رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

هزینه‌های نظامی در جهان به رکوردی جدید رسید/ آمریکا همچنان در رتبه اول

8:30 - 07 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۳۸۵
هزینه‌های نظامی در جهان به رکوردی جدید رسید/ آمریکا همچنان در رتبه اول
بر اساس داده‌های جدید مربوط به هزینه‌های نظامی جهانی، سه کشور با بیشترین هزینه نظامی در سال ۲۰۲۲، یعنی آمریکا، چین و روسیه، ۵۶ درصد از کل هزینه‌های نظامی جهان را به خود اختصاص دادند.

خبرگزاری میزان - مجموع هزینه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۷ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود، یعنی ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد دلار رسید. 

هزینه‌های نظامی در اروپا شدیدترین افزایش سالانه خود را در حداقل ۳۰ سال گذشته داشته است.

بر اساس داده‌های جدید مربوط به هزینه‌های نظامی جهانی که از سوی موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) منتشر شد، سه کشور با بیشترین هزینه نظامی در سال ۲۰۲۲، یعنی آمریکا، چین و روسیه، ۵۶ درصد از کل هزینه‌های نظامی جهان را به خود اختصاص دادند. 

جنگ اوکراین و تنش‌ها در شرق آسیا یکی از عوامل افزایش هزینه‌های نظامی

هزینه‌های نظامی جهان برای هشتمین سال متوالی در سال ۲۰۲۲ رشد کرد و به بالاترین رقم تاریخ، یعنی ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد دلار رسید.

تا کنون شدیدترین افزایش در هزینه‌ها (+۱۳ درصد) در اروپا دیده شده و تا حد زیادی مربوط به هزینه‌های نظامی بر سر جنگ روسیه و اوکراین است. 

با این حال، کمک‌های نظامی به اوکراین و نگرانی‌ها در مورد آنچه افزایش تهدید از سوی روسیه خوانده شده، و همچنین تنش‌ها در شرق آسیا به شدت بر تصمیمات هزینه‌های بسیاری از دولت‌های دیگر تأثیر گذاشته است. 

«نان تیان»، محقق ارشد برنامه هزینه‌های نظامی و تولید تسلیحات SIPRI، گفت: افزایش مستمر هزینه‌های نظامی جهانی در سال‌های اخیر نشانه این است که ما در جهانی ناامن زندگی می‌کنیم؛ دولت‌ها در واکنش به یک محیط امنیتی رو به وخامت، که بهبود آن را در آینده نزدیک پیش‌بینی نمی‌کنند، قدرت نظامی خود را تقویت می‌کنند. 

بازگشت سطوح مخارج نظامی جنگ سرد به اروپای مرکزی و غربی

هزینه‌های نظامی دولت‌های اروپای مرکزی و غربی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳۴۵ میلیارد دلار بود. به‌طور واقعی، هزینه‌های این دولت‌ها برای اولین بار از سال ۱۹۸۹، همزمان با پایان جنگ سرد، فراتر رفت و ۳۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۳ بود. 

پس از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، دولت‌ها به طور قابل توجهی هزینه‌های نظامی خود را افزایش دادند، در حالی که برخی دیگر اعلام کردند که قصد دارند سطح هزینه‌ها را در دوره‌های حداکثر یک دهه‌ای افزایش دهند.

برخی از شدیدترین افزایش‌ها در فنلاند (+۳۶ درصد)، لیتوانی (+۲۷ درصد)، سوئد (+۱۲ درصد) و لهستان (+۱۱ درصد) دیده شده است. 

روسیه و اوکراین با ادامه جنگ هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده‌اند

هزینه‌های نظامی روسیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۹.۲ درصد رشد کرد و به حدود ۸۶.۴ میلیارد دلار رسید. این میزان معادل ۴.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۲۲ بود.

ارقام منتشر شده از سوی روسیه در اواخر سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که هزینه‌های دفاع ملی، بزرگترین جزء هزینه‌های نظامی روسیه، از نظر اسمی ۳۴ درصد بیشتر از برنامه‌های بودجه‌ای که در سال ۲۰۲۱ تهیه شده بود، بوده است. 

در طرف دیگر، هزینه‌های نظامی اوکراین در سال ۲۰۲۲ به ۴۴ میلیارد دلار رسید. با ۶۴۰ درصد، این بالاترین افزایش یک ساله در مخارج نظامی یک کشور است که تاکنون در داده‌های SIPRI ثبت شده است.

در نتیجه افزایش و آسیب‌های ناشی از جنگ به اقتصاد اوکراین، بار نظامی (هزینه‌های نظامی به عنوان سهم تولید ناخالص داخلی) از ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳۴ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. 

افزایش هزینه‌های نظامی آمریکا با وجود تورم بالا

آمریکا همچنان بزرگترین هزینه کننده نظامی جهان است. هزینه‌های نظامی آمریکا در سال ۲۰۲۲ به ۸۷۷ میلیارد دلار رسید که ۳۹ درصد از کل هزینه‌های نظامی جهانی و سه برابر بیشتر از میزان هزینه شده توسط چین، دومین هزینه کننده بزرگ جهان بود.

«نان تیان»، می‎گوید: افزایش هزینه‌های نظامی آمریکا در سال ۲۰۲۲ عمدتاً به دلیل سطح بی‌سابقه کمک‌های نظامی بود که به اوکراین ارائه کرد. 

کمک نظامی آمریکا به اوکراین در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۹.۹ میلیارد دلار بود. اگرچه این بزرگترین مقدار کمک نظامی است که هر کشوری به یک ذینفع در هر سال از زمان جنگ سرد ارائه کرده است، اما تنها ۲.۳ درصد از کل هزینه‌های نظامی آمریکا را تشکیل می‌دهد. 

در سال ۲۰۲۲، آمریکا ۲۹۵ میلیارد دلار به عملیات نظامی و تعمیر و نگهداری، ۲۶۴ میلیارد دلار به تهیه و تحقیق و توسعه و ۱۶۷ میلیارد دلار به پرسنل نظامی اختصاص داد.

چین و ژاپن رتبه‌های اول افزایش هزینه‌های نظامی مستمر در آسیا و اقیانوسیه

مجموع هزینه‌های نظامی کشور‌های آسیا و اقیانوسیه ۵۷۵ میلیارد دلار بوده است. این رقم ۲.۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ و ۴۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۳ بود.

چین با اختصاص ۲۹۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲، دومین هزینه کننده نظامی بزرگ جهان باقی ماند. این رقم ۴.۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ و ۶۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۳ بود. هزینه‌های نظامی چین برای ۲۸ سال متوالی افزایش یافته است. 

هزینه‌های نظامی ژاپن هم بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ با ۵.۹ درصد افزایش به ۴۶.۰ میلیارد دلار یا ۱.۱ درصد تولید ناخالص داخلی رسید. این بالاترین سطح هزینه‌های نظامی ژاپن از سال ۱۹۶۰ بود. 

استراتژی امنیت ملی جدیدی که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای افزایش توان نظامی ژاپن در دهه آینده در پاسخ به آنچه تهدید‌های فزاینده چین، کره شمالی و روسیه خوانده شده، ارائه می‌کند. 

«شیائو لیانگ»، محقق برنامه هزینه‌های نظامی و تولید تسلیحات SIPRI، گفت: ژاپن در حال تغییر عمیقی در سیاست نظامی خود است؛ به نظر می‌رسد محدودیت‌های پس از جنگ که ژاپن بر هزینه‌های نظامی و توانایی‌های نظامی خود اعمال کرد، در حال کاهش است.

سایر تحولات قابل توجه

  • هند با ۸۱.۴ میلیارد دلار، در چهارمین رتبه هزینه‌های نظامی در جهان قرار گرفته است. این میزان شش بیشتر از سال ۲۰۲۱ بود.
  • در سال ۲۰۲۲، هزینه‌های نظامی عربستان، این کشور را به پنجمین هزینه کننده نظامی بزرگ، با ۱۶ درصد افزایش و رسیدن به ۷۵ میلیارد دلار تبدیل کرد.
  • هزینه‌های نظامی نیجریه پس از افزایش ۵۶ درصدی هزینه‌ها در سال ۲۰۲۱، با ۳۸ درصد کاهش به ۳.۱ میلیارد دلار رسید. 
  • هزینه‌های نظامی اعضای ناتو در سال ۲۰۲۲ بالغ بر هزار و ۲۳۲ میلیارد دلار بود که ۰.۹ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بود. 
  • انگلیس با ۶۸.۵ میلیارد دلار بالاترین هزینه نظامی را در اروپای مرکزی و غربی داشت که حدود ۲.۵ میلیارد دلار از این میزان (۳.۶ درصد) کمک نظامی مالی به اوکراین بود.
  • در سال ۲۰۲۲ هزینه‌های نظامی ترکیه برای سومین سال متوالی کاهش و به ۱۰.۶ میلیارد دلار رسید که ۲۶ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۱ کاهش را نشان می‌دهد.
  • هزینه‌های نظامی اتیوپی در سال ۲۰۲۲ با ۸۸ درصد افزایش به یک میلیارد دلار رسید. این افزایش همزمان با حمله مجدد دولت این کگشورعلیه جبهه تیگرای در شمال اتیوپی بود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *