مسیر مرگبار اروپا برای پناهجویان/هشدار سازمان ملل درباره وضعیت مدیترانه

7:00 - 26 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۳۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مسیر مرگبار اروپا برای پناهجویان/هشدار سازمان ملل درباره وضعیت مدیترانه
گزارش سازمان ملل در مورد مرگ مهاجران در دریای مدیترانه عمق بحران مهاجرت را در مرزهای اروپا آشکار کرد.

خبرگزاری میزان – سازمان بین‌المللی مهاجرات به تازگی گزارشی را درباره آمار مرگ پناهجویان در هنگام عبور از دریای مدیترانه منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ حدود ۴۴۱ مورد مرگ پناهجویان در دریای مدیترانه ثبت شده است.

با این وجود این نهاد بین‌المللی هشدار داده که که تعداد واقعی احتمالاً بسیار بیشتر است.

این رقم نشان دهنده افزایش ۶۴ درصدی مرگ پناهجویان در مسیر دریای مدیترانه است.

هشدار کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل

«ولکر تورک»، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، می‌گوید که افزایش شدید مهاجران و پناهجویانی که از مسیر مرگبار مدیترانه مرکزی به سمت اروپا عبور می‌کنند، نیاز به اقدام فوری برای نجات جان افراد دارد.

از سال ۲۰۱۴، بیش از ۲۶ هزار نفر در هنگام عبور از دریای مدیترانه جان خود را از دست داده یا ناپدید شده اند؛ بیشتر این مرگ و میر یا ناپدید شدن که به بیش از ۲۰ هزار نفر می‎رسد، در مدیترانه مرکزی رخ داده است که یکی از مرگبارترین مسیر‌های مهاجرت در جهان محسوب می‌شود.

«تورک»، اظهار کرد: ما شاهد افزایش شدید تعداد افرادی هستیم که جان خود را در معرض خطر جدی قرار می‌دهند. ما نمی‌توانیم درگیر بحث دیگری در مورد اینکه چه کسی مسئول است، دچار تردید شویم. جان انسان‌ها در خطر است.

نیاز به کانال‌های مهاجرت منظم

مسئول حقوق بشر سازمان ملل خواستار تلاش‌های هماهنگ برای اطمینان از نجات سریع در دریا و رسیدگی انسانی، مؤثر و کامل به مهاجران در مکان‌های امن شد.

وی از کشور‌ها خواست تا کانال‌های مهاجرتی منظم‌تری را باز و تقسیم مسئولیت، ترتیبات پیاده‌سازی افراد نجات‌یافته و همچنین نظارت بر سیاست‌ها و شیوه‌های مرتبط با مهاجرت را تقویت کنند.

درخواست این مقام سازمان ملل یک روز پس از آن صورت گرفت که سازمان بین المللی مهاجرت گزارش داد که ۴۴۱ مهاجر در مدیترانه مرکزی در طول سه ماه اول سال جان خود را از دست داده‎اند که این مرگبارترین سه ماهه اول ثبت شده از سال ۲۰۱۷ است.

نجات در دریا

کمیساریای عالی حقوق بشر همچنین از گارد ساحلی ایتالیا که طی روزهای گذشته حدود ۲۰۰۰ نفر را نجات داده است خواست تا تلاش خود را افزایش دهد.

طبق گزارش‎ها، حدود ۴۰۰ نفر در دریا مانده و منتظر کمک هستند. به تازگی در پی غرق شدن دو قایق مهاجران در سواحل تونس حداقل چهار نفر جان باختند و بیش از ۲۰ نفر دیگر مفقود شدند.

همچنین ایتالیا در سال جاری میلادی تاکنون حدود ۳۱ هزار و ۳۰۰ مهاجر را ثبت کرده است که از حدود ۷۹۰۰ مهاجر در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

بیشتر مهاجران از ساحل عاج، گینه، بنگلادش، تونس و پاکستان آمده اند و از لیبی و تونس خارج شده اند.

درخواست مقام سازمان ملل برای حمایت و همکاری در زمینه پناهجویان

«تورک» ضمن درخواست از کشور‌های اتحادیه اروپا برای هماهنگی در زمینه مدیریت مهاجرت، گفت: اکنون زمان همبستگی با ایتالیا و افزایش همکاری برای محافظت از حقوق بشر همه مردم در حال حرکت است.

وی با اشاره به اینکه ایتالیا در این هفته وضعیت اضطراری را برای مدیریت این وضعیت وضع کرد، تاکید کرد که هرگونه سیاست جدید تحت آن باید در راستای تعهدات حقوق بشری این کشور باشد.

به گفته این مقام سازمان ملل حفاظت‌های حقوق بشر، مانند حق حیات و ممنوعیت بازگرداندن، حتی در چنین مواقعی قابل تضییع نیستند.

کمیساریای عالی حقوق بشر همچنین از دولت ایتالیا درخواست کرد که قانون جدیدی را که در اوایل سال جاری میلادی تصویب شد، که عملیات جست‌وجو و نجات غیرنظامیان را محدود می‌کند، کنار بگذارد و از جرم انگاری کسانی که درگیر ارائه کمک‌های نجات جان در دریا هستند، خودداری کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *