کاخ سفید: فعالیت سفارت آمریکا در سودان موقتا به حالت تعلیق درآمده است

22:54 - 04 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۰۸۳
کاخ سفید: فعالیت سفارت آمریکا در سودان موقتا به حالت تعلیق درآمده است
مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به خروج دیپلمات‌های آمریکایی از خارطوم در پی درگیری‌ها در سودان گفت: تعلیق فعالیت سفارت آمریکا موقتی خواهد بود.

خبرگزاری میزان، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ در اظهاراتی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید در واشنگتن با بیان اینکه تعلیق فعالیت سفارت آمریکا در سودان موقتی است، گفت: زمانی که امنیت برقرار شود، فعالیت سفارت از سر گرفته خواهد شد.

سالیوان درباره تامین امنیت سفارت آمریکا در سودان گفت: ما یک طرح اضطراری داشتیم. 

وی افزود: در حال حاضر اجرای آن طرح اضطراری هستیم. از آنجایی که خشونت فقط در سودان ادامه دارد، نیرو‌های نظامی آمریکا در منطقه مستقر شده اند تا به تخلیه کارمندان از سفارت آمریکا کمک کنند. این نیرو‌ها برای احتمالات مختلف در منطقه حضور دارند.

مشاور امنیت ملی بایدن با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای حمایت از شهروندان آمریکایی خواهان ترک سودان گفت: ما تجهیزات اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی خود را برای حمایت از مسیر‌های تخلیه زمینی که آمریکایی‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند، مستقر کرده‌ایم و در حال انتقال تجهیزات دریایی به داخل منطقه برای ارائه پشتیبانی هستیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا ادامه داد: ارسال نیروی نظامی آمریکا به مناطق جنگی جهت خارج کردن شهروندان آمریکایی یک روش استاندارد آمریکا نیست. نباید انتظار یک عملیات نظامی گسترده وجود داشته باشد.

سالیوان در ادامه به تصمیم گیری درباره تخلیه سفارت آمریکا در سودان به رغم آنکه آمریکا بار‌ها گفته بود قصد خروج کارکنانش را ندارد، گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که این یک عملیات قابل اجرا بود و همچنین برای ما روشن شد که احتمال یک درگیری طولانی وجود دارد.

وی با بیان این ادعا که نیرو‌های آمریکایی برای مدت کوتاهی جهت کمک به تخلیه آمریکایی‌ها وارد سودان شدند، افزود: ما به هر آمریکایی در سودان که خواهان حمایت و راهنمایی باشد کمک می‌کنیم.

سالیوان با بیان اینکه ما فعالانه خروج شهروندان آمریکایی را که می‌خواهند سودان را ترک کنند، تسهیل می‌کنیم، گفت: ما به اجرایی شدن آتش‌بس امیدوار هستیم و درحال حاضر هر دو طرف برای کاهش خشونت تلاش می‌کنند.


سالیوان همچنین در خصوص دیدار روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی گفت: این نشست انتظارات بسیار بالایی را که مردم هر دو کشور از آن دارند برآورده خواهد کرد. 

وی افزود: روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی بیانیه مشترکی درباره بازدارندگی در مقابل کره شمالی صادر خواهند کرد. 

مشاور امنیت ملی آمریکا ادامه داد: ما معتقدیم که این بیانیه پیام بسیار واضح و قابل اثباتی در مورد اعتبار بازدارندگی آمریکا ارسال خواهد کرد و ما آماده ایم در هر زمان و در هر مکان برای رسیدگی به نگرانی‌های جدی با کره شمالی ملاقات کنیم. در حالی که ما مدت‌هاست بر شبه جزیره کره تمرکز کرده‌ایم، ائتلاف با کره جنوبی تاثیر بسیار بیشتری بر منطقه و  سراسر جهان دارد.


انتهای پیام/


برچسب ها: سودان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *