گفت‌وگو|

طرح مالیات بر عایدی سرمایه به‌زودی در مجلس تصویب می‌شود

9:00 - 03 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۸۲۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
طرح مالیات بر عایدی سرمایه به‌زودی در مجلس تصویب می‌شود
«بخش عمده طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس مصوب شده و در اولین روز کاری در دستور کار قرار خواهد گرفت.» این بخشی از اظهارات حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس است که  یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در اظهاراتی با همین مضمون می‌گوید که این طرح به‌زودی تصویب می‌شود.

خبرگزاری میزان _ عبارت مالیات بر عایدی سرمایه چند سالی است به فرهنگ لغت اقتصادی کشور اضافه شده است. 

کارشناسان اقتصادی می‌گویند مالیات بر عایدی سرمایه که در بین عموم مردم به نام مالیات ثروتمندان نیز شناخته می‌شود، نوعی از مالیات است که به سود ناشی از انتقال اموال غیرمولد تعلق خواهد گرفت.

به گفته آن‌ها اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند جذابیت‌های بازار‌های غیرمولد همانند طلا، ارز و خودرو را کم کند.

کارشناسان اعتقاد دارند التهابات اقتصادی به وجودآمده، در برخی از موارد به‌دلیل جولان سوداگران و دلالان در بازار است که با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و البته اجرای درست آن می‌توان این التهابات را کاهش داد.  

در همین خصوص غلامرضا مرحبا، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان گفت: مالیات بر عایدی سرمایه کمک‌کننده اقتصاد است و موجب کنترل سوداگری و تشویق سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصادی خواهد شد. 

وی اعلام کرد: مالیات بر عایدی سرمایه نوعی مالیات تنظیم‌گر است و ما می‌خواهیم با این روش برخی از شاخص‌های اقتصادی را مدیریت کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در خیلی از کشور‌های دنیا برای پیشبرد اهداف اقتصادی و جمع‌آوری نقدینگی از این مالیات استفاده می‌شود و امیدواریم در ایران نیز مثمرثمر واقع شود.

مرحبا همچنین اعلام کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در نوبت صحن است و به‌زودی تصویب خواهد شد.

اجرای درست قانون مالیات بر عایدی سرمایه باعث اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی می‌شود

همچنین حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در رابطه با این موضوع در گفت‌‌وگو با میزان گفت: بخش عمده این طرح در مجلس‌ مصوب شده و در اولین روز کاری این هفته در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

وی در رابطه با اثرات این طرح تصریح کرد: دیدگاه‌ها و تحلیل‌های متفاوتی در رابطه با این طرح وجود دارد، برخی از کارشناسان می‌گویند این طرح برای اقتصاد‌های با ثبات مناسب است و برای کشور ما اثرگذاری مناسبی ندارد، اما در مقابل برخی می‌گویند اگر این طرح به درستی اجرا شود اثرات خوبی در کنترل تورم و اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی خواهد داشت.

حاجی‌دلیگانی اظهار کرد: از نظر ما نگاه کارشناسان دسته دوم درست است و اگر این طرح به خوبی اجرا شود اثرات مثبت آن را بر اقتصاد کشور خواهیم دید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *