گزارش|

شنای ایران در ۱۴۰۱| از استخر لاکچری آقای مدیر تا طلسم‌شکنی واترپلو در آسیا بدون چیریچ

9:45 - 18 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۳۹۶
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
شنای ایران در ۱۴۰۱| از استخر لاکچری آقای مدیر تا طلسم‌شکنی واترپلو در آسیا بدون چیریچ
سال ۱۴۰۱ برای ورزش‌های آبی فراز و فرود‌های بسیار زیادی داشت.  

خبرگزاری میزان - ورزش‌های آبی ایران در سال ۱۴۰۱ تقریبا همان روند رکوردشکنی‌های ملی در رشته شنا و تک مدال برنز بازی‌های کشور‌های اسلامی را در پی داشت، اما واترپلوی ایران با وجود غیبت سرمربی نامدار و صربستانی هرچند دستش از کسب مدال قهرمانی آسیا کوتاه ماند، ولی در روز‌های ابتدایی نوروز ۱۴۰۲ طلسم ۲۸ ساله صعود به فینال قهرمانی آسیا شکسته شد و تیم ملی واترپلو با هدایت سرمربی ایرانی، برای نخستین بار به مدال نقره قاره کهن دست یافت. 

*از حسرت مدال در تایلند تا طلسم‌شکنی در قهرمانی آسیا بدون چیریچ

آبان ماه ۱۴۰۱ تیم ملی واترپلو ایران راهی مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند شد، اما با این تفاوت که این رقابت‌ها آخرین حضور الکساندر چیریچ، سرمربی نامدار و صربستانی تیم ملی رو نیکمت فنی بود، چرا که در پایان این مسابقات که بدون کسب مدال برای ایران به اتمام رسید، امکان ادامه همکاری با چیریچ فراهم نشد.

واترپلوئیست‌های کشورمان در مرحله گروهی نمایش بی‌نقصی داشتند و موفق شدند ضمن پیروزی بر تمام رقبا، تیم ملی قزاقستان که یکی از قدرت‌های واترپلوی آسیا به شمار می‌رود را از پیش رو بردارند و به عنوان صدرنشین راهی دور دوم شوند. شاگردان چیریچ در گروه A مسابقات قهرمانی آسیا با کسب ۴ پیروزی متوالی مقابل هند، کره‌جنوبی، قزاقستان و تایلند با ۸ امتیاز صدرنشین شدند و پیروزی مقتدرانه ۱۹ بر ۲ مقابل هنگ‌کنگ در یک چهارم‌نهایی مقتدرانه به مرحله نیمه نهایی راه یافتند تا امید‌ها برای کسب مدال در آسیا پس از نزدیک به ۳ دهه رنگ واقعیت به خود بگیرد، اما نمایش تیم ایران در این ۲ بازی غیرمنتظره بود.

ایران در مرحله نیمه‌نهایی با اینکه در پایان کوارتر دوم ۶ بر ۴ از چین پیش بود، اما در ادامه اسیر کامبک چینی‌ها شد و با قبول شکست ۱۱ بر ۱۰ مقابل رقیبش از صعود به فینال بازماند و باید برای کسب مدال برنز دوباره به مصاف قزاقستان می‌رفت، اما این بار شانس با واترپلوئیست‌های ایران یار نبود و قزاق‌ها ضمن گرفتن انتقام دور گروهی توانستند با برتری ۸ بر ۵ در دیدار رده‌بندی مدال برنز را از چنگ ایران دربیاورند. 

شنای ایران در ۱۴۰۱| از استخر لاکچری آقای مدیر تا طلسم‌شکنی واترپلو در آسیا بدون چیریچ

پس از پایان رقابت‌های قهرمانی آسیا و ناکامی ایران در کسب مدال، کاسه کوزه‌ها سر چیریچ شکست و کارشناسان غیبت چیریچ در تمرینات تیم ملی پیش از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را یکی از دلایل افت شدید پس از شروع درخشان در مسابقات قهرمانی آسیایی دانستند. چیریچ که همزمان با هدایت تیم ملی واترپلو ایران سرمربیگری تیم المپیاکوس یونان را هم برعهده دارد، نتوانست پیش از قهرمانی آسیا کنار ملی‌پوشان در تهران باشد و مستقیما راهی تایلند شده بود. 

پس از مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی قهرمانی جهان، اقدام و عزمی برای تمدید قرارداد چیریچ به دلیل افزایش نرخ ارز صورت نگرفت و فدراسیون هم که نمی‌توانست از پس حقوق نسبتا کم این مربی صرب بربیاید، قید تمدید با چیریچ را زد و هدایت تیم ملی به دانیال خاکبان سپرده شد. عدم تمدید با چیریچ به خاطر مسائل مالی در حالی رخ داد که به گفته رییس فدراسیون شنا حقوق وی در ایران نصف درآمدش در یونان بوده است.

هرچند جدایی چیریچ و بلاتکلیفی تیم ملی واترپلو، صدای ملی‌پوشان را هم درآورد، اما در نهایت تیم ملی واترپلو با هدایت مربی ایرانی توانست همین چند روز پیش برای نخستین بار در تاریخ به فینال قهرمانی آسیا برسد.

شنای ایران در ۱۴۰۱| از استخر لاکچری آقای مدیر تا طلسم‌شکنی واترپلو در آسیا بدون چیریچ

تیم ملی واترپلو در روز‌های ابتدایی سال ۱۴۰۲ موفق شد در اولین رویداد رسمی خود با هدایت دانیال خاکبان تاریخ سازی کند و پس از ۲۸ سال طلسم صعود به فینال مسابقات قهرمانی آسیا را شکست و در حالی که برای اولین بار طعم حضور در فینال آسیا را می‌چشید، در نهایت در دیدار پایانی مغلوب چین شد تا با کسب این مدال نقره، با ارزش‌ترین مدال تاریخ واترپلوی ایران در قاره کهن به دست آید. 

*قهرمان لیگ‌های واترپلو مردان و زنان مشخص شدند

سی و دومین دوره مسابقات لیگ برتر واترپلو باشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۱ هم روز چهارم اسفند ۱۴۰۱ با برگزاری دیدار‌های رده بندی و فینال به پایان رسید.

استخر ۹ دی مجموعه ورزشی شهید شیرودی تهران میزبان رویارویی تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی و شهید نوفلاح در فینال بود. این دیدار در پایان با نتیجه ۱۸ بر ۹ به سود تیم نوفلاح به پایان رسید. تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی و نفت و گاز امیدیه به ترتیب روی سکو‌های دوم و سوم ایستادند.

مهدی یزدانخواه به عنوان برترین بازیکن، علیرضا مهری برترین بازیکن زیر ۲۱ سال و امیرحسین اعرابی هم بهترین دروازه‌بان سی و دومین دوره لیگ برتر واترپلو کشور شدند.

نیروی زمینی ارتش، نفت و گاز گچساران، رعد پدافند، دانشگاه آزاد اسلامی، نفت امیدیه و شهید نوفلاح، شش تیم حاضر در این مسابقات بودند.

مسابقات واترپلو زنان باشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۱ هم تحت عنوان جام فجر در رده سنی ۱۷ تا ۱۵ سال با قهرمانی تیم آینده سازان اصفهان به پایان رسید. این مسابقات با حضور تیم‌های آینده سازان اصفهان، موج ایرانیان، شهید باکری ارومیه، فارس و جزیره کیش برگزار شد و در پایان تیم آینده سازان اصفهان در جایگاه نخست ایستاد. تیم‌های موج ایرانیان و شهید باکری ارومیه هم به ترتیب دوم و سوم شدند.

شنای ایران در ۱۴۰۱| از استخر لاکچری آقای مدیر تا طلسم‌شکنی واترپلو در آسیا بدون چیریچ

*استخر لاکچری آقای نایب رییس و مستشار خارجی

شنا همواره جزو رشته‌های کم حاشیه در ورزش کشورمان به حساب می‌آید، اما سال ۱۴۰۱ چندان هم بدون حواشی نبود و می‌توان از داستان استخر لاکچری و گران قیمت نایب رییس فدراسیون شنا و اتفاقات مربوط به قطعی گاز این استخر به عنوان مهمترین حاشیه شنا در سال گذشته یاد کرد. 

در حالی که در روز‌های سرد سال گذشته بسیاری از شهر‌های ایران با دلیل برودت هوا و کمبود سوخت با قطعی و افت فشار گاز روبرو بودند، اما خبر رسید که یک استخر روباز و لاکچری که به پاتوق مرفهین بی‌درد و بچه پولدار‌های تهران بدل شده در هوای سرد و یخبندان تهران، آب خود را با تعرفه گاز دولتی گرم می‌کند تا مشتریان خاص برای تفریح و شنا زیر برف سنگین تهران دغدغه‌ای نداشته باشند.

این در حالیست که یکی از مدیران و مالکان این استخر، نایب رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو بود و از قضا وی از مدیرانی است که پست دولتی هم دارد و در حالی که انتظار می‌رفت وی بنابه پستی که دارد به عموم جامعه و مردم خدمت کند، اما در روز‌هایی که مردم عادی بابت کمبود گاز برای گرم کردن خانه‌های خود با سرما دست و پنجه نرم می‌کردند، از گاز دولتی به نفع عده‌ای خاص برای تفریح استفاده می‌کرده است. البته باید یادآور شد که گاز این استخر لاکچری سرانجام توسط شرکت ملی گاز قطع شد.

شنای ایران در ۱۴۰۱| از استخر لاکچری آقای مدیر تا طلسم‌شکنی واترپلو در آسیا بدون چیریچ

*برگزاری لیگ شنا با طعم رکوردشکنی

نوزدهمین دوره مسابقات لیگ شنای قهرمانی باشگاه‌های کشور هم روز ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید. در پایان این دوره از مسابقات تیم سرزمین موج‌های آبی مشهد با ۳۴۵۹ امتیاز عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. تیم‌های نفت تهران و اریس اصفهان نیز به ترتیب با ۳۲۸۵ و ۳۲۴۲ امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

در دور نهایی لیگ برتر شنا سال ۱۴۰۱ در مجموع سه رکورد ملی و رده‌های سنی جابه‌جا شد. سینا غلامپور با ۱۵۲۲ امتیاز عنوان برترین شناگر این دوره از مسابقات را کسب کرد. همچنین از متین سهران برای رکورد شکنی در ماده ۲۰۰ متر آزاد و ابوالفضل سام برای رکوردشکنی در ماده‌های ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر کرال پشت تقدیر شد.

اریس اصفهان، باشگاه امیر مرشد البرز، باشگاه مقاومت سرزمین موج‌های آبی مشهد، نفت امیدیه، نفت تهران و نیروی زمینی ارتش هفت تیم حاضر در این مسابقات بودند.

*خبری از مسابقات بین‌المللی شنای زنان در نوروزگاه نبود

دی ماه ۱۴۰۱ نایب رییس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو از برگزاری مسابقات بین المللی شنا ویژه زنان در ایران در قالب بازی‌های بین‌المللی نوروز که با حضور ۱۳ کشور در ایران برگزار می‌شد، خبر داد. اتفاقی که برای نخستین بار پس از انقلاب می‌توانست برای شنای بانوان رخ دهد و ایران از مسابقات بین‌المللی شنای زنان میزبانی کند، اما با وجود برگزاری بازی‌های بین‌المللی نوروز در اسفند ماه ۱۴۰۱، خبری از حضور شنا میان رشته‌های این رقابت‌های بین‌المللی نبود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *