نقض حقوق پناهجویان، زندانیان و اقلیت‌های نژادی در کارنامه سیاه حقوق بشری بلژیک

13:11 - 11 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۴۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقض حقوق پناهجویان، زندانیان و اقلیت‌های نژادی در کارنامه سیاه حقوق بشری بلژیک
بلژیک در سال ۲۰۲۲ بی توجه به انتقاد‌ها و توصیه‌ها به نقض حقوق بشر ادامه داد.

خبرگزاری میزان – بلژیک در حالی مدعی پیشگامی و حفظ حقوق بشر در جهان است که وضعیت حقوق بشری در این کشور در سال ۲۰۲۲ را می‌توان این گونه خلاصه کرد: در فقر رها شدن پناهجویان، محروم شدن پناهجویان افغانستانی از حمایت‌های بین المللی، فروش غیرمسئولانه تسلیحات توسط یک تولیدکننده دولتی تسلیحات، ثبت تبعیض ساختاری علیه اقلیت‌های قومی و نژادی، بازداشت زندانیان در شرایط غیرانسانی.

سازمان عفو بین الملل در گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر در بلژیک در سال گذشته میلادی به چند مورد نقض حقوق بشری در این کشور به شکلی ویژه اشاره دارد.

نقض حقوق پناهجویان و مهاجران در بلژیک در سال گذشته از طریق محروم کردن آنان از دسترسی به مسکن قابل تامل بوده است؛ نبود اقامتگاه‌های کافی برای پناهجویان سبب شد آن‌ها در ورطه بی خانمانی و فقر گرفتار بمانند.

بلژیک همچنین اقدام به محروم کردن پناهجویان افغانستانی از حمایت‌های بین المللی کرد؛ براساس گزارش‌ها در ماه اکتبر ۲۰۲۲ حدود ۵۲ درصد از پناهجویان افغانستانی در بلژیک از حمایت بین المللی برخوردار بودند.

دیگر مورد نقض حقوق بشر توسط بلژیک به موضوع فروش غیرمسئولانه تسلیحات توسط یک سازنده دولتی تسلیحات باز می‌گردد.

این در حالیست که سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری متعددی ادامه فروش تسلیحات این شرکت به کشور‌های ناقض جدی حقوق بشر و مرتکبان نقض حقوق بشر را به چالش کشیدند.

تبعیض، دیگر موضوع در کارنامه نقض حقوق بشر بلژیک در سال ۲۰۲۲ اشت.

براساس گزارش‌ها، آفریقایی تبار‌ها در بخش‌های مسکن و بازار کار بلژیک با تبعیض گسترده‌ای مواجه هستند.

ضمن این که بررسی موسسه Ligue des Droits Humains نشان داد که اتباع خارجی هنگام بازداشت توسط پلیس یا در صورت معرفی به عنوان شاهد بیش از اتباع بلژیکی در معرض اعمال خشونت بار پلیس بلژیک قرار دارند.

شرایط غیرانسانی زندان‌ها در بلژیک موضوعیست که تاکنون بار‌ها از سوی گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته، اما از سوی دولت بلژیک با اقدام موثری مواجه نشده است.

ازدحام بیش از حد در زندان‌های فرسوده، دسترسی ناکافی به خدمات ضروری، از جمله مراقبت‌های بهداشتی و امکانات بهداشتی برای زندانیان در بلژیک در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه یافت.

در ژوئن ۲۰۲۲، کمیته وزرای شورای اروپا نگرانی عمیق خود را در مورد ازدحام بیش از حد ساختاری و بدتر شدن وضعیت در زندان‌های بلژیک ابراز کرد و از مقام‌های این کشور خواست که به سرعت راه‌حل‌هایی برای بهبود شرایط بازداشت اتخاذ کنند.

در عین حال، گزارش‌های متعددی از شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها با زندانیان در بلژیک منتشر شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *