چالش دولت آلمان در مواجهه با بحران فزاینده چاقوکشی

16:03 - 22 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۱۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
چالش دولت آلمان در مواجهه با بحران فزاینده چاقوکشی
جرایم با چاقو در آلمان رشد قابل توجهی داشته و سبب بروز اختلاف نظر بر سر راه‌های مقابله با این پدیده شده است.

خبرگزاری میزان – بحران فزاینده حمله با چاقو در آلمان ضمن تشدید نگرانی مقام‌های این کشور، به اتخاذ تصمیم‌هایی منجر شده که به نوبه خود اختلاف نظرها در مسیر مقابله با بحران چاقوکشی را رقم زده است.

نانسی فایزر، وزیر کشور و پلیس فدرال آلمان اکنون خواهان ایجاد مناطق بیشتر عاری از سلاح در اماکنی مانند قطار‌ها و مناطق داخلی شهر هستند تا از این طریق بتوانند با جرایم با چاقو مقابله کنند.

به گزارش «دویچه وله»، تعداد رو به رشد حملات با چاقو در آلمان، مقام‌های دولتی این کشور را به فکر تشدید تدابیر لازم جهت مقابله با چاقوکشی در اماکن عمومی انداخت.

چند روز پیش، رئیس اداره پلیس جنایی فدرال (BKA) خواستار ایجاد مناطق عاری از سلاح در درون و اطراف ایستگاه‌های قطار و مراکز شهر‌ها شد و گفت: بسیاری از شهر‌ها در حال ایجاد مناطق بدون سلاح در مناطق حساس هستند.

به گفته وی، چاقو در ۵.۶ درصد موارد حملات و ۱۱ درصد سرقت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس اداره پلیس جنایی فدرال آلمان همچنین تاکید کرد: آماده تشدید قوانین درباره نگهداری سلاح هستیم.

اکنون نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان می‌گوید: باید به فکر ممنوعیت استفاده از چاقو در وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس‌ها، هواپیما‌ها و قطار‌ها باشیم؛ باید اقدام‌های قوی تری برای مبارزه با جرایم با چاقو انجام دهیم.

وی افزود: راه حل دیگر علاوه بر افزایش تدابیر امنیتی در حمل و نقل عمومی می‌تواند ایجاد مناطق عاری از سلاح در مناطق شهری خاص باشد.

براساس آمار‌های رسمی پلیس آلمان، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۹۸ هزار جرم در قطار‌ها و ایستگاه‌های قطار این کشور رخ داد که در مقایسه با سال قبل رشد ۱۲ درصدی داشته است.

چرا موضوع جرایم با چاقو در آلمان اهمیت یافت؟

موضوع جنایت با چاقو در آلمان پس از کشته شدن دو و زخمی شدن هفت نفر در پی حمله با چاقو در قطاری به مقصد هامبورگ در ماه ژانویه مجددا به مرکز توجهات آمد.

پیش از آن در دسامبر ۲۰۲۲ بر اثر حمله یک مرد مسلح به چاقو به دو دختر دانش آموز در جنوب آلمان، یک دختر ۱۴ ساله کشته و یک دختر دیگر زخمی شد.

پلیس آلمان در پاسخ به درخواست روزنامه Bild am Sonntag در ماه ژانویه، اعلام کرد که در سال گذشته ۳۹۸ هزار و ۸۴۸ جرم را در قطار و ایستگاه‌های قطار ثبت کرده است که از افزایش ۱۲ درصدی در قیاس با سال گذشته خبر می‌دهد.

۱۴ هزار و ۱۵۵ مورد از این جرایم، حمله بدنی و ۳۳۶ مورد استفاده از چاقو بود که بیش از دو برابر سال گذشته است.

بر اساس آخرین آمار اداره پلیس جنایی فدرال، در سال ۲۰۲۲، حدود ۸ هزار و ۱۶۰ حمله با چاقو صورت گرفت که نسبت به سال قبل رشدی ۱۵.۴ درصدی را نشان می‌دهد؛ اداره پلیس جنایی فدرال تا ۲۰۲۱، سالی که محدودیت‌های کرونا در سراسر کشور اعمال می‌شد، هیچ آماری از جنایت با چاقو منتشر نکرد.

رئیس یکی از اتحادیه‌های پلیس آلمان گفت: این ارقام دلیلی بر این است که جرایم با چاقو به طور فزاینده‌ای به یک مشکل سراسری تبدیل شده است؛ افزایش محسوس حضور پلیس در اماکن عمومی باید اجرایی شود.

در حالی که اداره پلیس جنایی فدرال حمله با چاقو را هر اقدامی که طی آن از چاقو برای تهدید یا حمله فیزیکی استفاده می‌شود، تعریف می‌کند، برخی از ایالت‌های آلمان حوادثی را که در آن‌ها عامل جنایت چاقویی همراه داشته باشد، حمله با چاقو می‌دانند.

آمار موثق تری توسط پلیس فدرال آلمان مسئولیت امنیت ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها را بر عهده دارد، منتشر شده است؛ براساس آمار مذکور، تعداد حملات با چاقو بین نیمه دوم سال ۲۰۲۱ تا نیمه اول سال ۲۰۲۲ از ۴۶ مورد به ۹۸ مورد رسید که افزایشی دو برابری را نشان می‌دهد.

باید توجه داشت که محدودیت‌های سفر اعمال شده، می‌تواند دلیل این افزایش باشد.

اختلاف نظر میان سیاستمداران آلمانی در موضوع مقابله بحران چاقوکشی

نماینده حزب سبز و رئیس کمیته سیاست داخلی پارلمان آلمان گفت: با وجود توجه عمومی به این موضوع، داده‌های زیربنایی نشان نمی‌دهد که جرایم با چاقو واقعا افزایش یافته است.

وی افزود: در این زمینه، مناطق عاری از سلاح نباید به سادگی معرفی شوند، زیرا به این معنی است که می‌توان هر کسی را بدون دلیل متوقف کرد؛ این یک تجاوز به حقوق اساسی است.

یک جرم‌شناس در مرکز جرم‌شناسی (KrimZ) در ویسبادن که تحقیقاتی در مورد جنایت با چاقو انجام داده است، می‌گوید که هیچ مدرک واقعی وجود ندارد که نشان دهد مناطق عاری از سلاح راه‌حل مناسبی هستند.

وی گفت: عاملان جنایت با چاقو لزوما افرادی نیستند که قادر به قضاوت منطقی باشند و مناطق عاری از سلاح تنها به بخش کوچکی از جرایم چاقو می‌پردازد؛ بیشتر خشونت‌ها با چاقو در خانه‌ها اتفاق می‌افتد و الکل، مواد مخدر و شرایط استثنایی روانپزشکی چه در یک محیط خانگی چه در مکان‌های عمومی نقش دارند.

جرم‌شناس مرکز جرم‌شناسی (KrimZ) در ویسبادن می‌گوید: مناطق عاری از سلاح نیز احساس امنیت مردم را بهبود نمی‌بخشد و در مناطقی که اجرا شد، اثر معکوس داشته و احتمال حمل چاقو را برای دفاع از خود افزایش داد؛ در مبارزه با جرایم با چاقو، چارچوبی که تغییرات ساختاری ایجاد کند، به عنوان مثال، درمان سوء مصرف مواد و دیگر مسائل مربوط به سلامت روان موثرتر خواهند بود.

ایجاد مناطق عاری از سلاح در آلمان

اعلام مناطق بدون چاقو چیز جدیدی نیست؛ حمل چاقو در برخی از شهر‌های آمریکا مانند واشنگتن و نیویورک ممنوع است.

در انگلیس حمل هر گونه چاقو یا سلاح در مکان عمومی بدون دلیل موجه غیرقانونی است.

در حالی که قوانین مربوط به حمل و داشتن چاقو متفاوت است، تعدادی از شهر‌های آلمان قبلا مناطق عاری از سلاح ایجاد کرده اند؛ در کلن و دوسلدورف، نوردراین-وستفالن، حامل شوکر، یک چاقو با تیغه‌ای بلندتر از ۴ سانتی متر (۱.۵ اینچ)، گاز اشک آور یا اسپری فلفل تا ۱۰ هزار یورو جریمه می‌شود.

تقریبا در ۱۲ ماه گذشته ۳۵۰ سلاح از جمله چاقو‌های پروانه ای، خنجر، باتوم‌های تلسکوپی، اسپری فلفل و تپانچه‌های غیر کشنده مورد استفاده برای شلیک گلوله‌های خالی یا گاز اشک آور مصادره شد.

در سپتامبر سال گذشته، دولت ایالتی بادن وورتمبرگ اعلام کرد که شهر‌ها و شهرداری‌ها می‌توانند مناطق عاری از سلاح را در نقاط داغ ایجاد کنند.

به گفته وزارت کشور ایالت، این ایالت جنوب غربی در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ جنایت با چاقو ثبت کرد که جرایم با چاقو یک مورد از هر ۱۰ جنایت خشونت آمیز را تشکیل می‌دهد.

نخستین منطقه عاری از سلاح در ایالت شرقی زاکسن در سال ۲۰۱۸ در لایپزیگ معرفی شد و اکنون قرار است به تدریج حذف شود.

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه لایپزیگ انجام شد، نشان داد که در حالی که منطقه عاری از سلاح تاثیر کمی بر جرایم کلی داشت، درگیری‌های جدی تا حد زیادی حذف شدند؛ اکثر ساکنان مورد بررسی گفتند آن چه آن‌ها می‌خواهند اقداماتی برای جلوگیری از خرید و فروش مواد مخدر و تخلفات ترافیکی است.

موضوع دیگری که در رابطه با معرفی مناطق عاری از سلاح مطرح می‌شود، قدرت ایست پلیس است؛ ضمن این که بین مناطق عاری از سلاح و مناطق خطر تعیین شده توسط پلیس تفاوت وجود دارد.

پلیس نمی‌تواند بدون دلیل در مناطق عاری از سلاح، ایست بازرسی انجام دهد، در عین حال، پلیس و سرویس‌های امنیتی موظف به افشای مناطقی نیستند که به عنوان مناطق خطرناک تعیین شده اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *