تثبیت اراضی «موشکی» و «تفنگداران دریایی» بندرعباس با کاربری نظامی

9:20 - 27 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۷۵۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تثبیت اراضی «موشکی» و «تفنگداران دریایی» بندرعباس با کاربری نظامی
شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با بررسی مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر بندرعباس در دو محور ظرفیت جمعیت پذیری و تغییرات سطوح کاربری شهری، اسناد طرح تفصیلی را با اعمال اصلاحات و دریافت مصوبه جدید کمیسیون ماده ۵ ابلاغ کرد.

خبرگزاری میزان - به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران طی جلسه‌ای با موضوع مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر بندرعباس که در دو محور ظرفیت جمعیت پذیری و تغییرات سطوح کاربری شهری با طرح جامع برگزار شد، بر اساس مصوبه مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۱شورای برنامه ریزی و توسعه استان هرمزگان و با توجه به صورتجلسه مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ و کمیته فنی شماره ۱، مقرر شد اسناد طرح تفصیلی با اعمال اصلاحات پس از اخذ مصوبه جدید کمیسیون ماده ۵ توسط استاندار محترم به شرح زیر ابلاغ شد:

الف- کلیات:

۱- محدوده طرح تفصیلی مطابق با پیشنهاد شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سطحی معادل ۶۷۸۰ هکتار برای جمعیت حدود یک میلیون نفر و افق ۱۴۱۰ مطابق مصوبه طرح جامع و مصوبات قبلی شورایعالی مورد تایید قرار گرفت.
۲- بر اساس اطلاعات ارائه شده ظرفیت جمعیت پذیری طرح تفصیلی با فرض بهره گیری همه قطعات از ضوابط احداث بنا درطرح تفصیلی تا حدود ۱۲۵۰۰۰۰ نفر بالغ خواهد شد که لازمست در منطقه ۲ شهر به جهت تامین حداقل سرانه‌های خدماتی پشتیبان سکونت تعدیل شود.
۳- حد بستر در سرتاسر نوار ساحلی در اجرای تکلیف مقرر در مصوبه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۶ شورایعالی، توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان تعیین و حریم ۶۰ متر بعد از آن با کاربری حریم بدون درج هرگونه کاربری مغایر تثبیت شود.
۴- باتوجه به کمبود سرانه آموزشی در مقیاس محله درکل شهر (غالب نواحی)، لازم است سطح کاربری مذکور به نحو مقتضی (از طریق سایر سرانه‌های خدماتی مازاد یا کاهش سطوح مسکونی) تا حداقل استاندارد تامین شود. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از کاربری‌های خدماتی دیگر در آستانه حداقلی قراردارند، ضمن تأکید بر اتخاذ تدابیر سختگیرانه توسط کمیسیون در خصوص هرگونه تغییر کاربری خدماتی، مقرر میشود در جهت افزایش تحقق پذیری آن‌ها، لایه تثبیت کاربری خدماتی به اسناد طرح تفصیلی افزوده شود. همچنین لازم است در اسرع وقت سند بلندمرتبه سازی شهر در انطباق با مصوبه شورایعالی پس از اخذ مصوبه استانی به دبیرخانه شورایعالی ارسال شود.
۵- در کلیه اسناد طرح، محدوده بافت تاریخی از محدوده‌های بافت فرسوده و ناکارآمد شهر مجزا و ضوابط احداث بنا در آن‌ها به ضوابط اعلامی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مستند شود.

ب- اصلاحات زیر در اسناد طرح تفصیلی لحاظ شود:

-منطقه یک:

۱- بستر و حرائم کمی و کیفی مسیل‌ها و خور‌های «دامایی» و «شیلات» بر اساس اعلام نظر شرکت آب منطقه‌ای، در اسناد طرح تفصیلی اعمال و از درج هرگونه کاربری در بستر و حریم کمی آبراهه‌های مذکور خودداری شود.
۲- محدوده اراضی موسوم به «موشکی» و «تفنگداران دریایی» با کاربری نظامی تثبیت شود.
۳- حریم خط لوله گاز در اراضی واقع در شمال ناحیه ۲ منطقه ۱ دقیقا مطابق اعلام نظر شرکت گاز اعمال شود. بدیهی است به تصریح بند ۱ مصوبه مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱ شوایعالی هرگونه اقدام در اراضی دولتی الحاقی موسوم به ۱۵۰ هکتاری موکول و موقوف به جابجایی خط لوله خواهد بود.
۴- حداکثر تراکم ساختمانی در محله نخل ناخدا (ناحیه یک منطقه یک) تا حد عدم مغایرت با استاندارد‌های پروازی فرودگاه تعدیل شود. همچنین با توجه به مجاورت سکونتگاه غیررسمی سنگ کن (در خارج محدوده) با فرودگاه، بر تشدید نظارت بر ساخت و ساز‌های غیرقانونی در این منطقه و اتخاذ تدابیر بازآفرینی و ساماندهی توسط ستاد بازآفرینی استان تأکید می‌شود.

-منطقه دو:

۱- بر اساس اطلاعات ارائه شده، سرانه همه کاربری‌های پشتیبان سکونت در این منطقه از حداقل استاندارد مورد نیاز کمتر و وضعیت بحرانی است. این در حالی‌است که بر اساس طرح مصوب ظرفیت جمعیت پذیری این منطقه قریب ۳۵ درصد نسبت به وضع موجود افزایش پیدا کرده است، لذا لازم است با اتخاذ تدابیر مختلف از جمله کاهش سقف تراکم، افزایش اندازه قطعه. مشمول ضوابط، افزایش نصاب تفکیک و افزایش سرانه فضای باز و… جمعیت پذیری منطقه تا حد ممکن کاهش یابد. 
۲- بستر و حرائم کمی و کیفی خور «گور سوزان» بر اساس اعلام نظر شرکت آب منطقه‌ای، در اسناد طرح تفصیلی اعمال و از درج هرگونه کاربری در بستر و حریم کمی آبراهه مذکور خودداری شود.

-منطقه سه:

۱- بستر و حرائم کمی و کیفی مسیل (واقع در ادامه اراضی موسوم به پیامبر اعظم) بر اساس اعلام نظر شرکت آب منطقه‌ای، در اسناد طرح تفصیلی اعمال و از درج هرگونه کاربری در بستر و حریم کمی آبراهه مذکور خودداری شود.
۲- اراضی مربوط به پادگان نظامی واقع در غرب منطقه ۳ تحت کاربری نظامی تثبیت شود.

-منطقه چهار:

با توجه به تداخل طرح‌های تفکیکی مصوب قبلی با حریم و بستر مسیل‌ها وآبراهه براساس اعلام نظر آب منطقه‌ای مقرر شد با هماهنگی و نظارت استانداری، شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل راه و شهرسازی تدابیر لازم جهت رفع تداخل مذکور اتخاذ شود.

بدیهی است درهر صورت هرگونه توسعه شهری برای عرصه‌هایی که بنا به نظر نهایی آب منطقه‌ای بستر یا حریم مسیل یا آبراهه تشخیص داده می‌شود ممنوع خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *