رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آیا آمریکا و روسیه در جنگ نیابتی هستند؟

11:44 - 30 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۳۸۳
آیا آمریکا و روسیه در جنگ نیابتی هستند؟
کارشناسان معتقدند جنگ اوکراین به یک جنگ «نیابتی» بین قدرت‌های بزرگ تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان - «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، سه روز قبل از ۲۴ فوریه، سالروز آغاز جنگ اوکراین، آنچه را که در طول جنگ یک ساله آموخته بود، تشریح کرد.

اوکراین؛ محلی برای آزمایش برنامه‎های غرب

به گزارش واشنگتن پست، «پوتین»، گفت که با عرضه روزافزون تسلیحات پیچیده، غرب اکنون از اوکراین به عنوان محدوده آزمایش برای برنامه‌های خود و برای نابودی روسیه استفاده می‌کند.

به گفته وی، هدف جنگ اوکراین ایجاد جرقه جنگ در اروپا و حذف رقبا با استفاده از «جنگ نیابتی» بود. آن‌ها می‌خواهند برای همیشه روسیه را از بین ببرند.

اما تصویر اخیر «پوتین» از یک جنگ تحریک شده از سوی غرب که موجودیت روسیه را تهدید می‌کند در سطح جهان طنین انداز شده است؛ جایی که برخی از کشور‌ها می‌بینند که آمریکا درگیر مداخلات زنجیره‌ای در سراسر جهان بوده و از جانبداری در موضوعات جهانی خودداری می‌کند.

جنگ اوکراین؛ جنگ نیابتی میان قدرت‎ها

اینکه جنگ اوکراین به یک جنگ «نیابتی» بین قدرت‌های بزرگ تبدیل شده، خود به میدان نبرد فکری و سیاسی تبدیل شده است.

کلمه «نیابتی» در فرهنگ‌های لغت یک تعریف دارد؛ شخص یا نهادی که مجاز است برای دیگری اقدام کند. به طور معمول، این به معنای فرستادن شخص دیگری برای انجام کار‌های کثیف خود است. 

تعداد زیادی از تصاویر اسنادی که اخیراً به صورت آنلاین به بیرون درز کرده، همراه با ارزیابی‌های محرمانه نظامی و اطلاعاتی آمریکا، نشان می‌دهد که واشنگتن چقدر عمیقاً در همه جنبه‌های جنگ اوکراین درگیر است به جز حضور نظامیانش در خاک اوکراین.

نقشه‌های مکان‌های تجمع نظامیان، نقشه‌های نبرد و نتایج احتمالی در میدان نبرد تا کوچکترین شهر‌ها را به همراه موقعیت و قدرت دفاعی روسیه نشان می‌دهند.

فهرستی از سیستم‌های تسلیحاتی در حال استفاده از سوی هر دو طرف، تخمین تلفات، خلاصه‌ای از مکالمات شنود شده و ارزیابی همه چیز از قابلیت‌های نیرو‌های ویژه گرفته تا مهمات مصرف‌شده وجود دارد. 

اسناد فاش شده چه می‎گویند؟

اسناد فاش شده با جزئیات تأیید می‌کند که آمریکا از مجموعه گسترده ابزار‌های جاسوسی و نظارتی خود، از جمله ماهواره‌های پیشرفته، استفاده می‌کند تا کی‌یف را جلوتر از برنامه‌های عملیاتی مسکو نگه دارد و به آن‌ها کمک کند تا به روسیه خسارت وارد کنند. 

در همین حال، برخی از منتقدان داخلی سیاست «جو بایدن» آشکارا اتهاماتی که «پوتین» به آمریکا وارد کرده را تکرار می‌کنند.

«دونالد ترامپ»، در یک ویدئوی تبلیغاتی اخیر ریاست جمهوری خود، جنگ اوکراین را «جنگی نیابتی» خواند و گفت که دولت «بایدن» تنها تظاهر به مبارزه برای آزادی می‌کند.

«مارجوری تیلور گرین»، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در ماه گذشته جنگ اوکراین را مضحک خواند و گفت که روسیه هیچ خطری برای آمریکا یا متحدانش در ناتو ندارد.

این نماینده آمریکایی اظهار کرد: ما هزینه جنگ نیابتی با روسیه را می‌پردازیم، در حالی که من هرگز ندیده‌ام پوتین در واقع تمایلی برای حمله به اروپا نشان دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *