تاکید قالیباف بر حل و فصل موضوع بازپرداخت مطالبات کشورمان از عراق

21:25 - 09 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۸۷۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
تاکید قالیباف بر حل و فصل موضوع بازپرداخت مطالبات کشورمان از عراق
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس جمهور عراق، آمریکا را دشمن مشترک دو کشور دانست و بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور و نیز حل و فصل موضوع بازپرداخت مطالبات کشورمان از عراق تأکید کرد.

خبرگزاری میزان_ بنا به اعلام خانه ملت، عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق عصر امروز (شنبه، ۹ اردیبهشت ماه) با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

قالیباف ضمن ابراز خرسندی از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از رئیس‌جمهور کشور دوست و همسایه عراق، گفت: جنابعالی از جمله افرادی هستید که به‌عنوان شخصیتی فراجناحی، ملی و اثرگذار در کشور عراق، اقلیم کردستان و منطقه محسوب می‌شوید و امیدواریم در دوران مسئولیت‌تان توسعه روابط در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، محیط زیستی به‌صورت دوجانبه توسعه یابد لذا باید تلاش کنیم توافقات و صحبت‌های صورت گرفته عملی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گروه دوستی و پارلمانی ایران و عراق در مجلس جمهوری اسلامی شکل گرفته، اما این مهم در مجلس عراق تشکیل نشده است، اظهار کرد: تسریع در تشکیل گروه دوستی پارلمانی می‌تواند ارتباطات میان نمایندگان و روابط دو کشور را تسهیل کند.

قالیباف با بیان اینکه مسئولان دولت و مجلس دو کشور باید به عمق بخشیدن در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی مشترک توجه جدی داشته باشند، تصریح کرد: روابط دوجانبه ایران و عراق در سطح منطقه و جهانی و حتی میان کشور‌های مسلمان و عرب مهم و تعمیق این ارتباطات تأثیرگذار است لذا بستر تحقق این موضوع باید بیش از پیش فراهم شود.

وی با بیان اینکه ایالات متحده آمریکا نخستین دشمن دو کشور است که نمی‌خواهد ارتباطات مشترک عمق یابد، افزود: این موضوع در عرصه تحریم‌های ظالمانه به وضوح مشهود است لذا حتماً آمریکایی‌ها به کشور دوست و برادر عراق فشار می‌آورند تا در روابط دوجانبه خصوصاً در حوزه‌هایی که تحت تحریم قرار دارد، گسترش پیدا نکند.

رئیس قوه مقننه در ادامه با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها دوست ندارند روابط بین کشور‌های اسلامی خصوصاً میان ایران و کشور‌های عربی توسعه و تعمیق یابد، گفت: ایالات متحده در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و پیش قراول اجرای این سیاست آن‌ها در منطقه نیز رژیم صهیونیستی است.

قالیباف ضمن تقدیر از مجلس عراق در راستای تصویب حکم اخراج آمریکایی‌ها از این کشور، تصریح کرد: همچنین از دولت عراق برای فراهم کردن بستر گفتگو‌های میان ایران و عربستان تشکر می‌کنیم، زیرا این موضوع نقشه آمریکایی‌ها را از بین برد و آثارش مشهود است.

وی با اشاره به مطالبات جمهوری اسلامی از کشور عراق در حوزه اقتصادی، بیان کرد: ما به‌طور روشن از دولت و مجلس عراق می‌خواهیم در رابطه با مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و بازپرداخت مطالبات ایران با ابتکار عمل بهتری عمل کنند.

وی با یادآوری اینکه امنیت و ثبات میان دو کشور وجود دارد و این موضوع را مدیون مقاومت رزمندگان و شهدای دو کشور خصوصاً شهید ابومهدی مهندس و شهید حاج قاسم سلیمانی هستیم، افزود: بنابراین اکنون وظیفه ما تقویت و پایدار نگه داشتن این ثبات و امنیت و ارتقای آن است.

عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق نیز ضمن ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و ابلاغ سلام ملت عراق به ملت ایران، گفت: روابط دو کشور تاریخی و در تمامی عرصه‌ها دیرینه است؛ در واقع این روابط مبتنی بر روابط دو ملت است.

رشید تصریح کرد: علاوه بر روابط تاریخی میان دو کشور، حدود ۱۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک وجود دارد که از نظر اجتماعی، جغرافیایی و سیاسی دارای اهمیت است لذا اگر نگاهی به دوره‌های تاریخی داشته باشیم در مواقعی یک کشور به حساب می‌آمدیم.

رئیس جمهور عراق با اشاره به اینکه با مرور تاریخ معاصر نمی‌توان هیچگاه لطف ایران در حق مردم عراق در دوره دیکتاتوری صدام را فراموش کرد، افزود: قبیله، عشیره و خانواده‌های مشترک متعددی در مرز‌های دو کشور وجود دارند که این موضوع در تحکیم روابط میان دو کشور تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تبادل تجربیات و هماهنگی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، روابط خارجی و... میان دو کشور برقرار است، افزود: باید یادآور شد اکنون ثبات و همکاری مشترک میان دو کشور در سطح عالی و خوبی است؛ نباید فراموش کرد ملت عراق طی دوره‌های طولانی از وجود رژیم دیکتاتوری، تروریسم، جنگ‌ها و مشکلات داخلی رنج برده و همیشه شاهد حملات تروریستی بوده‌ایم که آخرین آن‌ها مربوط به داعش است، اما هرگز لطف و حمایت ایران در راه مبارزه با داعش و متوقف‌سازی فعالیت‌های آن‌ها را فراموش نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه وجود امنیت در عراق و همچنین در ایران دارای اهمیت و تأثیر متقابل است، اظهار کرد: باید اذعان کرد از نظر امنیتی سرنوشت واحدی داریم لذا برای ایجاد ثبات در منطقه باید تلاش کنیم.

رشید ضمن تبریک در خصوص بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با عربستان، گفت: این موضوع گام مهمی در زمینه افزایش امنیت و ثبات منطقه محسوب می‌شود.

رئیس جمهور عراق با اشاره به دیدارش با رئیس جمهور کشورمان و وزرای دولت، تصریح کرد: جزئیات یک سری از امور مشترک، بررسی شد که امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی شود؛ مجالس دو کشور می‌توانند ضمن تبادل تجربیات در دیدار‌های مستمر این موضوع را تسهیل کنند.

وی با اشاره به نکات مطرح شده از سوی رئیس مجلس کشورمان، گفت: پرداخت مطالبات ایران را حق قانونی می‌دانیم و از آن دفاع و آن را پیگیری می‌کنیم.

رئیس جمهور عراق در پایان این دیدار خواستار استمرار روابط مشترک میان دو کشور شد و برای دیدار هرچه زودتر دکترقالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در عراق ابراز امیدواری کرد.

 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *