نیروی دریایی ارتش یک کشتی متخلف با پرچم جزایر مارشال را توقیف کرد

17:23 - 07 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۵۶۳
نیروی دریایی ارتش یک کشتی متخلف با پرچم جزایر مارشال را توقیف کرد
نیروی دریایی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که ایران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در خلیج عمان توقیف کرده است.

خبرگزاری میزان - نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال را در خلیج عمان توقیف کرده است.

براین‌اساس، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه نام این کشتی را"ادونتیج سوییت" (Advantage Sweet) اعلام و ادعا کرده است که این نفتکش هنگام  توقیف پیام کمک ارسال کرده است. 

نیروی دریایی آمریکا در این راستا افزود: اقدامات ایران مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است. ایران باید فورا نفتکش را آزاد کند.

طبق بیانیه نیروی دریایی آمریکا، در تاریخ ۲۷ آوریل حدود ساعت ۱:۱۵ بعد از ظهر پنجشنبه به وقت محلی، نفتکش "ادونتیج سوییت" (Advantage Sweet) با پرچم جزایر مارشال توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در زمان عبور از آب‌های بین المللی در خلیج عمان توقیف شد. این نفتکش هنگام  توقیف پیام کمک صادر کرد. 

نیروی دریایی آمریکا می‌افزاید: ناوگان پنجم آمریکا اوضاع را زیر نظر دارد. اقدامات ایران مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است. دولت ایران باید فورا نفتکش را آزاد کند.

نیروی دریایی آمریکا همچنین مدعی شده است که تداوم آزار و اذیت کشتی‌ها  توسط ایران و مداخله این کشور  در حقوق کشتیرانی در آب‌های منطقه، تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است. در دو سال گذشته، ایران دست کم پنج کشتی تجاری را که در خاورمیانه تردد می‌کردند به طور غیرقانونی توقیف کرده است.

برخی رسانه‌های بین المللی گزارش داده اند، داده‌های ردیابی ماهواره‌ای این کشتی از پایگاه "مارین ترافیک" (MarineTraffic.com) نشان می‌دهد که این نفتکش عصر روز پنجشنبه در خلیج عمان در شمال مسقط، پایتخت عمان، قرار داشته است.

گفتنی است، این نفتکش به تازگی از کویت  حرکت کرده و مقصد آن هیوستون، تگزاس ذکر شده است.

توقیف یک کشتی متخلف و متواری توسط نیروی دریایی ارتش در دریای عمان

طبق گزارش روابط عمومی ارتش، بر اثر تصادم یک فروند کشتی ناشناس با یک شناور ایرانی در هنگام خروج از خلیج فارس و ورود به دریای عمان که منجر به مفقود شدن دو نفر و زخمی شدن چند تن دیگر از خدمه این شناور شد، کشتی ناشناس بر خلاف مقررات بین‌المللی مبنی بر کمک به شناور و مصدومان، اقدام به فرار از خلیج فارس نمود که بلافاصله پس از درخواست از سوی مرکز تجسس و نجات دریایی (MRCC)، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام به رهگیری، شناسایی و توقیف کشتی ناشناس در دریای عمان کرد.

بنابر این گزارش، در این عملیات ناوشکن بایندر نیروی دریایی ارتش با حکم قضایی، کشتی متخلف را که با پرچم جزایر مارشال در حال فرار بود توقیف و به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی ایران هدایت کرد.


انتهای پیام/


برچسب ها: ارتش آمریکا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *