درباره مظنون افشای اسناد پنتاگون چه می‌دانیم؟

11:43 - 25 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۴۱۲
درباره مظنون افشای اسناد پنتاگون چه می‌دانیم؟
نخستین جلسه دادگاه مظنون افشای اسناد محرمانه پنتاگون به زودی در دادگاه منطقه‌ای آمریکا در ناحیه ماساچوست برگزار می‎شود.

خبرگزاری میزان - از هفته گذشته اسنادی منتشر شد که اطلاعاتی را درباره نقش آمریکا در اوکراین و جاسوسی‌هایی که این کشور علیه متحدان خود انجام می‌دهد، نشان می‌داد؛ در پی انتشار این اسناد محرمانه سؤالاتی را در مورد هویت و انگیزه‌های فرد مسئول این افشاگری مطرح کرد و سرانجام یک مظنون در این رابطه معرفی شد. 

آمریکایی‌ها نخستین بار مظنون انتشار اسناد پنتاگون را هنگامی که «جک تشیرا» ۲۱ ساله در روز پنج‎‏شنبه از سوی ماموران فدرال در خانه‌اش در «دایتون» بازداشت شد، مشاهده کردند.

«تشیرا» احتمالاً به نقض قانون جاسوسی متهم می‌شود.

«مریک گارلند»، دادستان کل آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که این سرباز به اتهام حذف، نگهداری و انتقال غیرمجاز اطلاعات محرمانه دفاع ملی بازداشت شده است.

قرار است نخستین جلسه دادگاه «تشیرا» روز جمعه در دادگاه منطقه‌ای آمریکا در ناحیه ماساچوست برگزار شود. 

 

درباره مظنون افشای اسناد پنتاگون چه می‌دانیم؟

 

با بازداشت «تشیرا» ، تمرکز رسانه‌ها به سرعت از پیامد‌های پیرامون مطالب درز کرده به هویت افشاکننده ادعایی تغییر کرد.

گزارش شده است که «تشیرا»، عضو تقریباً چهار ساله گارد ملی هوایی ماساچوست، برای مدیریت و عیب‌یابی رایانه‌ها و سیستم‌های ارتباطی برای بخش اطلاعاتی ۱۰۲ در پایگاه هوایی «اوتیس» منصوب شده بود و از یک خانواده نظامی است.

 

 

اما صرف نظر از جوانی نسبی فرد مظنون، هنوز مشخص نیست که چرا یک خلبان که هنوز به مقام افسری نرسیده بود، به اسناد سطح بالا که حاوی اطلاعات آژانس اطلاعات مرکزی و آژانس امنیت ملی آمریکا دسترسی داشته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی «واشنگتن پست» و «نیویورک تایمز»، که به طور موثر هویت افشاکننده ادعایی را کشف کردند، «تشیرا» شروع به افشای تصاویر اسناد بسیار حساس به گروهی دارای ۲۰ تا ۳۰ عضو از دوستان جوان‌تر خود به صورت آنلاین کرد. 

ظاهراً نشانه‌هایی وجود دارد که «تشیرا» با دولت آمریکا مشکلات جدی دارد.

به گزارش «واشنگتن پست»، فرد بازداشت شده به اعضای گروه خود به صورت آنلاین گفته بود که دولت آمریکا از قبل می‌دانست که یک برتری طلب سفیدپوست قصد تیراندازی در فروشگاهی در شهر بوفالو در می ۲۰۲۲ را دارد، فروشگاهی که خریداران سیاه‌پوست در آن رفت و آمد می‌کنند؛ اما دولت اجازه این کار را به فرد تیرانداز داد تا بتواند برای افزایش بودجه مورد نیازش استدلال‌هایی داشته باشد.

«تاکر کارلسون»، مجری فاکس نیوز، گفت: این عضو ۲۱ ساله گارد ملی هوایی از ماساچوست یک افشاگر نیست. او جنایات را فاش کرد، بنابراین او جنایتکار است.

وی می‎گوید: واشنگتن اینگونه کار می‌کند؛ گفتن حقیقت تنها گناه واقعی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *