رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گزارش|

بسکتبال در سال ۱۴۰۱| از مصدومیت حدادی تا هدیه کانگوروها در راه چهارمین صعود/ داوری در لبه تیغ

8:45 - 10 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۳۲۶
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
بسکتبال در سال ۱۴۰۱| از مصدومیت حدادی تا هدیه کانگوروها در راه چهارمین صعود/ داوری در لبه تیغ
سال ۱۴۰۱ هرچند با ترس و نگرانی برای بسکتبال کشورمان آغاز شد، اما در نهایت با صعود تیم‌ ملی به جام جهانی به شیرینی تمام شد.

خبرگزاری میزان - پس از انتخاب جواد داوری در آخرین روز‌های اسفند ماه سال ۱۴۰۰ مهمترین چالش پیش روی بسکتبال ایران در سال ۱۴۰۱ چهارمین صعود متوالی به جام جهانی بود. 

شکست دور از انتظار در ابتدای راه و در نخستین پنجره‌های انتخابی جام جهانی مقابل قزاقستان منجر به کنار گذاشته شدن مصطفی هاشمی از سکان هدایت تیم ملی بسکتبال و سپردن نیمکت فنی به یک مربی داخلی، ولی خارج‌نشین شد، اما در نهایت تیم ملی بسکتبال ایران به لطف برد فنی مقابل استرالیا و شکست قزاق‌ها در دیدار‌های آخرشان موفق شدند با خوش شانسی محض جواز حضور در جام جهانی را کسب کنند.

*اعتماد رییس به مربی سابق/ باخت به قزاق‌ها برای هاشمی گران تمام شد

مهمترین دغدغه فدراسیون بسکتبال در سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی و آماده سازی تیم ملی برای صعود به جام جهانی ۲۰۲۳ بود، اما بعد از باخت تیم ملی به قزاقستان در تهران نگرانی‌ها در مورد آینده تیم ملی و خطر از دست دادن جام جهانی، رییس جوان و جدید فدراسیون بسکتبال را بر آن داشت تا در وهله اول تغییراتی در کادرفنی ایجاد کند تا با این شوک شرایط را متحول کند. 

در نهایت مصطفی هاشمی با نظر رییس فدراسیون از کار برکنار شد و سعید ارمغانی، مربی سابق جواد داوری در تیم ملی که در سالیان اخیر در بسکتبال اروپا و مجارستان فعالیت داشت پس از نزدیک به ۲ دهه دوباره سکاندار تیم ملی بسکتبال شد.

پس از این تغییر مصطفی هاشمی که به شدت از نحوه جدایی خود دلخور بود، صحبت‌های تندی علیه فدراسیون بسکتبال مطرح کرد.

بسکتبال در سال ۱۴۰۱| از مصدومیت حدادی تا هدیه کانگوروها/ داوری در لبه تیغ

*یوز‌ها هدیه کانگورو‌ها را پس نفرستادند

ایران در گروه F انتخابی جام جهانی بسکتبال در قاره آسیا با تیم‌های استرالیا، چین، ژاپن، قزاقستان و بحرین همگروه بود.

 استرالیا به دلیل حضور در رده سوم در رنکینگ جهانی تیم‌های ملی و ژاپن به عنوان یکی از سه میزبان جام جهانی به همراه فیلیپین و اندونزی حضورشان در جام جهانی قطعی بود و باتوجه به سطح پایین تیم بحرین جنگ اصلی برای تعیین دو تیم دیگر صعود کننده از این گروه بین ۳ تیم چین، ایران و قزاقستان جریان داشت. 

پس از روی کار آمدن ارمغانی باز هم روند سینوسی و همچنین مصدومیت‌های بازیکنان تیم ملی در پنجره‌های اول تا پنجم باعث شد سرنوشت صعود آسمان خراش‌ها به پنجره ششم و پایانی کشیده شود، جایی که ملی‌پوشان ایران باید در دو بازی سخت و خارج از خانه به مصاف ژاپن و چین آماده می‌رفتند؛ آن‌هم در شرایطی که حامد حدادی در حساس‌ترین زمان و به دلیل آسیب دیدگی و جراحی از همراهی تیم ملی غایب بود.

کانگورو‌ها به صورت رسمی اعلام کردند که حاضر نیستند برای دیدار با ایران به تهران سفر کنند. پس از این تصمیم فدراسیون بسکتبال استرالیا و نفوذ این کشور در فیبا آسیا پیش بینی می‌شد که میزبانی ایران سلب شود و بازی با استرالیا در کشور ثالث برگزار شود، اما از آنجایی که استرالیایی‌ها پیش از حوادث اجتماعی شهریور ماه سال گذشته، برای شرکت در رقابت‌های جوانان قهرمانی آسیا هم به ایران نیامده بودند، در نهایت فدراسیون جهانی بسکتبال، رای به پیروزی فنی ایران مقابل استرالیا داد و نتیجه ۲۰ بر صفر را در جدول ثبت کرد.

بسکتبال در سال ۱۴۰۱| از مصدومیت حدادی تا هدیه کانگوروها/ داوری در لبه تیغ

*چهارمین صعود متوالی به جام جهانی با طعم باخت

در پنجره ششم و پایانی، ایران باید در تاکاساکی به مصاف ژاپن می‌رفت و در هنگ‌کنگ هم برابر تیم چین قرار می‌گرفت. شاگردان ارمغانی پس از قبول شکست سنگین ۹۶ بر ۶۱ برابر سامورایی‌ها، مقابل چین هم نتیجه‌ای بهتر از باخت کسب نکردند، اما شانس با بسکتبال ایران یار بود، زیرا قزاقستان هم در دو دیدار پایانی خود مغلوب چین و استرالیا شد تا در نهایت تیم ملی ایران با ۱۸ امتیاز و یک امتیاز بیشتر نسبت به قزاق‌ها در رده چهارم گروه F بایستد و برای چهارمین دوره متوالی مسافر جام جهانی شود.

شاگردان ارمغانی خوش شانس بودند که استرالیایی‌ها به ایران سفر نکردند وگرنه احتمالا باید جام جهانی را از خانه تماشا می‌کردند.

این چهارمین حضور متوالی ایران در جام جهانی خواهد بود. ایران در جام جهانی گذشته با رتبه بیست و سوم، بالاترین رتبه آسیا را به خود اختصاص داد. بهترین عملکرد ملی‌پوشان ایران در جام جهانی ۲۰۱۰ ترکیه بود که در بین تمامی تیم‌ها، در رده نوزدهم قرار گرفتند.

بسکتبال در سال ۱۴۰۱| از مصدومیت حدادی تا هدیه کانگوروها/ داوری در لبه تیغ

*بچیروویچ آلترناتیو ارمغانی 

پس از پایان پنجره چهارم انتخابی جام جهانی مهمد بچیروویچ، سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال که پیشتر سابقه قهرمانی در آسیا در سال ۲۰۱۳، نایب قهرمانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ و همچنین حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ را دارد پس از سال‌ها و با تصمیم جواد داوری و هیات رئیسه فدراسیون بسکتبال، بار دیگر به ایران بازگشت تا به عنوان مدیر تیم‌های ملی فعالیت کند.

هرچند قرارداد این مربی اسلوونیایی از ۲۴ مهر ماه تا پایان رقابت‌های انتخابی جام جهانی بود، اما عملکرد نه چندان قابل دفاع سعید ارمغانی در تیم ملی و راهیابی به جام جهانی با، اما و اگر از یک سو و شکست‌های متوالی برابر چین و به خصوص باخت با اختلاف ۳۵ گل مقابل ژاپن باعث شد زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر کادرفنی شنیده شود و بسیاری از اهالی بسکتبال بچیروویچ را از همان روز نخست حضورش در قامت مدیر فنی، آلترناتیو ارمغانی و سرمربی آینده تیم ملی می‌دانستند.

حتی داوری هم در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره تغییر سرمربی تیم ملی جواب واضح و قاطعی در حمایت از ارمغانی نداده و قرار است به زودی جلسه هیات رییسه و کمیته فنی برار بررسی ادامه همکاری با سعید ارمغانی برگزار شود.

بسکتبال در سال ۱۴۰۱| از مصدومیت حدادی تا هدیه کانگوروها/ داوری در لبه تیغ

*از قهرمانی پرحاشیه بانوان کردستانی تا فوران بی‌اخلاقی‌ها در لیگ برتر مردان

لیگ برتر بانوان امسال رنگ و بوی جدی‌تری نسبت به ادوار گذشته داشت و می‌توان از حیث توجه به حوزه بانوان نمره قبولی به فدراسیون تحت هدایت داوری داد. 

تیم تیروژ حیات کردستان موفق شد در فینال این رقابت‌ها از سد تیم‌قدرتمند شهرداری گرگان بگذرد و برای نخستین بار قهرمان لیگ برتر بسکتبال بانوان شود. 

البته بازی چهارم فینال با حواشی زیادی همراه بوده و هست چرا که امتیاز پایانی و منجر به قهرمانی تیم تیروژ کردستان در شرایطی که تابلوی ۲۴ ثانیه عدد صفر را نشان می‌داد به گل تبدیل شد و تا همین امروز گرگانی‌ها مدعی اشتباه داوری و احقاق حق خود هستند.

بسکتبال در سال ۱۴۰۱| از مصدومیت حدادی تا هدیه کانگوروها/ داوری در لبه تیغ

لیگ برتر مردان هم با رسیدن به واپسین روز‌های سال ۱۴۰۱ به مرحله دوم مقدماتی پایان خود داد و هشت تیم از ۱۷ فروردین امسال برای راهیابی به مرحله یک چهارم نهایی رقابت خواهند کرد و این در حالیست که در حال حاضر شهرداری گرگان صدرنشین گروه A و مهرام تهران صدرنشین گروه B است. 

لیگ برتر مردان هرچند به مقاطع حساس خود نزدیک شده، اما از حواشی دور نبوده است.

تیم توفارقان آذرشهر که با قهرمانی در لیگ دسته اول موفق به کسب سهمیه لیگ برتر شده بود در ابتدا به دلیل ترک زمین از جدول مسابقات حذف شد و هرچند در ادامه این رای تغییر کرد، اما این بار خود مسئولان تیم توفارقات به دلیل عدم حمایت مدیران آذرشهر تصمیم به کناره گیری گرفتند.

از دیگر حواشی مهم که دیدن تصاویرش برای بسکتبال دوستان مایه شرمساری است، اتفافات مربوط دیدار تیم‌های شهرداری گرگان و ذوب آهن اصفهان است. اصفهانی‌ها در هفته سوم و پایانی دور رفت علی‌رغم برتری مغلوب میزبان خود شهرداری گرگان شدند. این بازی باوجود برتری نسبی گاندو‌ها در کوارتر آخر زیر فشار فحاشی و جنجال هواداران شهرداری با نتیجه ۸۰ بر ۸۲ به اتمام رسید. هواداران تیم گرگانی که در تمام دقایق مسابقه با فحاشی و شعار‌های توهین‌آمیز بازیکنان و کادر ذوب‌آهن به‌ویژه آرمان زنگنه و محمدرضا اکبری را هدف قرار داده بودند، بلافاصله پس از پایان بازی به وسط زمین مسابقه هجوم آوردند و بازیکنان و کادر فنی تیم ذوب‌آهن را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند که در این میان ایمان اکبری، مربی تیم ذوب‌آهن از ناحیه صورت مجروح شد.

سال ۱۴۰۱ هرچند با ترس و نگرانی برای بسکتبال کشورمان آغاز شد، اما در نهایت به لطف شانس و اقبال خوش داوری و ارمغانی پایانی خوش با گرفتن جشن چهارمین صعود متوالی به جام جهانی برای بسکتبال ایران داشت.

البته نباید از برنامه ویژه منتقدان پرتعداد داوری برای برکناری‌اش غافل ماند. این متقدان علاوه بر نتایج ضعیف تیم ملی از برخی انتصابات جواد داوری ناراضی بوده و برای برگزاری مجمع فوق‌العاده و برکناری رییس فدراسیون تلاش کردند که تاکنون این اقدامات منتقدان به جایی نرسیده است.

بسکتبال در سال ۱۴۰۱| از مصدومیت حدادی تا هدیه کانگوروها/ داوری در لبه تیغ

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *