رئیس کل دادگستری فارس: ۳۱ هزار پرونده در نهاد داوری استان با سازش ۹۰ درصدی رسیدگی شد

15:58 - 21 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۹۶۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری فارس: ۳۱ هزار پرونده در نهاد داوری استان با سازش ۹۰ درصدی رسیدگی شد
رئیس کل دادگستری فارس گفت: در حال حاضر ۷۰ مرکز نهاد داوری در استان و با حدود ۳۰۰ داور فعالیت می‌کنند که تا کنون ۳۱ هزار پرونده را مورد رسیدگی قرار داده اند که ۹۰ درصد آن‌ها منجر به صلح و سازش شده است.

خبرگزاری میزان- با برگزاری مراسم تحلیف نخستین دوره داوری حرفه‌ای ۲۸ داور حرفه‌ای در استان فارس در مراکز داوری در این استان آغاز به کار کردند.

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: در حال حاضر ۷۰ مرکز نهاد داوری در استان فارس و با حدود ۳۰۰ داور فعالیت می‌کنند که تا کنون ۳۱ هزار پرونده را مورد رسیدگی قرار داده اند که ۹۰ درصد آن‌ها منجر به صلح و سازش شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی در این مراسم با بیان اینکه ابتکار تأسیس نهاد‌های داوری در کشورمتعلق به استان فارس است گفت: از سال‌های گذشته داوری به عنوان یکی از راهکار‌های پیشگیری از تشکیل پرونده‌های قضایی در استان فارس مورد استفاده قرار گرفته است.

 وی افزود: با تدوین شیوه نامه‌های مربوطه درسطح قوه قضائیه، نهاد‌های داوری در سراسر کشور از داوری برای حل و فصل اختلافات استفاده خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی در مراسم تحلیف نخستین دوره داوری حرفه‌ای که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد افزود: از این۱۹۹ پروانه داوری که صادر شده است؛ ۲۸ پروانه مربوط به استان فارس است که همگی این داوران از قضات بازنشسته و توانمند استان فارس با سابقه قضایی بوده اند.

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به اینکه دین مبین اسلام برای حل اختلافات از طریق داوری اهمیت ویژه‌ای قائل شده و با ذکر آیاتی در قرآن کریم، زمینه توجه بیشتر به آن را فراهم کرده است، گفت: داوری عبارت است از رفع اختلاف میان اصحاب دعوی از طریق واگذاری آن به حکمیت اشخاصی که طرفین دعوی آن‌ها را به توافق خود انتخاب می‌کنند. 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی توجه به نهاد داوری از سوی رؤسای حوزه‌های قضایی استان را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: رؤسای حوزه‌های قضایی استان فارس در راستای قانون و اجرای سند تحول قضایی تمهیدات لازم را برای ترویج داوری و ترغیب طرفین دعوا به حل و فصل اختلاف از طریق داوری فراهم نمایند چرا که با استفاده از ظرفیت این نهاد می‌توانیم پرونده‌های قضایی را کاهش دهیم.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *