حقایق عجیب درباره ادرار که نمی‌دانستید!

12:09 - 26 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۵۸۳
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
حقایق عجیب درباره ادرار که نمی‌دانستید!
رنگ نرمال و طبیعی ادرار یک رنگ زرد روشن است و به این معنا است که شما به اندازه کافی آبرسانی داشته‌اید.

خبرگزاری میزان - ادرار نقش مهمی در تشخیص مشکلات بدن دارد و دانستن اطلاعات ناگفته درباره ادرار تاثیر زیادی بر سرعت تشخیص بیماری‌ها دارد.

خوب میدانید که ادرار هر انسان، راهی برای تشخیص سلامت درونی اوست به همین دلیل در چکاپ‌های دوره‌ای، آزمایش ادرار هم از فرد گرفته می‌شود و این خود عاملی برای اثبات اهمیت ادرار است. پیش از در مطالب مختلف، موارد مهمی درباره تغییر رنگ و… ادرار با تفسیر کردیم و حالا در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک قصد داریم حقایقی متفاوت را در مورد ادرار به شما بگوییم که تا به حال نمی‌دانستید.

شما ماشین ادرار سازی هستید

بدن هر روز چیزی بین ۲ الی ۲٫۵ لیتر ادرار تولید می‌کند، اما به این معنا نیست که همه این ادرار از آبی است که در طول روز می‌نوشید. بلکه همه غذا‌هایی که می‌خورید، میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی آب هستند؛ همگی میزان ادرار را تشکیل می‌دهند.
ادرار یک سم زدایی طبیعی است

ادرار کردن شاید سالم‌ترین نوع سم سازی در بدن باشد. ادرار از طریق جمع کردن مواد زائد از کلیه باعث می‌شود که بدن بتواند پسماند و مواد سمی خود را بیرون بریزد و دیگر این مواد سمی داخل خون وجود نداشته باشد و در نتیجه سموم بدن به راحتی شسته می‌شوند و این یک راهکار بسیار طبیعی و پر اهمیت است.
ادرار ممکن است باعث غش کردن شود

شاید بعضی از شما تجربه کرده باشید که داخل توالت بودید و ناگهان متوجه می‌شوید که از حال رفته‌اید. این وضعیت به خاطر مقدار بالای ادرار رخ می‌دهد. پزشکان هنوز علت دقیق این مسئله را نمی‌دانند، اما به خاطر افت ناگهانی فشار خون در زمان خالی کردن کامل مثانه اتفاق می‌افتد که معمولاً بعد از یک خواب عمیق است و شاید به خاطر خستگی، گرسنگی، کم آبی بدن یا مشکلات پروستات در مردان اتفاق بیفتد.
ادرار خیلی زیاد هم طبیعی است هم غیرطبیعی

ادرار کردن هر یک ساعت یک بار اتفاق طبیعی نیست، مگر اینکه مقدار زیادی آب یا نوشیدنی‌های ادرار آور مانند قهوه خورده باشید. ادرار زیاد خطرناک نیست، اما اگر تکرار شود می‌تواند سیگنال این باشد که مشکلی مثل دیابت، مثانه بیش فعال، عفونت، مشکل پروستات و یا حتی بیماری قلبی وجود دارد.
بعضی از افراد به سختی ادرار میکنند

شاید باور نکنید، اما بعضی از افراد به بیماری نگهداری ادرار حاد مبتلا هستند و اصلا نمی‌توانند ادرار کنند؛ در صورتی که مثانه آن‌ها تا حد انفجار می‌رود و درد زیادی را تحمل می‌کنند، اما قادر به ادرار کردن نیستند که این وضعیت خطرناک است و نیاز به مراجعه اورژانسی به پزشک دارد.
بو در ادرار طبیعی است

شاید ادرارتان بوی ماهی بدهد که در چنین حالتی مشکوک به عفونت هستید. در غیراینصورت بوی مواد غذایی مثل فلفل یا مارچوبه در ادرار به خاطر نیترات و مواد نگهدارنده‌ای است که آن روز خورده‌اید. کم آبی همچنین باعث می‌شود که ادرار بو بگیرد، زیرا غلظت بالایی پیدا می‌کند.
ممکن است اشتباه ادرار کنید

بعضی از افراد به خاطر استرس بدون این که خودشان بدانند اشتباه ادرار می‌کنند و الگوی ادرار در آن‌ها تغییر کرده و باعث ایجاد درد می‌شود. بهترین حالت این است که ریلکس کنند و اجازه دهید که ادرار خودش ییرون بیاید.
ممکن است ادرار شبیه به رنگین کمان باشد

رنگ نرمال و طبیعی ادرار یک رنگ زرد روشن است و به این معنا است که شما به اندازه کافی آبرسانی داشته‌اید؛ اما رنگ خیلی پررنگ ممکن است نشان دهنده کم ابی باشد؛ زیرا رنگدانه‌ها و ترکیبات از مواد غذایی و دارو‌ها به ادرار رنگ غیرمعمول می‌دهند. حتی شاید خوردن موادی مثل لبو یا تمشک باعث شود که ادرار رنگ قرمز روشن داشته باشد و مصرف بعضی از دارو‌های بدون نسخه باعث یک زرد خاص یا آبی متمایل به سبز در ادرار شود.

ادرار قهوه‌ای یا قرمز معمولاً در اختلالات نادر و ارثی به خاطر مشکل سلول‌های خونی قرمز رخ می‌دهد. ادرار نارنجی همراه با مدفوع رنگ پریده و روشن و پوست و چشم زرد می‌تواند علامت عملکرد نامناسب کبد باشد. ادرارخونی هم اصلا اتفاق طبیعی نیست؛ مگر این که در زمان قاعدگی باشد، در غیر این صورت ممکن است به خاطر عفونت، سنگ کلیه و شاید گاهی اوقات سرطان باشد.
حواستان به ادرار کف دار باشد

اگر ادرارتان کف دارد، به معنای این است که جریان آن خیلی قوی و سریع بوده و می‌تواند علامت سطح بالای پروتئین در ادرار باشد که نشان دهنده مشکلات جدی کبد است و باید به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *