اسنادی که آمریکا را تکان داد/ آشنایی با جک تشیرا، دیسکورد و پنتاگون گیت

7:00 - 27 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۶۶۰
اسنادی که آمریکا را تکان داد/ آشنایی با جک تشیرا، دیسکورد و پنتاگون گیت
گزارش‌ها نشان می‌دهند یکی از دوستان آنلاین سابق افشاگر اسناد محرمانه پنتاگون کمک کرده تا جک تشیرا از سوی ماموران اف‌بی‌آی دستگیر شود.

خبرگزاری میزان - یک پرونده قضایی نشان می‌دهد که یکی از دوستان سابق «جک تشیرا»، مظنون به افشای اسناد محرمانه پنتاگون، کمک کرده تا او از سوی اف‌بی‌آی دستگیر شود.

این پرونده می‌گوید که بازرسان با یکی از اعضای ناشناس اتاق چت «دیسکورد» صحبت کردند تا هویت تشیرا را فاش کند.

کاربر این پلتفرم رسانه اجتماعی در ۱۰ آوریل با ماموران فدرال در مورد نحوه ارسال اسناد محرمانه آنلاین از سوی تشیرا، جوان ۲۱ ساله، صحبت کرد.

اسناد دادگاه به وضوح نشان می‌دهد که یکی از اعضای دیسکورد به ایجاد سرنخ‌هایی برای مقامات کمک کرد تا هویت عضو گارد ملی را بیایند.

تشیرا مجموعه‌ای از اسناد نظامی بسیار محرمانه را منتشر کرد که درباره جنگ اوکراین و دیگر مسائل امنیت ملی آمریکا بودند.

وی اکنون پس از حضور در دادگاه فدرال بوستون با دستبند، با ۲ اتهام فدرال به دلیل نقش آفرینی در افشای اطلاعات پنتاگون مواجه شده است. 

در صورت محکوم شدن به دریافت و افشای غیرقانونی اطلاعات محرمانه و اسرار نظامی، این عضو گار ملی هوایی آمریکا ممکن است به ۱۵ سال زندان محکوم شود. 

درباره دیسکورد چه می‌دانیم؟
دیسکورد در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک برنامه چت برای علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای برای بحث در مورد استراتژی در بازی‌های ویدیویی چند نفره شروع به کار کرد، اما به دلیل ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی آن، به فضایی امن برای گفت‌وگو‌های مخفی تبدیل شده است. 

برخلاف بیشتر رسانه‌های اجتماعی، مانند «توییتر» یا «فیس‌بوک»، این پلتفرم غیرمتمرکز است؛ یعنی با جوامعی که در گروه‌های عمومی یا خصوصی که به عنوان سرور شناخته می‌شوند، سازماندهی شده‌اند تا گیمر‌ها بتوانند با هم تعامل داشته باشند.

بیشتر سرور‌های میزبانی شده در دیسکورد فقط با دعوت‌نامه از سمت اعضا، عضو جدید می‌پذیرند و خصوصی هستند و به افراد خارجی اجازه نمی‌دهند آن‌ها را بیابند یا حتی آن‌ها را جست‌وجو کنند.

هر گروه یا سرور در دیسکورد چندین کانال دارد که به عنوان چت روم جداگانه عمل می‌کنند که بر اساس موضوع تقسیم می‌شوند.

در هر زمان، یک سرور می‌تواند میزبان صد‌ها هزار کاربر باشد.

دیسکورد در حال حاضر ۱۵ میلیارد دلار (۱۲ میلیارد پوند) ارزش دارد. 

دفتر دادستانی ناحیه ماساچوست آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که جلسه بعدی استماع تکسیرا برای چهارشنبه ۱۹ آوریل تعیین شده است. 

این افشاگری شرم آورترین و شاید پرصدمه‌ترین افشاگری برای آمریکا از زمان رسوایی «ویکی‌لیکس» در سال ۲۰۱۳ است که در پی آن «ادوارد اسنودن»، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، اسناد محرمانه‌ای را منتشر کرد.

بر اساس برگه اتهام، تشیرا در سال ۲۰۲۱ به عنوان عضوی از گارد ملی، گواهینامه امنیتی عالی دریافت کرده است.

بازرسان اف‌بی‌آی روز پنج‌شنبه او را بدون هیچ حادثه‌ای در شهر «دایتون» ایالت ماساچوست، بازداشت کردند. 

تشیرا به عنوان یک متخصص امنیت سایبری جوان در واحد اطلاعات مستقر در پایگاه گارد ملی هوایی Otis در کیپ کد غربی کار می‌کرد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *