گزارش|

هندبال ۱۴۰۱| از ۶ سهمیه جهانی تا نخستین طلای آسیا به نام دختران/ پاکدل و وویویچ ماندند

9:45 - 09 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۲۰۶
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
هندبال ۱۴۰۱| از ۶ سهمیه جهانی تا نخستین طلای آسیا به نام دختران/ پاکدل و وویویچ ماندند
هندبال ایران در سال ۱۴۰۱ خوش درخشید تا جایی که در دو بخش زنان و مردان و سه رده سنی مجموعا ۶ تیم جهانی شدند.

خبرگزاری میزان - هندبال ایران در سال ۱۴۰۱ یکی از موفق‌ترین رشته‌های ورزشی بود که علا‌وه بر حضور شایسته تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی جهان، شاهد پیشرفت و کسب سهمیه‌های متعدد در رده‌های سنی هر دو بخش بانوان و مردان بودیم که نوید روزهای درخشان‌تری را در فدراسیون تحت هدایت علیرضا پاکدل آن هم در آغاز دوره دوم ریاستش می‌دهد.

*حضوری شایسته در قهرمانی جهان/ نخستین صعود در دومین حضور

بیست و هشتمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان جهان از ۲۱ دی تا ۹ بهمن برگزار شد که در مرحله گروهی ۳۲ تیم با هم رقابت کردند که در پایان دور مقدماتی تیم ملی هندبال ایران با ۲ شکست برابر مونته‌نگرو و اسپانیا و یک پیروزی مقابل شیلی و کسب دو امتیاز برای اولین بار در تاریخ هندبال کشورمان موفق به صعود به مرحله اصلی و ۲۴ تیم مرحله نهایی شد.

تیم‌ ملی هندبال ایران که با هدایت وسلین وویویچ، سرمربی نام آشنای اهل مونته‌نگرو برای دومین بار پس از سال ۲۰۱۵ حضور در قهرمانی جهان را تجربه می‌کرد، پس از راهیابی به دور اصلی در سه بازی خود مقابل فرانسه، اسلوونی و لهستان شکست خورد و در رده آخر گروه قرار گرفت تا در پایان در رده بیست و چهارم جهان بایستد.

*نتایج رقابت‌های تیم ملی هندبال مردان ایران در قهرمانی جهان به شرح زیر است :

دور گروهی:

ایران ۲۵ - شیلی ۲۴

ایران ۳۱ - مونته‌نگرو ۳۴

ایران ۲۲ - اسپانیا ۳۵

مرحله اصلی:

ایران ۲۱ - اسلوونی ۳۸

ایران ۲۹ - فرانسه ۴۱

ایران ۲۲ - لهستان ۲۶
هندبال ۱۴۰۱| از ۶ سهمیه جهانی تا نخستین طلای آسیا به نام دختران/ پاکدل و وویویچ ماندند

 

*تمدید با وویویچ عیدی پاکدل به هندبال

اواخر اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بود که هدایت تیم ملی هندبال پس از تجربه نه چندان موفق با مانوئل مونتایا فرناندز، به یکی از بهترین و پرافتخارترین بازیکنان تاریخ هندبال جهان یعنی وسلین وویویچ اهل مونته‌نگرو سپرده شد.

تیم ملی هندبال ایران در مدت زمان حضور وویوویچ موفق به کسب مدال برنز بازی‌های کشورهای اسلامی شد و در رقابت‌های قهرمانی جهان با وجود مصدومیت بازیکنان کلیدی و پوست اندازی در تیم ملی، توانست با پیروزی مقابل تیم ملی شیلی برای اولین بار به دور دوم رقابت‌های قهرمانی جهان برساند.

نمایش قابل قبول تیم ملی مقابل تیم‌های قدرتمندی مانند فرانسه، اسپانیا و مونته‌نگرو تحسین کارشناسان هندبال جهان را به دنبال داشت تا همین عملکرد و رویه رو به رشد و همچنین پیشرفت فنی بازیکنان ملی‌پوش پاکدل را مجبور به آغاز مذاکرات با این مربی کاریزماتیک کند و در فاصله ۵ روز مانده به پایان سال ۱۴۰۱ قرارداد ویوویچ برای دومین سال تمدید شد. با این شرایط قطعا با حضور وویویچ در تیم ملی هندبال ایران می‌توان به کسب مدال در بازی‌های آسیایی هانگژو که اواسط سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد، امیدوار بود.

هندبال ۱۴۰۱| از ۶ سهمیه جهانی تا نخستین طلای آسیا به نام دختران/ پاکدل و وویویچ ماندند

*جوانانی که جهانی نشدند

باوجود درخشش نوجوانان، تیم‌ ملی جوانان نتوانست در مسابقات قهرمانی آسیا عملکرد خوبی داشته باشد و با ایستادن در رده ششم از کسب سهمیه جهانی هم بازماند.

در هفدهمین دوره مسابقات هندبال جوانان آسیا که از ۲۴ تیر تا ۲ مرداد به میزبانی بحرین برگزار شد، هشت تیم حضور داشتند که در پایان ژاپن، بحرین و کویت در رده‌های اول تا سوم قرار گرفتند و تیم ملی ایران که هدایتش بر عهده سرگئی نیکولنکو بود، بعد از عربستان و کره جنوبی مقام ششم را کسب کرد.

*نسل طلایی هندبال در راه است/ پسران نقره‌ای، دختران طلایی

شهریور ماه ۱۴۰۱ تیم ملی هندبال نوجوانان ایران برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا راهی منامه بحرین شدند که در پایان این مسابقات نوجوانان ایران با نمایشی درخشان و قبول دو شکست در نخستین دیدار دور گروهی و همچنین بازی فینال مقابل کره‌جنوبیِ بدون شکست، بر سکوی نایب قهرمانی آسیا ایستادند و جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان را کسب کردند.

شاگردان مجید رحیمی‌زاده پس از باخت در اولین دیدار دور گروهی مقابد کره‌جنوبی به ترتیب تیم‌های هند، ازبکستان و بحرین میزبان را از پیش رو برداشتند، اما شاهکار اصلی نوجوانان ایران در دیدار نیمه نهایی و مقابل عربستان ‌که از شانس‌های اصلی قهرمانی بود، رقم خورد و نوجوانان ایران در پایان یک ماراتن ۸۰ دقیقه‌ای با نتیجه ۳۳ بر ۳۲ از سد سعودی‌های پرحاشیه و مدعی گذشتند و به فینال رسیدند، ولی در بازی پایانی به سد محکمی به نام کره‌جنوبی خوردند و با قبول شکست ۲۶ بر ۲۲ به مدال ارزشمند نقره دست یافتند.

هندبال ۱۴۰۱| از ۶ سهمیه جهانی تا نخستین طلای آسیا به نام دختران/ پاکدل و وویویچ ماندند

همچنین صابر حیدری و امیرمحمد پورقاسمی در تیم منتخب نهمین دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا قرار گرفتند و حتی حیدری از سوی وویویچ در لیست نهایی تیم‌ ملی بزرگسالان در قهرمانی جهان قرار گرفت.

رقابت‌های نوجوانان قهرمانی جهان از ۱۱ تا ۲۲ مرداد به میزبانی کرواسی برگزار خواهد شد و نوجوانان پسر ایران در گروه H با تیم‌های ملی سوئد و جزایر فارو از قاره اروپا و بوروندی از قاره آفریقا در مرحله گروهی مصاف خواهند کرد.

*اولین طلای تاریخ هندبال ایران در آسیا به نام دختران

در نخستین روزهای سال ۱۴۰۱ تیم ملی هندبال نوجوانان دختر ایران با پیروزی مقابل سوریه در بازی فینال موفق شد عنوان قهرمانی مسابقات هندبال نوجوانان دختر آسیا را از آن خود کند و سهمیه حضور در مسابقات جهانی را به دست آورد.

این تیم با کسب ۴ پیروزی پیاپی مقابل ازبکستان، قزاقستان، هند و سوریه عنوان قهرمانی این مسابقات را از آن خود کرد تا اولین قهرمانی و مدال طلای تاریخ هندبال ایران در آسیا به نام این دختران نوجوان ثبت شود.

درخشش نوجوانان دختر ایران به آسیا محدود نشد و شاگردان فاطمه محمدخانی با کسب دو پیروزی و یک شکست در مرحله مقدماتی موفق شدند برای اولین بار در تاریخ ورزش‌های توپی بانوان ایران به جمع ۱۶ تیم برتر جهان راه پیدا کنند و تاریخ‌ساز شوند.

هندبالیست‌های نوجوان دختر ایران از سد ازبکستان و سنگال گذشتند، اما در ادامه مغلوب تیم‌های قدرتمند مقدونیه‌ شمالی، سوئد، ایسلند، رومانی و برزیل شدند و در نهایت در جایگاه شانزدهم جهان ایستادند.

*نخستین حضور هندبال بانوان در قهرمانی جهان با درخشش در آسیا

آذر ماه سال گذشته تیم سنگ آهن بافق که به نمایندگی از تیم ملی هندبال بانوان ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا حضور یافته بود با هدایت غلامعلی اکبرآبادی در نهایت در رده چهارم قاره کهن ایستاد تا به این ترتیب هندبال بانوان ایران برای نخستین بار جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کند‌.

زنان هندبالیست ایران در مرحله گروهی هند، ازبکستان و استرالیا را از پیش رو برداشتند و فقط به کره‌جنوبی باختند. تیم ایران در مرحله نیمه نهایی به مصاف تیم قدرتمند ژاپن رفت، اما با قبول شکست ۴۳ بر ۱۹ از صعود به فینال بازماند و با شکست در دیدار رده‌بندی مقابل چین به چهارمی در آسیا بسنده کرد.

هندبال ۱۴۰۱| از ۶ سهمیه جهانی تا نخستین طلای آسیا به نام دختران/ پاکدل و وویویچ ماندند

بیست و پنجمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی زنان جهان هم از ۱۰ تا ۲۸ آذر به میزبانی چهار شهر اسپانیا برگزار شد و از شانس خوش بانوان هندبال ایران، فدراسیون جهانی در راستای توسعه هندبال در جهان، تعداد تیم‌ها را برای اولین بار از ۲۴ به ۳۲ تیم افزایش داد تا به این ترتیب از قاره آسیا پنج تیم جواز حضور در مسابقات را به دست آوردند و ایران هم با کسب رتبه چهارم آسیا، برای نخستین بار جواز حضور در این رویداد را از آن خود کرد. 

تیم ملی زنان ایران در مرحله گروهی این مسابقات با نروژ، رومانی و قزاقستان همگروه بود که مقابل هر سه تیم شکست خورد و در رده چهارم گروه C قرار گرفت و به پرزیدنت کاپ راه یافت. بانوان ایران در مرحله پرزیدنت کاپ نیز مقابل ازبکستان، آنگولا و کامرون شکست خوردند و در رده آخر گروه قرار گرفتند.

بر اساس جدول مسابقات قهرمانی جهان، باید تیم ملی ایران مقابل چین به میدان می‌رفت تا برای مقام ۳۱ مسابقه بدهد، اما تیم ملی چین به دلیل مثبت شدن تست یکی از بازیکنانش از دور مسابقات کنار رفت و در نهایت تیم ملی ایران با قبول ۶ شکست و کسب یک نتیجه از پیش برنده ۱۰ بر یک برابر چین در اولین رتبه بندی جهانی خود جایگاه سی و یکم را به دست آورد.

هندبال ۱۴۰۱| از ۶ سهمیه جهانی تا نخستین طلای آسیا به نام دختران/ پاکدل و وویویچ ماندند

*ابقای پاکدل روی صندلی ریاست فدراسیون

دهم اسفند ماه انتخابات ریاست فدراسیون هندبال برگزار شد و هرچند سه کاندیدا به‌ نام‌های مسعود الماسی، علیرضا پاکدل و علیرضا موسویان تایید صلاحیت شده بودند، اما موسویان از حضور در انتخابات انصراف داد. پیشتر نیک‌پناه هم به نفع پاکدل کناره گیری کرده بود.

در پایان از مجموع ۶۱ رای، علیرضا پاکدل با کسب ۵۹ تعداد رای و اکثریت مطلق آرا به مدت چهار سال دیگر به‌ عنوان رئیس فدراسیون هندبال انتخاب شد.

در پایان لازم به ذکر است لیگ برتر هندبال در هر دو بخش مردان و زنان به صورت منظم در حال برگزاری است و هفته دهم لیگ زنان و هفته چهاردهم لیگ مردان از فروردین ۱۴۰۲ پیگیری می شوند.

هندبال ۱۴۰۱| از ۶ سهمیه جهانی تا نخستین طلای آسیا به نام دختران/ پاکدل و وویویچ ماندند

*هندبال ساحلی/ از ناشناخته بودن تا قهرمانی در آسیا

همچنین با سرمایه‌گذاری ویژه در هندبال ساحلی تیم ملی بزرگسالان موفق با کسب یه مدال طلا و یک برنز در سال ۱۴۰۱ شد و تیم نوجوانان ایران پس از قهرمانی در آسیا عملکردی فراتر از انتظار در قهرمانی جهان داشت و با شکست فرانسه با مدال برنز نوجوانان جهان دست یافت.

هندبال ۱۴۰۱| از ۶ سهمیه جهانی تا نخستین طلای آسیا به نام دختران/ پاکدل و وویویچ ماندند

هندبال ایران در سال ۱۴۰۱ در تمامی بخش‌ها و رده‌های سنی خوش درخشید تا جایی که هندبالیست‌ها در دو بخش زنان و مردان و سه رده سنی مجموعا ۶ تیم جهانی شدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *