رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آمار اهدای خون بیش از ۹ درصد افزایش یافت

9:45 - 30 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۳۳۵
آمار اهدای خون بیش از ۹ درصد افزایش یافت
بررسی‌های آماری مربوط به سال گذشته نشان می‌دهد مردم فداکار و ایثارگر کشورمان با همتی بالاتر و مشارکت بیشتر سبب افزایش ۹/۳ (نه ممیز سه) درصدی آمار اهدای خون در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شدند.

خبرگزاری میزان - به گزارش سازمان انتقال خون، سخنگوی سازمان انتقال خون ضمن اعلام این مطلب افزود: در سال گذشته ۲ میلیون و ۲۲۳ هزارو ۴۹۲ واحد خون اهدا شد که طی این مدت خراسان شمالی با افزایش ۳۴ درصدی، رتبه نخست رشد اهدای خون در کشور را به خود اختصاص داد. همچنین استان ایلام با رشد بیش از ۲۵ درصد و لرستان با رشد بیش از ۲۳ درصد، رتبه‌های دوم و سوم رشد اهدای خون را به خود اختصاص دادند.

گفتنی است در سال ۱۴۰۱ استان تهران با ثبت ۳۶۹ هزار و ۵۲۳ واحد بالاترین میزان اهدای خون در کشور را دارا می‌باشد.

دکتر بشیر حاجی بیگی افزود: تعداد اهدای مستمر در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل در کل کشور بیش از ۷ درصد رشد نشان می‌دهد که در این زمینه بیشترین رشد اهدای مستمر در استان‌های خراسان شمالی با نزدیک به ۳۴ درصد، استان کهگیلویه و بویر احمد با بیش از ۲۳ درصد و استان کردستان با نزدیک به ۲۰ درصد ثبت شده است.

شاخص اهدای خون مستمر در سال ۱۴۰۱بیش از ۵۴درصد اهداکنندگان در کشور می‌باشد که نشان دهنده افرادی است که با خود مراقبتی، اهدای خون را در برنامه زندگی‌شان قرار داده‌اند و بیش از یکبار در سال گذشته خون اهدا کرده‌اند؛ بنابراین گزارش استان‌های سمنان با شاخص مستمر نزدیک به ۶۸ درصد، استان قم با بیش از ۶۳ درصد، و استان یزد با بیش از ۶۲ درصد بالاترین شاخص اهدای مستمر را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: هم اکنون در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته جهان، زنان نیمی از اهدای خون را بر عهده دارند. زنان نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند وبه دلیل خود مراقبتی بیشتر، صداقت در پاسخگویی به سوالات بدو اهدای خون و رفتار‌های پر خطر کمتر، خون سالمتری دارند، علیرغم اینکه میزان اهدای خون بانوان در ایران در سال گذشته به نسبت سال ۱۴۰۰نزدیک به ۱۲درصد رشد داشته است، اما متأسفانه شاخص اهدای خون بانوان در کشور در سال گذشته ۴٫۵۳ درصد بوده است.

وی افزود: در شاخص اهدای بانوان استان لرستان با نزدیک شدن به ۱۰ درصد اهدای خون صاحب بالاترین مشارکت استانی بانوان در این امر مهم بود و استان‌های کردستان با بیش از ۹ درصد و خراسان شمالی با ۷٫۵ درصد در رتبه‌های بعدی ایستادند.

دکتر حاجی بیگی گفت: در تعداد اهدای خون بانوان به ترتیب استان‌های ایلام با رشد بیش از ۶۳ درصدی، خراسان شمالی با رشد بیش از ۶۱ درصدی و استان کردستان با رشد نزدیک به ۵۱ درصدی بیشترین رشد تعداد اهدای بانوان را در سال ۱۴۰۱ به ثبت رسانده‌اند.

سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین با اشاره به شبکه ملی خون رسانی گفت: این شبکه با توزیع خون از استان‌هایی که دریافت خون بیشتر و مصرف کمتری دارند، به استان‌هایی که دریافت خون کمتر و مصرف بالاتری دارند، عدالت در توزیع خون را در کشور برقرار می‌کند. وی تأکید کرد: در برخی از استان‌ها تعداد بیماران نیازمند به خون، چون عزیزان تالاسمی و هموفیلی بالاتر است یا در مقاطعی از سال به خاطر شرایط جوی اهدای خون در برخی از استان‌ها دشوارتر می‌شود یا استان‌هایی هستند که با وجود داشتن داوطلبان اهدای خون، مراکز درمانی کمتری دارند و اعمال جراحی کمتری در آن‌ها صورت می‌گیرد. شبکه ملی خونرسانی کشور، توازن توزیع خون را در تمامی استان‌ها برقرار می‌کند.

وی افزود: در سال گذشته فعالیت و توزیع خون در شبکه ملی خونرسانی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، بیش از ۴۰ درصد افزایش داشت که نشان دهنده افزایش عملکرد شبکه ملی خونرسانی است. به نحوی که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷۶ هزار واحد خون و فراورده‌های آن در این شبکه توزیع شده است.

دکتر حاجی بیگی با اشاره به شاخص کشوری اهدای خون به ازای هزار نفر جمعیت که هم اکنون بیش از ۲۶ در هزار است گفت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، شاخص اهدای خون به ازای هزار نفر جمعیت در کشور‌های دارای درآمد متوسط به بالا ۱۶و در کشور‌های دارای در آمد بالا، ۳۱در هزار نفر جمعیت است. میزان اهدای خون در ایران را قابل قبول خواند و گفت: مصرف بالای خون و فرآورده‌های خونی به دلیل وجود بیش از ۲۰هزار بیمار تالاسمی، حوادث جاده‌ای و جراحی‌ها تخصصی و فوق تخصصی و افزایش سن جامعه، بسیار بالاست که این مهم نیاز به اهدای همیشگی خون را دوچندان می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *