جایگاه چین در معادلات بین‌المللی/ پکن به دنبال چیست؟

8:15 - 03 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۲۲۶
جایگاه چین در معادلات بین‌المللی/ پکن به دنبال چیست؟
چین قصد دارد با تلاش واشنگتن برای محافظت از ظهور چین از طریق محدود کردن توان فنی و نظامی آن مقابله کند.

خبرگزاری میزان - وزیر دفاع چین اخیرا در جریان سفر به مسکو از «دستاورد‌های اساسی» همکاری نزدیک با ارتش روسیه قدردانی کرد و گفت که چین آماده تعمیق این شراکت برای ایجاد کمک‌های جدید به ثبات و امنیت در سطح جهانی، در آخرین نشانه از تعهد پکن به روابط خود با مسکو است.

در سفر وزیر دفاع چین به روسیه چه گذشت؟

«لی شانگفو» در دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، در پی سفر سه روزه خود به مسکو، گفت: اعتماد متقابل بین ارتش چین و روسیه روز به روز قوی‌تر می‌شود و همکاری ما به دستاورد‌های قابل توجهی منجر شده است.

رسانه‌های چینی می‌گویند که پکن مایل است ارتباطات راهبردی را بیشتر بهبود بخشد و هماهنگی و همکاری چندجانبه را تقویت کند تا کمک‌های جدیدی به ثبات و امنیت در منطقه و در سطح جهانی داشته باشد.

مواضع چین درباره اوکراین و احیای روابط ایران و عربستان

«شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین که اخیرا یک سفر دولتی به روسیه انجام داد، مقاله‌ای درباره صلح در اوکراین منتشر کرد و آماده استقبال از سران اروپایی که مشتاق کمک او برای پایان دادن به جنگ بودند، شد.

همچنین چین در موضوع روابط ایران و عربستان میانجیگری کرد تا روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند که اولین موفقیت این کشور به عنوان میانجی در خاورمیانه است.

چین همچنین یک سری از «ابتکارات» سیاست خارجی را برای ایجاد ساختار‌های جایگزین برای همکاری‌های بین‌المللی، به ویژه با کشور‌های در حال توسعه، در پیش گرفته است.

«ژائو تانگ»، عضو ارشد اندیشکده «کارنگی» و محقق مدعو در دانشگاه «پرینستون»، می‎گوید: چین اکنون آماده است تا به تدریج به اصطلاح سردمداری آمریکا را از بین ببرد و جایگاه چین را ارتقا دهد.

برای چین، فشار دیپلماتیک گسترش طبیعی قدرت اقتصادی رو به رشد آن است و هدفش بازگرداندن نقش تاریخی خود در مرکز سیاست جهانی است. 

این کشور همچنین قصد دارد با تلاش واشنگتن برای «محافظت» از ظهور چین از طریق محدود کردن توان فنی و نظامی آن مقابله کند. 

چالش چین برای آمریکا

در همین حال، کمپین «شی» بزرگترین چالش برای نظم جهانی مورد نظر آمریکا پس از جنگ سرد است. 

از زمانی که «شی جین پینگ» یک دهه پیش حزب حاکم چین شد، موضع قاطع‌تری در مورد روابط خارجی اتخاذ کرده است.

او در کنار درخواست‌های بزرگ برای «جوان‌سازی بزرگ ملت چین»، اقدامات دیگری انجام داده است؛ ازجمله جزایر مصنوعی را در دریای مورد مناقشه چین جنوبی نظامی کرده و موضع قاطع‌تری در قبال تایوان اتخاذ کرده است.

چین همچنین سعی کرده خود را به عنوان حامی صلح در اوکراین نشان دهد، حتی اگر برخی از کشور‌های غربی موضع پکن در جنگ را تقویت کننده مسکو و به رسمیت شناختن دیدگاه‌های روسیه در جنگ اوکراین بدانند.

چند روز قبل هم «شی جین پینگ» در پکن میزبان «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه بود.

«لتیسیا سیمئوس»، استادیار دانشگاه «لا سال» در ریودوژانیرو، می‎گوید: در آمریکای لاتین، احساسات کلی نسبت به استراتژی دیپلماتیک پکن مثبت بوده است.

تحلیلگران می‌گویند که در موضوع اختلاف میان ایران و عربستان، پکن اقدامات تجاری خود را به نفوذ ژئوپلیتیکی تبدیل کرد.

آن‌ها همچنین پیش‌بینی کردند که قابلیت‌های نظامی به سرعت در حال تکامل چین می‌تواند این کشور را قادر به ارائه جایگزین‌هایی برای آمریکا در امنیت بین‌المللی کند. 

«کورتنی فانگ»، از کارشناسان موسسه «لووی»، می‎گوید: پکن به دولت‌ها پیام می‌دهد که چین می‌تواند راه‌حل‌های سیاست خارجی را هدایت کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *