رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

جوامع بومی کانادا در معرض مخاطرات ناشی از نشت مواد سمی

10:01 - 04 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۹۲۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جوامع بومی کانادا در معرض مخاطرات ناشی از نشت مواد سمی
نشت‌های اخیر از استخر‌های باطله ماسه‌های نفتی کانادا آب مناطق بومی نشین را آلوده و آنان را از بیش از پیش به دولت و صنعت نفت این کشور بی اعتماد کرده است.

خبرگزاری میزان – جوامع بومی در کانادا می‌گویند که صنعت نفت این کشور قصد جان آن‌ها را کرده و آنان را در معرض مخاطرات مرگباری قرار داده است.

به گزارش «گاردین»، صنعت نفت در کانادا به عاملی مرگبار برای جوامع بومی در این کشور تبدیل شده است.

این صنعت که از دهه ۱۹۶۰ اقدام به تاسیس استخر‌های باطله ماسه‌های نفتی در مناطق بومی نشین کرد، آب آشامیدنی این جوامع محروم از امکانات را با مواد سمی آلوده کرده است.

منابع آب آشامیدنی مناطق مذکور که سالیان سال منبع تامین آب جوامع بومی بودند، اکنون به موضوعی هولناک برای آنان مبدل شده اند، زیرا سد‌های عظیم ماسه‌های نفتی این منابع را آلوده به مواد سمی کردهاند.

ثبت مجموعه‌ای از نشت‌های اخیر از استخر‌های باطله در عملیات‌های ماسه‌های نفتی بالادست، بار دیگر توجه را به تحول عمیق بزرگ‌ترین صنعت کانادا در منطقه و بی‌اعتمادی ناشی از آن جلب کرده است.

نمونه‌های محیطی سطوح بالایی از چندین آلاینده سمی از جمله آرسنیک، آهن، سولفات و هیدروکربن را نشان دادند که همگی فراتر از دستورالعمل‌های موجود بودند.

نکته مهم در این جریان عدم اطلاع رسانی یا تاخیر در اطلاع رسانی این موارد به جوامع بومی است.

شکست در نگهداری استخر‌های باطله که از مدت‌ها پیش درباره امنیت آن به جوامع بومی اطلاع داده شده بود، بی‌اعتمادی را در میان آن‌ها ایجاد کرده است.

در حالی که صاحبان شرکت‌های نفتی ادعا می‌کنند که مدرکی دال بر تاثیر نشت مواد سمی بر حیات وحش نیافته اند و اساسا این مواد سمی وارد رودخانه‌ها نشده‎اند، جوامع بومی تاکید دارند که دیگر اعتمادی به ادعا‌های این صنایع ندارند.

 

جوامع بومی کانادا در معرض مخاطرات ناشی از نشت مواد سمی صنعت نفت

 

در اوایل هفته جاری، مدیرعامل یکی از شرکت‌های نفتی در نهایت بابت ناکامی‌های خود از جوامع بومی عذرخواهی کرد.

نکته مهمی که سبب شد این موضوع به پارلمان کانادا نیز کشیده شود، عدم اطلاع رسانی فوری به جوامع بومی و نبود هیچگونه ارزیابی دقیق از میزان نشت مواد سمی است.

جوامع بومی ساکن منطقه که اکنون از ترس آلوده بودن آب و غذای مورد استفاده خود زندگی دشواری دارند، خواهان عدالت زیست محیطی هستند.

آن‌ها تاکید دارند که به دنبال دریافت غرامت نیستند بلکه خواهان اراضی سنتی خود هستند که در معرض نابودی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *