دستورالعمل نحوه تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به اختلافات در حوزه علم و فناوری از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد

12:46 - 09 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۷۵۳
دستورالعمل نحوه تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به اختلافات در حوزه علم و فناوری از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد
دستورالعمل نحوه تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به اختلافات در حوزه علم و فناوری توسط رئیس قوه قضاییه به واحد‌های قضایی ابلاغ شد.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه دستورالعمل نحوه تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به اختلافات در حوزه علم و فناوری را به واحد‌های قضایی ابلاغ کرد.

در اجرای ماده (۹) قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب ۱۴۰۱/۲/۱۱ مجلس شورای اسلامی و به منظور رسیدگی تخصصی و تسریع در رفع اختلافات حوزه علمی و فناوری در دادگاه‌ها اعم از نخستین و تجدیدنظر و شورا‌های حل اختلاف دستورالعمل نحوه تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به اختلافات در حوزه علم و فناوری به شرح مواد آتی است.

ماده ۱-معانی اصطلاحات به کار رفته در این دستورالعمل به شرح زیر است: 

الف- اشخاص دانش بنیان: شرکت‌ها و موسسات موضوع ماده (۱) قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹/۸/۵. 

ب- اشخاص فناور: واحد مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی؛ پ- نخبه: افراد موضوع ماده (۲) «آیین نامه احراز استعداد‌های برتر نخبگی مصوبه جلسه ۵۸۹ مورخ ۱۳۸۵/۶/۱۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی».

ث-اختلاف: اختلافات حقوقی و کیفری در زمینه علمی و فناوری بین اشخاص‌های پیشین با یکدیگر یا با دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی مانند اختلافات در مورد فروش، انتقال، مالکیت، مشارکت، سرمایه گذاری، بهره‌برداری از امتیازات اختلاف بین شرکا و سهامداران اختلاف بین شرکت‌ها با کارکنان کارگزاری و مشاوران مالی حقوقی و فنی خود در زمینه فناوری در فرآیند‌های تجاری سازی؛ ث-داوری: حل و فصل اختلافات از طریق داور مرضی الطرفین به موجب قرارداد یا تصمیم دادگاه به درخواست طرفین.

ماده۲-در کلیه مراکز استان به تشخیص رئیس کل دادگستری استان حداقل یکی از شعب دادگاه‌های نخستین تجدیدنظر و شورای حل اختلاف جهت رسیدگی به اختلاف اختصاص می‌یابد. در دیگر حوزه‌های قضایی با توجه به وضعیت استقرار شرکت‌ها و اشخاص موضوع این دستورالعمل و میزان اختلاف آنها، با پیشنهاد رئیس حوزه قضایی و تایید رئیس کل دادگستری استان یکی از شعب دادگاه‌های نخستین و شورای حل اختلاف برای رسیدگی به اختلاف موضوع این دستورالعمل تعیین می‌شود.

تبصره -تشکیل شعب تخصصی مانع از اجرای دیگر در آن شعبه متناسب با میزان ارجاع موضوع این دستورالعمل نخواهد بود.

ماده۳ -قضات اعضای شعب تخصصی دادگاه‌ها و حداقل یکی از اعضای شعب تخصصی شورای حل اختلاف حتی المقدور از بین افراد آشنا به فعالیت‌های علمی و فناوری تعیین می‌شود.

ماده۴ -مقام قضایی می‌تواند با توافق طرفین پرونده را با رعایت قانون در اجرای دستورالعمل ساماندهی حل و فصل اختلاف از طریق داوری و ایجاد و توسعه نهاد‌های داوری مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۳ رئیس قوه قضاییه به داوری یا به منظور حصول سازش بین طرفین به شورای حل اختلاف ارجاع کند.

ماده ۵- به منظور کاهش اختلاف موضوع این دستورالعمل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به ارائه و ترویج قرارداد‌های یکسان سازی شده در زمینه علم و فناوری اقدام می‌نماید.
ماده ۶- معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه ظرف سه ماه از تصویب این دستورالعمل با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز توسعه حل اختلاف، آموزش‌های لازم را به قضات و کارکنان شعب تخصصی ارائه می‌دهد.

ماده۷ -مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، امکان ثبت تعاونی و اجزای آن به شعب تخصصی را در سامانه‌های قضایی فراهم می‌نماید.

ماده ۸- دیگر مقررات مربوط مطابق «آیین‌نامه شیوه تشکیل شهر تخصصی مراجع قضایی مصوب ۱۳۹۸/۲/۲۸ رئیس قوه قضاییه» خواهد بود.

این دستورالعمل مشتمل بر هشت ماهه و یک تبصره در تاریخ به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *