گزارش|

روز جهانی قدس؛ روز اتحاد و انسجام دنیای اسلام

7:00 - 25 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۱۴۲
روز جهانی قدس؛ روز اتحاد و انسجام دنیای اسلام
دفاع از قدس شریف و فلسطین وظیفه تک تک مسلمانان و آزادگان جهان است، در این بین ملت غیور ایران همه ساله با راهپیمایی با شکوه خود در سراسر کشور به پیام امام راحل لبیک می‌گویند و هر چه باشکوه‌تر در صحنه و میدان حاضر می‌شوند تا بتوانند از حقیقت بیدار فلسطین و قدس شریف تا آزادی کامل آن دفاع کنند.

خبرگزاری میزان- در پی اقدام حکیمانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان روز قدس نامگذاری شده است. امام خمینی (ره) در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸، مطابق با ۱۳ رمضان ۱۳۹۹ پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیرو‌های رژیم صهیونیستی، طی پیامی که خطاب به مسلمین ایران و جهان صادر کردند از مسلمانان جهان خواستند تا آخرین جمعهٔ ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.

متن پیام امام خمینی (ره) به شرح زیر است.

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

من در طى سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روز‌ها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینى شدت بخشیده است، و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودى مبارزان فلسطینى، پیاپى خانه و کاشانه ایشان را بمباران مى‏کند.

من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاى اسلامى مى‏خواهم که براى کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند؛ و جمیع مسلمانان جهان را دعوت مى‏کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و مى‏تواند تعیین‏کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طى مراسمى همبستگى بین المللى مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونى مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزى مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم؛ و السلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته. روح اللَّه الموسوی الخمینى 

همچنین رهبر معظم انقلاب ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ فرمودند: روز قدس بسیار مهم است. صرفاً این نیست که ما از یک ملّت مظلومی که از میهن خود و از خانه‌ِی خود رانده شده داریم دفاع میکنیم؛ ما در واقع داریم با این کارمان با یک نظام سیاسی ظالمانه و استکباری مبارزه میکنیم. امروز دفاع از فلسطین، دفاع از حقیقت است؛ حقیقتی بسیار گسترده‌تر از مسئله‌ی فلسطین. امروز مبارزه‌ با رژیم صهیونیستی مبارزه با استکبار است، مبارزه با نظام سلطه است. همچنان‌که می‌بینید شما که علیه رژیم صهیونیستی حرف میزنید، آن مسئول و سیاستمدار آمریکایی، احساس دشمنی و خصومت با شما میکند؛ احساس میکند که به او ضربه زده‌اید؛ واقع قضیّه هم همین است؛ بنابراین روز قدس را باید بزرگ دانست، راهپیمایی روز قدس هم خیلی مهم است.

همه ساله مسلمانان سراسر جهان در این روز علیه ظلم و استبداد رژیم صهیونیستی به راهپیمایی می‌پردازند. راهپیمایی روز قدس در کشور عزیزمان ایران نیز هر سال باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود. البته به دلیل شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت شهروندان چند سال برگزار نشد و امسال بعد از فروکش کردن این بیماری منحوس برای دومین سال متوالی برگزار می‌شود.

 

--

 

سردار رمضان شریف رئیس ستاد انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در رابطه با این روز گفت: بزرگداشت روز جهانی قدس امسال در شرایطی صورت خواهد گرفت که موج همه‌گیری کرونا در ایران و دیگر کشور‌ها فروکش کرده و ملت‌های مسلمان، حق‌طلب و آزاده جهان بار دیگر این فرصت را خواهند داشت تا وحدت و همدلی در مقابل اشغالگران صهیونیستی و حامیان مستکبر آنان را نشان داده و آزادی قدس شریف و سرزمین فلسطین را فریاد زدند.

روز جهانی قدس امسال با شعار «فلسطین محور وحدت جهان اسلام؛ قدس در آستانه آزادی» نامگذاری شده است. راهپیمایی روز جهانی قدس امسال با ویژگی‌های متفاوت برگزار می‌شود و  از سال گذشته رزمندگان فلسطینی بیش‌از ۱۰ هزار عملیات علیه رژیم صهیونیستی انجام داده‌اند.

 

--

 

به گفته سردار رمضان شریف برای اولین بار در تاریخ رویایی فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی شاهد وحدت رویه و اتاق عملیات مشترک هستیم و جبهه مقاومت به یک وحدت فرماندهی رسیده است.

سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی سال گذشته و در اجتماع پایانی راهپیمایی روز جهانی قدس در حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: ما به‌عنوان جمهوری اسلامی با جلوداری امام راحل و رهبر معظم انقلاب رسماً اعلام کردیم هر جبهه‌ای در مقابل این رژیم جنایتکار تشکیل شود، از آن حمایت می‌کنیم و هر جمعیتی آمادگی مبارزه با این رژیم جنایتکار را داشته باشد، از آن حمایت و پشتیبانی جدی می‌کنیم.

به گفته فرمانده سپاه قدس، روز قدس همچنان با استحکام تا از بین بردن رژیم صهیونیستی ادامه پیدا خواهد کرد و جبهه مقاومت هر روز قوی‌تر از گذشته تا از بین بردن کامل این رژیم کودک‌کش از حرکت نمی‌ایستند، این پیام اصلی روز قدس از گلوی تمام مسلمانان جهان از ایران اسلامی تا همه عالم است.

در ادامه مسیر‌های راهپیمایی روز جهانی قدس سال ۱۴۰۲ در تهران را مرور خواهیم کرد.  

مسیر شماره ۱: مسجد امام حسین (علیه‌السلام)، میدان امام حسین، خیابان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران.

مسیر شمار ۲: مسجد جامع ابوذر، میدان ابوذر، خیابان ابوذر، خیابان شهید برادران حسنی، خیابان قزوین، خیابان کارگر، میدان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران.

مسیر شماره ۳: مسجد مظهری، خیابان قزوین، میدان قزوین، خیابان کارگر جنوبی، میدان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران.

مسیر شماره ۴: مسجد امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، خیابان آزادی، تقاطع خیابان بهبودی، میدان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران.

مسیر شماره ۵: مسجد ابوالصدق، خیابان امام خمینی (رحمت الله علیه) - خیابان کارون - خیابان آزادی - میدان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران.

مسیر شماره ۶: مسجد حضرت مهدی (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، خیابان ستارخان، میدان توحید، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران.

مسیر شماره ۷: مسجدالجواد (علیه‌السلام)، میدان هفتم‌تیر، خیابان کریم‌خان، میدان، ولی عصر (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، بلوار کشاورز، دانشگاه تهران.

مسیر شماره ۸: مسجد امام جعفر صادق (علیه‌السلام)، فلکه اول صادقیه، خیابان ستارخان، خیابان توحید، خیابان آزادی، میدان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران.

مسیر شماره ۹: مسجد حضرت امیر (علیه‌السلام)، خیابان کارگر شمالی، میدان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران.

مسیر شماره ۱۰: مسجد جامع رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم)، تهرانسر، بلوار شاهد، بلوار تهرانسر، میدان کمال­الملک، بزرگراه شهید لشگری، خیابان آزادی، خیابان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران.

 دفاع از قدس شریف و فلسطین وظیفه تک تک مسلمانان و آزادگان جهان است، در این بین ملت غیور ایران همه ساله با راهپیمایی با شکوه خود در سراسر کشور به پیام امام راحل لبیک می‌گویند و هر چه باشکوه‌تر در صحنه و میدان حاضر می‌شوند تا بتوانند از حقیقت بیدار فلسطین و قدس شریف تا آزادی کامل آن دفاع کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *