سوئد؛ پایتخت قتل و آدمکشی اروپا

12:13 - 12 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۵۵۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سوئد؛ پایتخت قتل و آدمکشی اروپا
موج خشونت تسلیحاتی در سوئد اکنون به فرهنگ خشونت تسلیحاتی تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان – موج طوفانی و بی پایان قتل و آدمکشی و جولان گروه‌های تبهکار در سوئد به عنوان یکی از ثروتمندترین کشور‌های اروپایی، این کشور را به پایتخت قتل با سلاح گرم اروپا تبدیل کرده است.

به گزارش «vice»، سوئد در مارپیچی از خشونت با سلاح گرم گرفتار شد و آسان بودن دسترسی به اسلحه بر ابعاد این بحران دامن می‌زند.

سوئد با جمعیت ۱۰ میلیون نفری خود اکنون در کنار کرواسی بالاترین میزان قتل با اسلحه را در اروپا دارد.

این کشور در سال گذشته رکورد ۳۹۱ تیراندازی و ۶۳ مرگ بر اثر تیراندازی را ثبت کرد.

سوئد از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون نیز ۷۱ مورد تیراندازی و ۱۹ زخمی و ۷ کشته بر اثر این تیراندازی‌ها را ثبت کرد.

خیابان‌های سوئد در سال‌های اخیر به صحنه نبرد مسلحانه باند‌های جنایتکار تبدیل شده اند که شهروندان بیگناه را در میان آتش گرفتار می‌کنند.

پشت صحنه این نبرد، دنیای زیرزمینی جنایتکاران، جوانان محروم و آسیب پذیر و سیلی از مواد مخدر و اسلحه است و هر جرقه‌ای در خیابان می‌تواند جنگ ساکنان آن دنیای زیرزمینی را در خیابان‌های سوئد به دنبال داشته باشد.

شبکه‌های جنایت سازمان‌یافته در حال رشد در سوئد از ارتباطات عالی بین‌المللی خود برای تبدیل شدن به واردکنندگان بزرگ مواد مخدر به این کشور، عمدتا شاهدانه، کوکائین و اسپید استفاده کرده‌اند.

فرهنگ خشونت و اسلحه در سوئد محدود به مواد مخدر و پول و باند‌های جنایتکار نماند و اکنون تمام سوئد را آلوده کرده است.

علاوه بر این، خشونت تسلیحاتی در سوئد به بقیه اروپا نیز سرایت کرده است.

یک استاد جرم شناسی دانشگاه مالمو سوئد می‌گوید: ما در حال صادر کردن قاتل به اروپا هستیم.

براساس تخمین پلیس سوئد فقط در استکهلم، پایتخت این کشور ۳ هزار اسلحه گرم غیرقانونی وجود دارد که تقریبا سه برابر تعداد تصور شده در لندن به عنوان شهری با ۱۰ میلیون نفر جمعیت است.

براساس این گزارش، آستانه پایینی برای خشونت کشنده در میان مجرمان وجود دارد و درگیری‌ها به مارپیچ‌های طولانی‌مدت خشونت تبدیل شده‌اند؛ دسترسی به سلاح‌ها برای مجرمان آسان است؛ در عین حال، نیمی از تنیراندازی‌ها به دستور باند‌های جنایتکار صورت می‌گیرد.

شواهد پلیس نشان می‌دهد که باند‌ها به طور فزاینده‌ای تیراندازان جوان را استخدام می‌کنند و سن افرادی که اقدام به تیراندازی می‌کنند، کاهش یافته است؛ زیرا قانون سوئد از افراد زیر ۱۵ سال حمایت می‌کند.

فرهنگ خشونت افراطی در سوئد سبب رقم خوردن صحنه‌های جرم و جنایت خیابانی روزمره در شهرها، حومه شهر‌ها و شهر‌های کوچک شده است.

به گفته یک کارشناس، بخشی از دلیل افزایش خشونت با اسلحه در سوئد این است که افراد درگیر در تیراندازی به مجازات‌ها اهمیتی نمی‌دهند، زیرا میزان محکومیت‌ها اندک است؛ ضمن این که در بیش از دو سوم تیراندازی‌ها هیچ کس دستگیر نمی‌شود و تنها یک پنجم قتل‌های مسلحانه مربوط به باند‌های جنایتکار حل می‌شود.

یک تحلیلگر اطلاعات پلیس می‌گوید که تحقیقات درباره تیراندازی‌ها عموما به دلیل کمبود شاهد با مشکل مواجه می‌شود و عاملان واقعی اغلب برای قربانیان ناشناخته هستند.

تجزیه و تحلیل انجام شده درباره افراد دستگیر شده، تحت تعقیب یا محکوم شده به دلیل ارتکاب خشونت با سلاح گرم در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ توسط روزنامه سوئدی Dagens Nyheter نشان می‌دهد که اکثریت آن‌ها در محله‌های آسیب پذیر زندگی می‌کنند؛ مناطقی با نرخ بالای فقر و بیکاری.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *