رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رشد تولید مسکن؛ از توجه به قطعات پیش‌ساخته تا اتکاء به بخش‌خصوصی

15:03 - 21 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۹۵۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رشد تولید مسکن؛ از توجه به قطعات پیش‌ساخته تا اتکاء به بخش‌خصوصی
کارشناسان اقتصادی عقیده دارند برای دستیابی به رشد اقتصادی و عبور از تورم باید به مقوله مسکن توجه ویژه داشت. در گزارشی به بررسی راهکار‌های برخی از کارشناسان این حوزه برای رشد تولید مسکن پرداخته شده است.

خبرگزاری میزان _ بر اساس آمار‌های منتشرشده مسکن بیشترین سهم در تورم کشور را دارد به نحوی که در برخی مناطق شهری، ۷۰ درصد سهم سبد هزینه‌های خانوار را تشکیل می‌دهد. به گفته کارشناسان تولید مسکن از معدود راهکار‌هایی است که می‌تواند علاوه بر افزایش تولید، هم‌زمان زمینه کاهش تورم را نیز فراهم کند.

در این راستا تولید و ساخت مسکن نیاز به راهکار‌هایی دارد که دولت برای تحقق اهداف خود و عبور از تورم باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد. 

مزایای استفاده از فناوری‌های نوین و قطعات پیش‌ساخته

در همین خصوص جمال شمسی، کارشناس بازار مسکن، در گفت‌وگو با میزان گفت: استفاده از فناوری‌های نوین و ساختمان‌های پیش‌ساخته در صنعت ساختمان در جهت ایمنی ساختمان‌ها نقش به سزایی دارد. باید این موضوع در نظر گرفته شود که اگر به سمت استفاده از سیستم پیش‌ساخته برویم می‌توانیم ساخت ساختمان را در مدت کوتاهی به پایان رسانیم.

به گفته این کارشناس بازار مسکن برای ساخت ساختمان‌ها در حال حاضر بیشتر از روش‌های سنتی استقاده می‌شود که بسیار زمانبر است.

وی در توضیح نقش فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان و ارتقاء کیفیت ساخت گفت: ساخت ساختمان مبتنی بر فناوری‌ها نوین تاثیر به سزایی در کیفیت ساختمان‌ها دارد به طوریکه مقایسه ساخت ساختمان‌ها از لحاظ سازه، معماری، ارتفاع و نور از گذشته تاکنون تغییرات بسیاری کرده است.

شمسی همچنین افزود: در صورتی که همچون کشور‌های پیشرفته از قطعات پیش‌ساخته درساخت سازه‌ها استفاده شود قطعا سرعت ساخت ساختمان‌ها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: قطعات به طور استاندارد در کارخانجات اندازه‌گیری و ساخته می‌شود که در کاهش سرعت ساخت ساختمان‌ها تاثیر ویژه‌ای دارد و استفاده از این روش‌ها در ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال به طور قطع می‌تواند موثر باشد.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: در حال حاضر در کشور ما حدودا ۳۰ درصد از فناوری‌های نوین در ساخت ساختمان‌ها استفاده می‌شود که باید این عدد ارتقاء یابد.

شمسی در ادامه گفت: لازم است کارخانجاتی خارج از شهر برای ساخت قطعات پیش‌ساخته راه‌اندازی شوند و فقط نصب این قطعات در ساختمان‌ها انجام شود ضمن اینکه آلودگی صوتی کمتری در محیط ساختمان در جهت ساخت سازه‌ها تولید می‌شود و شکایت در این خصوص کاهش می‌یابد.

وی بیان کرد: در حال حاضر تخلیه مصالح، برشکاری و جوشکاری ساختمان‌ها با سر و صدای زیادی همراه است که ساخت قطعات پیش‌ساخته در خارج شهر می‌تواند آلودگی صوتی را کاهش دهد و از طرفی زمان ساخت بنا کاهش پیدا می‌کند و قطعات پیش‌ساخته استاندارد با کیفیت بالاتر در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

رشد تولید مسکن با حمایت از بخش‌خصوصی

همچنین بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن، در گفت‌وگو با میزان گفت: هدف دولت در ساخت یک میلیون واحد مسکن درست است، اما باید در نقشه راه تجدیدنظر کند. 

به گفته وی ۹۷ درصد تولید و ساخت مسکن به عهده بخش‌خصوصی است و برای تحقق پیشرفت در تولیدات، باید دولت امکانات و ابزار‌های مورد نیاز بخش‌خصوصی را تامین کند و خود متولی ساخت نباشد.

این کارشناس اقتصادی همچنین به شعار سال مبنی بر رشد تولید اشاره و اظهار کرد: بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب یکی از عوامل تاثیرگذار بر رشد تولید تقویت و توجه به بخش‌خصوصی است. 

ستاریان در ادامه اظهار کرد: ساخت یک میلیون مسکن معادل ۴ درصد از کل ساختمان‌های موجود در کشور است و دولت باید در کنار شهرسازی به معادل این عدد خدمات آموزشی، بهداشتی و عمومی را نیز ارتقاء دهد و پیشرفت این موارد را در برنامه خود داشته باشد. 

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *