امیرعبداللهیان: دریچه برجام همچنان باز است/ همکاری‌های دفاعی تهران و مسکو علیه هیچ کشوری نیست

10:04 - 09 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۲۳۵
امیرعبداللهیان: دریچه برجام همچنان باز است/ همکاری‌های دفاعی تهران و مسکو علیه هیچ کشوری نیست
وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به مسکو گفت که با همتای روسی خود در مورد طیف وسیعی از موضوع‌های منطقه‌ای و بین المللی رایزنی می‌کند.

خبرگزاری میزان – حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که در راس هیئتی برای دیدار و گفت‌وگو با همتای خود به روسیه سفر کرده است، با استقبال مسئولان وزارت خارجه این کشور و نیز سفیر و اعضای سفارت کشورمان وارد فرودگاه مسکو شد.

امیرعبداللهیان در بدو ورود به فرودگاه مسکو در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران رسانه‌ها، در خصوص روابط دوجانبه با روسیه و نیز موضوع‌های مدنظر جهت گفت‌وگو با طرف روسی در این سفر، توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: ارزیابی ما از مناسبات تهران و مسکو به ویژه در یک سال و نیم گذشته کاملا مثبت است؛ حجم مناسبات تجاری ما در یک و نیم سال گذشته به بیش از سه و نیم برابر افزایش یافته است؛ پرونده‌های متنوع روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، سیاسی، فرهنگی، گردشگری، امنیتی و دفاعی کاملا فعال شده و در همه این بخش‌ها طرفین از پیشرفت مناسبات در راستای منافع دو ملت رضایت دارند.

امیرعبداللهیان همچنین محور اصلی مذاکرات با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه را پیگیری روابط دوجانبه اعلام و اظهار کرد: موضوع‌های زیادی هنوز در دستور کار ما قرار دارند که باید بیش از پیش فعال شوند؛ مسائل منطقه‌ای و بین المللی از جمله موضوع‌های مطروحه در دستور کار مشترک ما مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ این موضوع‌ها عبارتند از بحران‌های موجود در منطقه که پس از گفت‌وگو‌ها توضیحات بیشتری در این باره ارائه خواهم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: دریچه مذاکرات همچنان باز است و یکی از موضوع‌های گفت‌وگوی من و وزیر خارجه روسیه برجام و بازگشت طرفین به تعهداتشان است؛ در دور جدید گفت‌وگو‌های ایران و چهار به علاوه یک که توسط همکارانم در وین ماه‌ها به طول انجامید، روسیه نقش مهمی را ایفا کرد و همکاران ما در روسیه همچنان به تلاش خود برای بازگشت همه طرفین به اجرای تعهدات خود ادامه می‌دهند و طبعا یکی از موضوع‌های گفت‌وگوی ما برجام خواهد بود.

امیرعبداللهیان در بخشی دیگر درخصوص گزارش اخیر یک رسانه آمریکایی درباره همکاری‌های دفاعی - امنیتی ایران و روسیه، بیان کرد: طبعا همکاری‌های دفاعی یکی از موضوع‌های دستور کار مشترک تهران و مسکو است؛ همکاری‌های ما علیه هیچ طرفی نخواهد بود.

وزیر امور خارجه همچنین به پرسش خبرنگار راشاتودی در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران و نیز روابط اقتصادی دوجانبه ایران و روسیه پاسخ داد.

 

 

به گفته امیرعبداللهیان، تحریم‌های آمریکا یک سیاست شکست خورده تلقی می‌شود؛ پیش از این نیز یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی این اعتراف را اظهار کرده بود؛ ما ضمن این که معتقد هستیم که تحریم یک ابزار تروریستی اقتصادی علیه ملت هاست، در جمهوری اسلامی ایران با مدیریت شرایط از فرصت تحریم‌ها حداکثر استفاده را برای پیشرفت هر چه بیشتر در کشور بردیم؛ ما معتقدیم سیاست تحریمی امروزه یک سیاست ناکارآمد، نادرست و یک جنگ تروریستی علیه ملت است.

وزیر امور خارجه همچنین در مورد اظهارنظر وزیر اقتصاد روسیه مبنی بر افزایش میزان سرمایه گذاری‌های روسیه در ایران، گفت: ما از افزایش حجم همکاری‌های اقتصادی و تبادل تجاری دو کشور رضایت داریم؛ در یک سال و نیم گذشته حجم تبادل تجاری دو کشور به حدود سه و نیم برابر افزایش پیدا کرده و این روند همچنان به صورت فزاینده در حال افزایش است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *