گفت‌وگو|

وکیل پایه یک دادگستری: باید قوانین و بحث فرهنگ سازی در خصوص وکلا در جامعه اصلاح و تبیین شود

13:53 - 09 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۶۹۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
وکیل پایه یک دادگستری: باید قوانین و بحث فرهنگ سازی در خصوص وکلا در جامعه اصلاح و تبیین شود
وکیل پایه یک دادگستری گفت: باید شکاف اطلاعاتی که بین مردم و وکلا است، پر شود و بحث فرهنگ سازی و تغییر قوانین در خصوص وکلا به صورت ویژه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

محبوبه حجتیان در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: وکلا از سالیان سال در نهاد جمهوری اسلامی ایران مانند تمامی کشور‌های دیگر به عنوان بازوی قوه قضاییه محسوب می‌شوند و مشکلات و معضلات حقوقی مردم را حل فصل می‌کنند.

وی افزود: وکلا به عنوان نهادی که می‌تواند در مسائل کیفری و حقوقی حل کننده، تسهیل کننده و چاره ساز باشد و از معضلات و پرونده‌های حقوقی و کیفری دستکاه قضایی بکاهد و بهترین و مناسب‌ترین مسیر را برای آحاد جامعه و شرکت‌های حقوقی و حقیقی ایجاد کند، تعیین شده است.

وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه نقش وکلا دارای دو بعد است، تصریح کرد: بعد اول موضوع فرهنگی است که برای وکلا در جامعه و ذهن افراد نقش بسته است و نقش وکیل، توقعی که دارند و میزان مسئولیت آن و اینکه چگونه این موضوع فرهنگ سازی و تبیین شده است و در مجموع اینکه یک وکیل به چه صورت در اذهان مردم و جامعه نقش بسته شده است.

وی با بیان اینکه دومین بعد مربوط به نقش خود وکیل در دستگاه‌های قضایی و اجرایی و حدود اختیارات و مسئولیتی که برای وکیل در قوانین تعریف شده است، گفت: هیچ فردی منکر این موضوع نیست که برای یک وکیل در کشور ما نقشی منفی ترسیم شده است.

حجتیان با اشاره به اینکه متاسفانه برای مردم در خصوص نقش وکیل اطلاعات کافی و جامعی تبیین نشده است، بیان کرد: شهروندی برای امری اقدام به اختیار وکیل می‌کند و توقع دارد که پرونده وی به طور دقیق به آنچه که می‌خواهند ختم شود، اما دریغ از اینکه نمی‌دانند که وکیل براساس قوانین و توانایی‌های خود اقدام به ورود به یک پرونده می‌کند، لذا در صورت عدم تحقق خواسته موکل، در ذهن خود برای وکیل یک ذهنیت منفی ایجاد می‌کند.

وی افزود: مردم به در خصوص یک موضوع مانند مهریه، دعوای یک زن و شوهر و .. تجزیه و تحلیل خودشان را انجام می‌دهند و آن را به طور می‌گذارند و برای آن بحث نظر خود را بیان می‌کنند که خروجی این اقدام آن است که مردم طبق برداشت‌هایشان قضاوت می‌کنند و این برداشت‌ها را به راحتی به دیگران منتقل می‌کنند.

وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: باید این فرهنگ نادرست توسط نهاد‌های مرجع و رسانه به درستی برای مردم تبیین شود تا مردم دچار این اشتباه و باور غلط نشوند.

وی افزود: تعداد قابل توجهی از پرونده‌های قضایی که تکرار آن نیز زیاد است به دلیل بیان نظرات غیرتخصصی و توقع‌هایی است که ایجاد شده است.

حجتیان گفت: وکلا بیشترین کسانی هستند که از قبل عدم فرهنگ سازی در حال ضربه خوردن هستند، وکلا تقریبا مستقل و حلقه واسط بین مردم و دستگاه قضایی هستند.

وی افزود: یک موکل انتظار دارد تا وکیلش یک قرارداد غیر منتظره را به بهترین نحو و با انجام اقدامات عجیب و قریب به سرانجام برساند. فردی یک زمین یا خانه‌ای را به فروش رسانده و متعاقب این موضوع در قراردادی تمام شرایط را علیه خودش به امضا رسانده است و سپس برای رهایی از چالشی که خودش در آن گرفتار کرده است به وکیل مراجعه می‌کند.

وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: جامعه تمام این بار بی توجهی و بی مسئولیتی را از وکیل انتظار دارد، دو جمله در خصوص وکلا وجود دارد که بار‌ها این دو جمله را شنیده‌ایم. (پیش یک وکیل رفتیم تمام کار‌های ما را انجام داد)، (پیش یک وکیل رفتیم و هیچ کاری برای ما انجام نداد).

وی افزود: مسئولیت وکلا در آیین نامه‌ها و قوانین جرایمی که برای وکلا موجود هست، ذکر شده است. در خصوص وکلا قوانین همواره علیه آن‌ها است. در این رابطه و برای حمایت از وکلا ضعف‌هایی را در قانون داریم. 

حجتیان ادامه داد: در خصوص شکایت از افراد در صورت ارائه مستندات و دلایل قوی شکایت مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما برای وکلا این امر کاملا بلعکس است و صرف انجام یک شکایت عادی باید وکیل بیاید و با ارائه مستندات قانونی از شکایتی که علیهش انجام شده، دفاع کند.

وی افزود: در خصوص مالیات وکلا رقم شفافی وجود ندارد و این مسئله مشکلاتی را برای وکلا ایجاد کرده است و دائما با این مشکل مواجه هستند.

وکیل پایه یک دادگستری گفت: برخی از موکلان بر این باور هستند که فقط باید به پول از دست رفته خود برسند و در غیر این صورت وکیل هیچ کاری برایشان انجام نداده است، از طرفی انتهای کار یک وکیل گرفتن رای برای موکل است، اما این موضوع در اذهان مردم هیچ ذهنیت مثبتی ندارد و اگر برای موکلی توسط وکیل رای نهایی قاضی گرفته شود، اما با توجه به این رای موکل به پولش نرسیده باشد علیه وکیل صحبت می‌کند.

وی افزود: بار‌ها برای موکلان رای جلب، توقیف اموال، بازداشت و سایر اقدامات قانونی انجام شده است، اما موکل با بیان اینکه هیچ کاری برایش انجام نشده است، اقدامات وکیل را زیر سوال می‌برد.

حجتیان تصریح کرد: در قوانین آمده است که وکلا مکلف به انجام تلاش هستند نه نتیجه، اما در واقعیت این امر به شکل دیگری است و پس انجام تلاش و پایان دادگاه بعضا وکیل به پول و حق الزحمه‌ای که برای پرونده وقت گذاشته است، نمی‌رسد.

وی افزود: باید شکاف اطلاعاتی که بین مردم و وکلا است، پر شود؛ باید بحث فرهنگ سازی و تغییر قوانین در خصوص وکلا به صورت ویژه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *