرقی دریای مدیترانه و در خلیج فارس از طریق شبکه راه آهن است که از طریق بنادر دریایی در خلیج فارس نیز به هند متصل می‌شود.

کاخ سفید بیانیه‌ای صادر کرد که بر اساس آن «جیک سالیوان» با «محمد بن سلمان» و همتایان اماراتی و هندی خود در ریاض دیدار کرد تا دیدگاه مشترک آن‌ها در مورد آنچه «منطقه‌ای امن‌تر و مرفه خاورمیانه مرتبط با هند و جهان» خواندند، را پیش ببرند. 

طبق این بیانیه، «سالیوان» همچنین اظهار کرد که او مشتاقانه منتظر است رایزنی‌های بیشتری با همتای هندی خود در حاشیه اجلاس سران چهارگانه در استرالیا در این ماه انجام دهد.

جزئیات بیشتری از این دیدار منتشر نشده است.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، این پروژه یک ابتکار کلیدی است که کاخ سفید می‌خواهد با افزایش نفوذ چین در منطقه، از آن حمایت کند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *