دانستنی‌های حقوقی|

توقیف اموال بابت نفقه

12:55 - 09 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۲۷۱
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
توقیف اموال بابت نفقه
نحوه توقیف اموال بابت نفقه این است که خواهان، می‌تواند درخواست توقیف اموال را ضمن دادخواست مطالبه نفقه طرح کند.

خبرگزاری میزان - نحوه توقیف اموال بابت نفقه این است که خواهان، می‌تواند درخواست توقیف اموال را ضمن دادخواست مطالبه نفقه طرح کرده یا پس از صدور حکم دادگاه، از طریق اجرای احکام توقیف اموال را پیگیری کند که شرایط توقیف اموال شخص عهده دار پرداخت نفقه زن یا نفقه اقارب، این است که ۳۰ روز از صدور اجراییه گذشته و او، نفقه را نپرداخته باشد که مراحل قانونی توقیف اموال، طبق قانون نحوه اجرای احکام مدنی است.

بر اساس قانون، علاوه بر اینکه شوهر، موظف شده است که به همسر خود نفقه پرداخت کند، تامین هزینه‌های مالی فرزندان و در مواردی خویشاوندان نیز، به عهده پدر یا مرد قرار گرفته است که در این صورت، باید در صورت داشتن توانایی مالی و نیازمند بودن ایشان، نفقه اقارب نیز، پرداخت شود. با این حال، گاهی مرد، علی رغم دارا بودن اموال کافی، از پرداخت نفقه به همسر، فرزندان و یا خویشاوندان خود از قبیل پدر یا مادر، خودداری می‌کند.

در صورت امتناع مرد از پرداخت نفقه به افراد واجب النفقه، علی رغم صدور حکم الزام به پرداخت نفقه در دادگاه، می‌توان برای توقیف اموال مرد از طریق قانونی، اقدامات لازم را انجام داد تا از محل اموال مذکور و فروش آنها، بتوان نفقه ایشان را پرداخت کرد. به همین دلیل، آشنایی با شرایط، نحوه مراحل قانونی توقیف اموال مرد بابت پرداخت نفقه، به طرفین دعوا کمک می‌کند که حقوق قانونی خود را به نحو بهتری استیفا نمایند.

توقیف اموال بابت نفقه زن

بر اساس قانون مدنی، در عقد دائم، شوهر، موظف است که به همسر خود، نفقه پرداخت کند. البته، در شرایطی، ممکن است که شوهر، از پرداخت نفقه به همسر خود، معاف گردد و آن هم، زمانی است که به موجب حکم دادگاه، زن ناشزه شده باشد؛ به این صورت که بدون دلیل موجه، از تمکین مقابل همسر، امتناع کرده و در دعوای عدم تمکین که در دادگاه اقامه شده، بازنده شده باشد.

در غیر این صورت، علاوه بر اینکه شوهر، موظف به پرداخت نفقه جاریه به زن، در راستای تامین هزینه‌های خوراک، پوشاک، مسکن و هزینه‌های بهداشتی و درمانی زوجه است، در صورتی که در زمان گذشته نیز، علیرغم تمکین زوجه، شوهر از پرداخت نفقه به وی امتناع نموده نیز، زن، می‌تواند با مراجعه به دادگاه، نفقه ایام گذشته خود را نیز، مطالبه کند.

مطالبه نفقه جاریه و گذشته زن، به دو صورت امکان پذیر است؛ یا زن، شکایت کیفری ترک انفاق را در دادسرا، علیه شوهر اقامه می‌کند که در نتیجه آن، مرد به جرم نپرداختن نفقه، حبس می‌شود و یا اینکه زن، با ارائه دادخواست به دادگاه‌های حقوقی، مبلغ نفقه خود را مطالبه می‌کند که طبق نظریه کارشناس، دادگاه، مرد را ملزم به پرداخت میزان نفقه در وجه زن خواهد کرد.

در هر حال، این حکم نیز، مانند سایر احکام دادگاه‌ها، باید به مرحله اجرا درآید. اجرای حکم پرداخت نفقه، به این صورت است که زوجه، یا پس از قطعی شدن حکم، از دادگاه، تقاضای صدور اجراییه می‌کند تا حسب مورد، مرد، اقدام به پرداخت بدهی خود نماید. با این حال، ممکن است که پس از صدور اجراییه، همچنان مرد، از پرداخت نفقه زن، امتناع کند که در چنین شرایطی، طبق قانون، می‌توان اقدام به توقیف اموال وی نمود. یا اینکه ضمن دادخواست مطالبه نفقه، تقاضای تامین خواسته و توقیف اموال مرد به میزان نفقه درخواستی را دارد.

لذا در پاسخ به این سوال که حکم توقیف اموال بابت نفقه زن چیست، باید گفت که اصولا، پرداخت نفقه به زن، مانند یک دین، به عهده مرد است و اگر مرد، بر اساس حکم دادگاه، نفقه زن را پرداخت نکرده باشد، زوجه، با رعایت تشریفات مذکور در قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، می‌تواند توقیف اموال وی، فروش آنها و در نهایت، پرداخت نفقه از محل آنها را درخواست کند و یا اینکه ضمن دادخواست، تقاضای تامین خواسته یا توقیف اموال شوهر را داشته باشد.

توقیف اموال بابت نفقه فرزند و خویشاوندان

اولین شرط لزوم پرداخت نفقه به فرزند و خویشاوندان، این است که مسئول پرداخت نفقه، اموال کافی برای پرداخت نفقه اقارب را داشته باشد و دومین شرط پرداخت نفقه اقارب، این است که فرزند یا والدین، توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های خود را نداشته باشند. در هر حال، دادگاه، پس از بررسی موضوع، ممکن است که حکم به پرداخت نفقه فرزند و یا نفقه نوه‌ها، پدر یا مادر صادر کند.

این حکم نیز، مانند حکم پرداخت نفقه به زوجه، پس از اینکه قطعیت یافت، لازم الاجرا محسوب می‌شود و بایستی با تقاضای خواهان، به مرحله اجرا درآید و در صورتی که مسئول پرداخت نفقه، علیرغم صدور حکم دادگاه، از پرداخت نفقه امتناع کند، علاوه بر شکایت کیفری به جرم ندادن نفقه، می‌توان از دادگاه تقاضا کرد که با توقیف نمودن اموال وی، نسبت به پرداخت بدهی‌های او از محل اموال توقیف شده، اقدام نمایند. همچنین، توقیف اموال شخص ملزم به پرداخت نفقه، ضمن ارائه دادخواست مطالبه نفقه و با درخواست تامین خواسته نیز، امکان پذیر است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *