گفت‌وگو|

احتمال کاهش ۵ درصدی قیمت مسکن در فصل بهار

9:00 - 01 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۴۹۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
احتمال کاهش ۵ درصدی قیمت مسکن در فصل بهار
یک کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه برخی از عوامل تورم‌زا در اسفند به ثبات رسید، گفت: با کاهش انتظارات تورمی پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن در فصل بهار تا حدود ۵ درصد کاهش یابد.

علی‌رضا مهدی‌زاده، کارشناس حوزه مسکن، در گفت‌وگو با میزان در رابطه با وضعیت بازار مسکن در سال‌جاری گفت: در بهمن سال گذشته به دلیل وجود برخی از عوامل، پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش مسکن در بهار بود.

وی در ادامه افزود: اما با اتفاقاتی مانند بازگشت ثبات به بازار ارز، انجام مذاکرات با عربستان و موضوعاتی از این قبیل انتظارات تورمی کاهش یافت و موجب شد قیمت مسکن نیز به ثبات برسد.

به گفته این کارشناس اقتصادی با کاهش انتظارات تورمی پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن در فصل بهار تا حدود ۵ درصد کاهش یابد، اما ممکن است به دلیل روند کلی نرخ تورم در اواسط تابستان یا اواخر شهریور با شیبی کمتری از نرخ تورم با افزایش روبه‌رو شود.  

وی همچنین تاکید کرد: احتمال اینکه بازار مسکن با جهش‌هایی که کارشناسان اقتصادی برای فصل بهار پیش‌بینی می‌کرده‌اند، مواجه نشود.  

این کارشناس حوزه مسکن در ادامه با اشاره به‌وعده دولت مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال، تصریح کرد: به طور میانگین همه ساله ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار واحد مسکن در طول سال ساخته می‌شود و دولت برای تحقق وعده ساخت یک میلیون دستگاه مسکن در سال از خود مردم کمک‌گرفته است.  

تأثیر گسترش افقی شهر‌ها در کاهش نرخ زمین 

وی در ادامه همچنین به سیاست ساخت افقی شهر‌ها اشاره و اظهار کرد: ساخت افقی شهر در شهرسازی بسیار با اهمیت است و باعث کاهش قیمت مسکن خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر در منطقه‌ای زمین کافی وجود داشته باشد دلیلی بر ساخت شهر‌های متراکم دیگر وجود ندارد. شهر تورنتو با ۴ میلیون جمعیت ۴ برابر تهران است و این مزیتی مهم برای این شهر است.  

وی با بیان اینکه الگوی ساخت افقی شهر در کشور‌های مختلف در حال اجراست، گفت: اگر شهر به صورت افقی توسعه یابد بسیاری از هزینه‌های شهری مانند هزینه آب‌رسانی، گازرسانی، توسعه برق، جمع‌آوری زباله و هزینه‌های رفت‌وآمد نیز کاهش خواهد یافت.

به گفته این کارشناس اقتصادی دولت نیز این طرح را به صورت پایلوت در برخی از شهر‌های ایران به اجرا گذاشته است.

وی تصریح کرد: یزد یکی از شهر‌های انتخاب‌شده برای اجرای طرح ساخت شهر افقی است. در این شهر ۵۰ هزار قطعه زمین ۲۵۰ متری به مردم برای ساخت خانه‌های یک‌طبقه واگذار شد.

مهدی‌زاده افزود: در ساخت خانه‌های یک طبقه هزینه تولید به شدت کاهش می‌یابد و موجب تسریع در روند ساخت خواهد شد.  

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت از این طرح برای کاهش قیمت زمین می‌تواند استفاده کند، گفت: دولت با کمک خود مردم و توسعه افقی شهر‌ها می‌تواند به وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکن دست یابد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *