گزارش|

قیمت ارز در کانال‌های تلگرامی چقدر با واقعیت منطبق است؟

19:04 - 20 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۸۲۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
قیمت ارز در کانال‌های تلگرامی چقدر با واقعیت منطبق است؟
بازار ارز کشور چند وقتی است با نوسانات زیادی روبه‌رو بوده است. مسئولان کشور با اتخاذ سیاست‌های ارزی و پولی سعی در کنترل و بازگشت آرامش به بازار داشته‌اند، اما همواره از فعالیت غیررسمی کانال‌های تلگرامی به‌عنوان یکی از موانع بر سر راه تحقق این امر نام برده می‌شود.

خبرگزاری میزان _ در چند ماه اخیر مسئولان کشور یکی از مشکلات به وجودآمده در بازار ارز را فعالیت غیررسمی کانال‌های تلگرامی نامعتبر می‌دانند.

آن‌ها اعتقاد دارند کانال‌های تلگرامی با ایجاد تشنج به دنبال تخریب فضای اقتصادی کشور هستند.  

در همین خصوص احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، در سال گذشته گفت: بدخواهان مردم ایران در ماه‌های اخیر از طریق هراس‌آفرینی و القاء انتظارات تورمی اقداماتی را صورت دادند که منجر به تغییر رفتار‌ها در داخل کشور شد. ما شاهد یک جنگ ارزی علیه مردم ایران هستیم که شبکه‌های تلگرامی و کانال‌های قماربازی و قاچاق ارز عدد‌هایی را ساختند که اساسا با واقعیت‌های صادراتی و وارداتی کشور هیچ تناسب نداشت.

گرداننده کانال‌های تلگرامی دلار در داخل کشور نیستند

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در رابطه با پشت‌پرده فعالیت این کانال‌ها اظهار کرده است: کانال‌های تلگرامی و سایت‌های قماربازی وارد بازار می‌شوند و به دنبال تخریب آن هستند و بر روی بازار غیررسمی تاثیر منفی می‌گذارند.

به گفته مرحبا موضوع مهم این است که این کانال‌های تلگرامی که با اعلام نرخ فردایی قصد متشنج کردن بازار ارز را دارند اساسا از ایران و از داخل کشور اداره نمی‌شوند و اداره‌کنندگان و گردانندگان این کانال‌ها غیرایرانی هستند.  

رهبر معظم انقلاب اسلامی: بعضی از شرکت‌های بزرگ پردرآمد با مواد اولیه داخلی قیمت محصول خود را با دلار تلگرامی جعلی تنظیم می‌کنند

در رابطه با این موضوع همچنین رهبر معظم انقلاب در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع سران قوا، مسئولان و کارگزاران نظام، مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان سابق و فعالان اجتماعی و فرهنگی گفتند: مدیران دولتی باید مشخص بکنند که عملکردشان و نقش‌شان در زمینه‌ی سیاست کلی اقتصاد کشور چیست، این باید مشخص بشود. یعنی فلان شرکت بزرگ که متعلق به دولت هم هست، مواد اولیه‌اش هم داخلی است، از این شرکت‌های بزرگ این‌جوری ما داریم تعدادی، شرکت بزرگ، پر درآمد با مواد اولیه‌ی داخلی این قیمت محصول خودش را با دلار تلگرامی، همین دلار‌های جعلی، این قیمت‌های جعلی دلار که هدایت می‌شود از طرف دشمن، با او تطبیق می‌کند. چرا؟ چرا شما به دلار حاکمیت می‌دهید؟ چرا برای ریال رقیب را تقویت می‌کنید؟ یکی از وظائف عمده ما این است که ما رقیب ریال را تقویت نکنیم در داخل.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین فرمودند: یکی از گرفتاری‌های کشور ما مسئله آویزان شدن به دلار است، در بخش‌های مختلف اقتصاد ما. گفتم من در مشهد؛ بعضی از کشور‌ها خودشان را از دلار جدا کردند و معاملاتشان را از طریق دیگری، حتی از سوئیفت این‌ها را خارج کرده بودند، این‌ها ارتباطاتشان را با سوئیفت هم قطع کردند، آن‌ها قطع کرده بودند، این‌ها هم قطع کردند، وضعشان بهتر شد. کشور‌هایی هستند الان که وضعشان بهتر شد.

در راستای کنترل و مدیریت بازار ارز، بانک مرکزی در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ اقدام به راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا کرد. به گفته مسئولان بانک مرکزی هدف از راه‌اندازی این مرکز تسهیل فرآیند اختصاص ارز بوده و دستیابی به یک نرخ مرجع بوده است.  

فرزین: نرخ‌های تلگرامی ارز ساختگی و تحریف شده است

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی همچنین امروز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: نرخ ارز مبادله‌ای ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است و این عدد ممکن است ۲ درصد کم و زیاد شود.

به گفته وی نرخ ارز دیگر، نرخی است که در مرکز مبادله ارز و طلا در محدود ۲ تا ۳ درصد جابه‌جا می‌شود؛ بنابراین این نرخ‌ها ثابت است.

فرزین همچنین به نرخ‌های اعلامی در کانال‌های تلگرامی اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته ۶۵ میلیارد دلار از ارز‌های کشور با همین نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی تامین شده است. نرخ‌های اعلامی در بازار‌های قاچاق پولشویی است و اساس نرخ ارز کشور نیست.   

رئیس کل بانک مرکزی همچنین گفت: به دستگاه‌های مربوطه برای کنترل و پیگیری این کانال‌ها درخواست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه نرخ ارز در مرکز مبادله روزانه اعلام می‌شود، گفت: مردم به این نرخ توجه کنند اگر نوسانی در این نرخ وجود داشته باشد بانک مرکزی پاسخگو خواهد بود.

فرزین تاکید کرد: نرخ‌هایی که در کانال‌های تلگرامی ارائه می‌شود ساختگی است و هیچ‌کدام از نیاز‌های کشور با این نرخ تامین نمی‌شود.

اما در مقابل با وجود تاکید رئیس بانک مرکزی مبنی بر این مساله، برخی هم‌چنان اعتقاد دارند نرخ ارز در بازار بر اساس نرخ کانال‌های تلگرامی تعیین می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *