مکمل امگا ۳ جدید از کاهش بینایی ناشی از آلزایمر پیشگیری می‌کند

14:02 - 10 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۳۷۴
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
مکمل امگا ۳ جدید از کاهش بینایی ناشی از آلزایمر پیشگیری می‌کند
مکمل امگا ۳ جدید می‌تواند از کاهش بینایی ناشی از آلزایمر، دیابت و سایر بیماری‌ها جلوگیری کند.

خبرگزاری میزان - ایسنا نوشت: برای اولین بار، محققان شکلی از اسید چرب امگا ۳ دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) را ابداع کرده‌اند که می‌تواند به شبکیه چشم نفوذ کند تا از کاهش بینایی مرتبط با بیماری آلزایمر، دیابت و سایر اختلالات جلوگیری کند.

این اسید چرب امگا۳ موجود در کپسول‌های روغن ماهی و سایر مکمل‌ها اغلب به شکلی به‌نام تری گلیسرول (TAG) DHA است. اگرچه این مکمل در سایر بخش‌های بدن فوایدی دارد، اما به چشم نمی‌رسد، زیرا نمی‌تواند از طریق جریان خون به شبکیه برود.

برای این تحقیق، محققان یک شکل لیزوفسفولیپید جدید DHA یا LPC-DHA ایجاد کردند. در مطالعاتی که روی موش‌ها انجام شد، LPC-DHA با موفقیت دوکوزاهگزانوئیک اسید را در شبکیه افزایش داد و مشکلات چشمی مرتبط با فرآیند‌های شبه آلزایمر را کاهش داد.

سوگاسینی داوامانی، استادیار پژوهشی در گروه پزشکی دانشگاه ایلینویز در شیکاگو، آمریکا گفت: LPC-DHA رژیمی در غنی‌سازی دوکوزاهگزانوئیک اسید شبکیه بسیار برتر از TAG-DHA است و می‌تواند به‌طور بالقوه برای بیماری‌های مختلف شبکیه در بیماران مفید باشد. این رویکرد یک رویکرد درمانی جدید برای پیشگیری یا کاهش اختلال عملکرد شبکیه مرتبط با بیماری آلزایمر و دیابت ارائه می‌دهد.

در چشم‌های سالم، دوکوزاهگزانوئیک اسید در شبکیه متمرکز شده است، جایی که به حفظ گیرنده‌های نور کمک می‌کند، گیرنده‌های نور سلول‌هایی هستند که نور را به سیگنال‌هایی که به مغز ارسال می‌شود، تبدیل می‌کنند. کمبود دوکوزاهگزانوئیک اسید در شبکیه با از دست دادن بینایی همراه است. افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، همچنین مبتلایان به دیابت، رتینیت پیگمانتوزا، تباهی لکه زرد مرتبط با سن و اختلالات پراکسیزومال، اغلب دارای سطوح غیر طبیعی دوکوزاهگزانوئیک اسید در شبکیه هستند و در نتیجه اختلالات بینایی شایع است.

در حالی که افزایش دوکوزاهگزانوئیک اسید می‌تواند به جلوگیری از چنین کاهشی کمک کند، افزایش محتوای دوکوزاهگزانوئیک اسید شبکیه با مکمل‌های موجود در حال حاضر چالش برانگیز بوده است. برای اینکه یک مکمل غذایی دوکوزاهگزانوئیک اسید را به شبکیه برساند، دوکوزاهگزانوئیک اسید باید بتواند ابتدا از روده به جریان خون جذب شود و سپس از جریان خون به شبکیه عبور کند.

مکمل امگا ۳ جدید از کاهش بینایی ناشی از آلزایمر پیشگیری می‌کند

دوامانی بیان کرد: افزایش دوکوزاهگزانوئیک اسید شبکیه در دوز‌های بالینی قابل اجرا به‌دلیل ویژگی سد خونی شبکیه که با ویژگی سد روده ناسازگار است، تاکنون امکان‌پذیر نبوده است. این تحقیق از رویکرد جدید LPC-DHA رژیم غذایی استفاده می‌کند که بر موانع روده و خونی شبکیه غلبه می‌کند و عملکرد شبکیه را بهبود می‌بخشد.

محققان مکمل LPC-DHA خود را در موش‌های پرورش‌یافته آزمایش کردند تا فرآیند‌هایی مشابه آنچه در بیماری آلزایمر با شروع زودرس یافت می‌شوند را نشان دهند. پس از ۶ ماه، موش‌هایی که روزانه با LPC-DHA تغذیه می‌شدند، ۹۶ درصد بهبودی در محتوای دوکوزاهگزانوئیک اسید شبکیه همچنین حفظ ساختار و عملکرد شبکیه نشان دادند. در مقابل، مکمل‌های TAG-DHA هیچ تاثیری بر سطح یا عملکرد دوکوزاهگزانوئیک اسید شبکیه نداشتند.

نتایج نشان می‌دهد که مکمل‌های LPC-DHA می‌توانند به پیشگیری از کاهش عملکرد بینایی مرتبط با آلزایمر کمک کنند. محققان می‌گویند این رویکرد باید برای سایر اختلالاتی که در آن‌ها کمبود دوکوزاهگزانوئیک اسید و اختلال بینایی شایع است نیز مفید باشد.

دوز LPC-DHA مورد استفاده در این تحقیق معادل حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم اسید‌های چرب امگا ۳ روزانه در انسان است. از آنجایی که این مطالعات بر روی موش‌ها انجام شد، مطالعات بیشتری برای تایید ایمن و موثر بودن LPC-DHA برای استفاده در انسان، مورد نیاز است.

این کار توسط کمک هزینه تحقیقاتی انجمن آلزایمر (AARG) پشتیبانی شد.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *