گفت‌وگو|

شیب صعودی ابتلا به کرونا/ روز «صفر» فوتی‌ها چه زمانی تکرار می‌شود؟

8:30 - 21 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۷۳۲
شیب صعودی ابتلا به کرونا/ روز «صفر» فوتی‌ها چه زمانی تکرار می‌شود؟
یک متخصص بیوتکنولوژی با بیان اینکه طی ۲ هفته آینده با افزایش بیشتر موارد ابتلا مواجه هستیم، گفت: اگر مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند طی ۳ ماه آینده آمار فوتی‌های کرونا می‌تواند به صفر برسد.

علی کرمی در گفت‌وگو با میزان در رابطه وضعیت کنونی کرونا در کشور گفت: کووید به ویروس جهش‌دار معروف است و چند جهش جدید کرونا هم وارد کشور ما شده است و متاسفانه هم اکنون با وجود سفر‌های نوروزی با افزایش تعداد مبتلایان و موارد بستری به ویژه در افراد مسن مواجه هستیم.

وی ضمن اشاره به اینکه هم اکنون شاهد عادی سازی در رابطه با بیماری کرونا هستیم، ادامه داد: البته علائم سویه‌های جدید کرونا چندان هم شدید نیست، اما توصیه وزارت بهداشت این است که اگر ۶ ماه از دریافت آخرین نوبت واکسنتان گذشته به تزریق واکسن اقدام کنید.

این متخصص بیوتکنولوژی با بیان اینکه هم اکنون واکسن‌های موجود در کشور تولید داخل هستند و برکت واکسن جدیدی را ارائه داده است، افزود: تزریق واکسن ممکن است به طور صد در صد از ابتلا جلوگیری نکند، اما می‌تواند از بروز علائم شدید بیماری، بستری شدن و عوارض جدی و خطرناک جلوگیری کند که این امر درابتدای دولت جدید که میزان مرگ‌ومیر روزانه ۷۰۰ نفر بود و با تزریق واکسن هم اکنون به حدود ۳۰ نفر رسید، ثابت شده است.

کرمی ضمن تاکید به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده ماسک اظهار کرد: افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور از عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و انجام سفر‌های نوروزی و دید و بازدید‌های عید ناشی می‌شود و از آنجایی که دوره کمون این بیماری ممکن است تا ۲ هفته طول بکشد، طی ۲ هفته آینده با افزایش بیشتر موارد ابتلا مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه اینگونه نیست که با چند مرتبه تزریق واکسن کرونا دچار عارضه شویم و اینگونه مطالب شایعاتی در فضای مجازی و مطالب غیرعلمی هستند، توضیح داد: البته من این مطلب را در رابطه با واکسن‌های داخلی عنوان کردم و توصیه می‌شود اگر ۶ ماه از دریافت از آخرین دز واکسنتان گذشته نسبت به تزریق واکسن اقدام کنید.

این متخصص بیوتکنولوژی گفت: بهتر است برای نوبت یادآور از واکسن‌های نو ترکیب داخلی نظیر نورا، اسپایکوژن و پاستوکووک استفاده کنید به ویژه اگر در نوبت‌های قبلی واکسن‌های ویروس کشته شده نظیر برکت و سینوفارم تزریق کرده اید چرا که تحقیقات نشان داده است اگر در نوبت‌های نخست از واکسن‌های کشته شده استفاده کرده باشید و در دز‌های تکمیلی از واکسن‌های پروتئین نوترکیب استفاده کنید میزان ایمنی‌ بسیار افزایش پیدا می‌کند.

پروفسور کرمی با هشدار نسبت به رعایت شیوه‌نامه بهداشتی به ویژه در افراد مسن و اشخاصی که بیماری زمینه‌ای دارند، عنوان کرد: اگر مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند طی ۳ ماه آینده آمار فوتی‌های کرونا کاهش می‌یابد و می‌تواند به صفر برسد.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *